×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
برگزاری الکترونیکی انتخابات در بیش از ۳۰ شهر

سید اسماعیل موسوی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به این که یکی از تکالیف قانونی در سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، اخذ رای و شمارش آراء به صورت الکترونیک با استفاده از فناوری‌های نوین است گفت: وزارت کشور در اجرای این سیاست و مفاد قانونی آن، مدتهاست که خودش را آماده و به همه امکانات مورد نیاز و تجهیزاتی که کمک می‌کند به برگزاری انتخابات الکترونیک مجهز کرده است.

موسوی با اشاره به مراحل مختلف انتخابات از شروع ثبت نام‌ها تا اخذ رای و شمارش آرا افزود: بسیاری از فرایند‌های انتخابات در این ۸ سال اخیر الکترونیکی شده، اما آنچه برای مجری و ناظر و مردم مهمتر است اخذ رای و شمارش آراست که خوشبختانه با مکاتبات و مذاکراتی که با هیئت مرکزی نظارت داشتیم به نتیجه رسیدیم که انتخابات شورا‌های شهر در ۲۴ شهر در حد وسع وزارت کشور به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان این که ۳۴ هزار دستگاه الکترونیک اخذی رای داریم گفت: اگر در هر شعبه ۳ یا ۴ دستگاه مستقر کنیم در ۱۰ هزار شعبه اخذ رای می‌توانیم انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم.

موسوی گفت: هیئت مرکزی نظارت با برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ کلان شهر مشهد، کرج، قم، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و کرمانشاه اعلام کرده بود که در این شهر‌ها هم الکترونیک به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: اخیرا هم توافق جدیدی با هیئت مرکزی نظارت داشتیم برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در ۱۶ شهر و مرکز استان دیگر که بر این اساس در شهر‌های ساری، رشت، ارومیه، ایلام، بجنورد، بوشهر، بیرجند، خرم آباد، شهرکرد، یاسوج، گرگان، همدان، زنجان، قزوین و سمنان انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود و اقدامات کار برای این شهر‌ها را هم فراهم کرده ایم.

موسوی افزود: ۷ یا ۸ شهر دیگر هم به این تعداد اضافه خواهد شد که انشالله بتوانیم در بیش از ۳۰ شهر کشور انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم.

او گفت: در کنار همه تجهیزات الکترونیکی، همه ابزار و اقلام انتخابات دستی را در همه شعب مستقر می‌کنیم تا در صورت از کار افتادن دستگاه‌ها یا دچار مشکل شدن آن‌ها و طولانی شدن رفع مشکل احتمالی، امکان اخذ رای دستی هم فراهم باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان این که انتخابات در بستر شبکه داخلی و اینترانت برگزار می‌شود گفت: ما به هیچ وجه از اینترنت استفاده نمی‌کنیم.

موسوی گفت: ما با پیش بینی بدترین شرایط کرونایی، همه مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کرده ایم و رعایت تمام پروتکل‌های ویژه انتخابات را در همه فرایند‌های آن پیش بینی کرده ایم و هر هفته موضوع برگزاری انتخابات در ستاد مقابله با کرونا مطرح و بررسی می‌شود.

او با اشاره به مزایای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، مثل سهولت و دقت در برگزاری انتخابات و تسریع در شمارش آرا و اعلام نتایج گفت: هیئت مرکزی نظارت در آخرین نامه فقط با برگزاری الکترونیک انتخابات در ۸ کلان شهر به جز تهران موافقت کرد، اما با توجه به این که زیرساخت‌های فنی در تهران مهیاست و و امکانات فنی هم در تهران مستقر است، مکاتبه‌ای را با ریاست محترم مجلس داشته ایم و توجیهات فنی و حقوقی و اجرایی را مطرح کردیم و امیدواریم که در دستور کار مجلس و هیئت مرکزی نظارت قرار بگیرد و ما آمادگی صد در صد داریم که تهران را هم به صورت ویژه الکترونیک برگزار کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که ثبت نام شورا‌های شهر زودتر از شورا‌های روستا و تیره‌های عشایری انجام گرفت افزود: بر اساس برنامه زمانبندی قاعدتا فرایند‌های بعد از ثبت نام شورا‌های شهر‌ها زودتر شروع شده و استعلام از مراجع چهارگانه به پایان رسیده، تعیین صلاحیت‌ها در هیئت نظارت انجام شده و اکنون در مرحله‌ای هستیم که پرونده همه داوطلبان در اختیار هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها قرار گرفته انشالله این دوستان هم نظرشان را در بازه زمانی مشخص شده اعلام خواهند کرد در نتیجه افرادی که صلاحیت شان در هیئت‌های اجرایی یا هیئت‌های نظارت شهر‌ها تایید نشود به آن‌ها با نامه کتبا اعلام خواهیم کرد که بر اساس کدام یک از مواد قانونی صلاحیت آن‌ها تایید نشده لذا می‌توانند به هیئت نظارت بالاتر که هیئت نظارت استان است مراجعه و درخواست تجدید نظر کنند.

موسوی در این باره افزود: امروز آخرین روزی است که صورت جلسه هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها تنظیم می‌شود و به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود و از فردا فرمانداران نتیجه را به همه افراد اعلام می‌کنند و افرادی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند ظرف ۴ روز درخواست تجدید نظر کنند و هیئت‌های نظارت استان‌ها و فرمانداران آمادگی دریافت درخواست‌ها را دارند و اگر باز صلاحیت‌ها تایید نشود همچنین برای هیئت‌های مرکزی نظارت فرصت برای رسیدگی مجدد به درخواست‌ها وجود دارد.

 

منبع: صداوسیما

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.