×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تشدید انتشار دود در سایت پسماند اهواز با گرم شدن هوا

تعدادی از اهالی روستاهای بخش غیزانیه روز یکشنبه با انتشار ویدیویی از انتشار دود غلیظ در جاده و روستاهای اطراف، خواستار رسیدگی مسوولان به مشکل دود و سوختن زباله در سایت پسماند شهرداری اهواز (در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه) شدند.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: خودسوزی زباله در سایت پسماند شهرداری اهواز به دلیل درجه حرارت بالا و گازهای تولید شده، در سطوح زیرین زباله‌های دفن شده، ایجاد می‌شود که انتشار دود را در پی دارد.

سجاد سعادت افزود: بخش عمده دود ناشی از سلول شماره یک این سایت است که خاکریزی بر روی آن آغاز شده و پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده مشکل انتشار دود در آن برطرف شود.

وی با بیان اینکه شدت انتشار دود در مناطق اطراف سایت پسماند، به شرایط جوی همچون وزش باد و وارونگی دما و گرما بستگی دارد، اضافه کرد: انتشار دود ناشی از خودسوزی زباله‌ها در این سایت از مدت‌ها پیش تداوم داشته اما گرم شدن و سکون هوا باعث تشدید انتشار این دود شده، زیرا دود به لایه‌های بالایی نمی‌رود و به صورت غلیظ بر روی سطح زمین باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی همچون فولاد اکسین، فولاد خوزستان و نورد همچنین شرکت نفت به صورت جزیی، با در اختیار قراردادن ماشین آلات در ساماندهی سایت پسماند به شهرداری اهواز کمک می‌کنند که در صورت همکاری و همراهی بیشتر دستگاه‌ها می‌توان مشکل انتشار دود را در مدت کوتاه‌تری (۲ تا سه هفته آینده) برطرف کرد.

سعادت ادامه داد: پس از مرحله خاکریزی بر روی سلول شماره یک این سایت، کار استخراج گاز از این سلول را می‌توانیم انجام دهیم.

وی گفت: سلول شماره ۲ این سایت نیز به دلیل مشکلاتی که در اجرا داشت هنوز به اتمام نرسیده است که در این زمینه در حال مشاوره با تیمی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستیم.

سعادت افزود: طرح خود را برای اجرای سلول شماره ۲ ارایه دادیم و اجرای آن تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود که پیش بینی می‌کنیم اجرای آن حدود یک ماه به طول انجامد.

بر اساس این گزارش، بنی‌عگبه رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز چندی پیش گفت: شهرداری به تعهدات خود در زمینه ساماندهی مدفن پسماندهای این شهر عمل نکرده و اکنون متعهد شده تا پایان اردیبهشت سایت زباله صفیره را ساماندهی کند.

روزانه ۹۰۰ تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز در نزدیکی روستای “صفیره” در بخش غیزانیه این شهرستان، منتقل می‌شود. در این سایت، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکویوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به “سلول” دفن شوند و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود ۶ سال پیش با مشکل آتش سوزی وسیع به ویژه در فصل گرما روبه رو می‌شود.

دود و بوی نامطبوع ناشی از این خودسوزی‌های زباله که پیش از این گاهی تا یک ماه به طول می‌انجامید، اکنون مدت‌هاست که ادامه‌دار شده و علاوه بر روستاهای اطراف، گاهی تا اهواز را در بر می‌گیرد.

با توجه به وجود روستاهای متعدد در اطراف سایت پسماند، دفع غیربهداشتی زباله و دود ناشی از سوختن مدفن پسماند برای ۲۰ روستا و هشت هزار نفر جمعیت روستایی بخش غیزانیه مشکلات تنفسی و بهداشتی ایجاد کرده است.

به گفته عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان، استقرار خودروهای آتش نشانی در مدفن پسماند اهواز در منطقه صفیره، اتمام سلول دوم و آغاز ساخت سلول سوم دفن پسماند تا پایان سال ۹۹، از مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان در دی پارسال بود.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز است که در شرق اهواز در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع است. این بخش ۸۰ روستا و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.