×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
۶۰ درصد موارد مثبت، در نشست‌های خانوادگی مبتلا می‌شوند

امرالله مردانی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیک سوم بیماری از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد و میزان مراجعه به مراکز منتخب افزایش یافت و تا ۲۳ اسفندماه ادامه داشت به گونه‌ای که میزان مراجعات در شرق اهواز از روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد به یک هزار و ۲۰۰ مورد هم رسیده بود و روزانه ۵ هزار تست تنها در شرق اهواز انجام شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اعمال محدودیت‌ها تا حدودی تاثیرگذار بودند و از ۲۳ اسفندماه تا سوم فروردین‌ماه روند کاهشی شد و میزان مراجعه به مراکز منتخب ۵۰ درصد کاهش یافت و از یک هزار و ۲۰۰ مورد در روز به ۶۰۰ مورد رسید.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: پس از آن روند افزایشی ادامه پیدا کرد اما به شدت قبلا نبود و تقریبا روزانه موارد مراجعه به مراکز منتخب ۹۰۰ تا ۹۵۰ مورد بود. این روند تا ۲۶ فروردین‌ماه ادامه داشت اما پس از آن حالت سینوسی پیدا کرد.

وی بیان کرد: اکنون شب عید نیست که بگوییم بازارها شلوغ است؛ شرایط به گونه‌ای است که باید اقدام موثری انجام شود و به جایی رسیده‌ایم که نقش رسانه‌ها در کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار است و نقش نخست را ایفا می‌کند.

مردانی افزود: ۶۰ درصد موارد مثبت بر اثر حضور در نشست‌های خانوادگی رخ می‌دهد و شاید ۴۰ درصد دیگر نیز که فکر می‌کنند در جای دیگر آلوده شده‌اند، در اصل در خانواده درگیر شده باشند بنابراین اگر بر جلوگیری از برگزاری نشست‌های خانوادگی تمرکز شود و مردم را مجاب کنیم که در این نشست‌ها حضور پیدا نکنند قطعا روند بیماری کاهشی خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به نمونه‌گیری در مراکز مختلف گفت: در فرودگاه اهواز ۴۱ هزار تست انجام و ۴۱۲ بیمار شناسایی شدند. در ترمینال‌ها نیز ۱۱ هزار تست انجام و ۱۱۶ بیمار شناسایی شدند. افزایش نمونه‌گیری برای افزایش شناسایی بیماران انجام شد تا بار مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش نیابد.

وی تصریح کرد: با اقدامات انجام‌شده در قالب طرح بیماریابی شهید سلیمانی به ازای هر بیمار، از حداقل ۱۰ نفر و حداکثر ۲۰ نفر از اطرافیان بیمار نمونه‌گیری ‌شد و این طرح، بسیار به ما کمک کرد.

مردانی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر بازرسان بهداشت زن هستند، یکی از مشکلات در حوزه نظارت و رهگیری بود که نیروهای بسیج بار این کار را به دوش کشیدند.

وی افزود: در حال حاضر شرق اهواز به ۱۲ منطقه تقسیم شده و روزانه تیم‌ها در حال فعالیت هستند. ما موافق پلمب نیستیم اما در جاهایی مجبور هستیم این کار را انجام دهیم زیرا اگر این کار انجام نشود سلامت مردم به خطر می‌افتد. همکاری بازاریان نیز بد نبود و برخی جاها خیلی خوب رعایت کردند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: ۸۰ درصد ادارات حوزه شرق اهواز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند اما عدم رعایت پروتکل‌ها توسط ۲۰ درصد ادارات نیز زیاد است؛ ادارات باید اپلیکیشن ماسک را نصب کنند تا حداقل از ورود افراد بیمار به اداره جلوگیری شود. برخی ادارات دستورالعمل‌های بهداشتی را به صورت موقت انجام می‌دهند، برخی نواقص را رفع کرده‌اند و برای برخی نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی با اشاره به رایزنی برای افزایش مراکز واکسیناسیون، افزود: در حوزه واکسیناسیون از امروز تا فردا واکسیناسیون فاز نخست تمام می‌شود و اجرای فاز دوم از روز دوشنبه آغاز خواهد شد که ابتدا برای افراد بالای ۸۰ سال و بیماران سرطانی انجام می‌شود. اگر روند واکسیناسیون اینگونه پیش برود و در شش ماهه اول سال این کار به پایان برسد، از شر کرونا راحت می‌شویم.

مردانی تصریح کرد: افرادی که در اولویت واکسیناسیون و متقاضی دریافت واکسن هستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند و در سامانه سیب ثبت نام کنند تا پرونده الکترونیک برای آن‌ها تشکیل شود.

وی در خصوص تزریق واکسن به شهردار اهواز گفت: هر اتفاقی افتاده باشد از طرف هیچ کسی قابل توجیه و انکار نیست. این موضوع به قدری اطلاع‌رسانی شد که نهادهای نظارتی ورود کردند و از ما مستندات لازم را درخواست کردند و ما مستندات را ارائه دادیم.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: واکسیناسیون در حال انجام است و روزانه ۲ تا ۳ هزار واکسن تزریق و اطلاعات در سامانه ثبت می‌شود. فشار زیادی به نیروهای ما وارد شده است و هر کدام با ابتلا به بیماری، یک بار وارد ICU شده‌اند.

وی در خصوص مطرح شدن خرید و فروش نتیجه دلخواه تست‌های کرونا، بیان کرد: چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. نتیجه تست در سامانه‌ای که به امور اداری تمام ارگان‌ها متصل است، ثبت می‌شود و نتیجه تست در همه ارگان‌ها یکی است.

 

منبع :ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.