×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
فعالیت مناطق آزاد کشور شفاف و هوشمند شود

حمیدرضا مومنی روز یکشنبه در آیین معارفه سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: مناطق آزاد در ایران به سازمان عمران تبدیل شده‌اند و بیشتر تمرکز و اهداف آنها به ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق متمرکز شده است.

وی با انتقاد از فروش زمین در مناطق آزاد افزود: با فروش زمین در مناطق آزاد و درآمدهای ناپایدار نمی‌توان این مناطق را اداره کرد، فروش زمین اشتباه بزرگی در قبال اداره مناطق بخصوص در منطقه آزاد اروند بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: امروز انتظارات از مناطق آزاد زیاد است اما امکانات کافی در اختیار این مناطق نیست، با درآمد ناپایدار نمی‌توان مناطق آزاد را اداره کرد و نیاز است مجلس نگرشی به قوانین مناطق آزاد داشته باشد.

مومنی بیان کرد: مناطق آزاد در وضعیت مطلوبی قدم برداشته‌اند و اقدام‌های توسعه‌ای در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد رشدی چشم گیر داشته و بسیاری از اقدام‌ها در این مناطق برای نخستین بار در کشور رقم خورده است.

وی افزود: اگر خواهان پیشرفت اهداف در مناطق آزاد هستیم باید بسترهای آن نیز فراهم شود چرا که با درآمدهای ناپایدار نمی توان کارهای توسعه‌ای را در مناطق آزاد کشور پیش برد.

مومنی گفت: ریل‌گذاری خدمت‌رسانی در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد به شیوه‌ای صحیح انجام شده است و در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم در همان مسیر گام برمی‌داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: نمایندگان باید کمک کنند برخی از مشکلات از جمله مالیات را در برنامه هفتم حل کنند چرا که با این قوانین مناطق آزاد نمی‌توانند عملکرد مثبتی داشته باشند.

مومنی همچنین اظهار داشت: سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند باید حق مردم این منطقه را ادا کند و با شفاف سازی مردم ساکن در این منطقه آزاد باید از اقدامات صورت گرفته مطلع شوند.

وی بیان کرد: اگر تخلفی وجود نداشته باشد هراس از شفاف سازی نیز وجود نخواهد داشت و تمامی مناطق باید اقدامات خود را برای مردم شفاف سازی کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه افزود: در راستای شعار امسال برای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی، مدیرانی با سه ویژگی سلامت، داشتن برنامه و اقتدار در شورای عالی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منصوب می‌شوند.

مومنی در پایان با قدردانی از زحمات اسماعیل زمانی مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این مدیر در هشت سال گذشته با اقدامات اساسی باعث تحول در منطقه آزاد اروند شد و امیدواریم مدیر جدید در راستای پیشبرد اهداف و پیشرفت آبادانی منطقه گام بردارد.

در این آیین که در سرسرای سازمان منطقه آزاد اروند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. “حسین گروسی” به عنوان سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند معرفی شد.

اسماعیل زمانی ۲۰ مهرماه سال ۹۲ بعنوان رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده بود.

ایران دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه ای را برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفت که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۵ میلیارد دلار واردات به این مناطق انجام شد و در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار رسیدکه با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت می‌رسد.

بر همین اساس ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

 

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.