×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
ضربه کرونا بر پیکر حمل و نقل عمومی اهواز

عبدالامیر مجدم بیان کرد: تردد و جمعیت بالای مسافران در استفاده از حمل و نقل عمومی و ارتباطی که بین مسافران و رانندگان وجود دارد، باعث شده که ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مکان‌های انتقال ویروس کرونا شناخته شود، به طوریکه سهم حمل و نقل عمومی در انتقال بیماری کرونا در کشور ۲۶ درصد معرفی شده است.

وی با بیان اینکه کمتر از یکصد نفر از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند، اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر کمترین ابتلا به کرونا را در میان کلانشهرهای کشور داشته و خوشبختانه موارد فوتی ناشی از کرونا در میان رانندگان گزارش نشده است؛ البته ممکن است مواردی از ابتلا نیز اطلاع رسانی نشده باشد.

مجدم، تعطیلی طولانی مدت ناوگان اتوبوسرانی در اهواز، مسدود شدن مسیرها و ایجاد محدودیت تردد در مسیرهای حمل و نقل عمومی را مهمترین دلایل کاهش ابتلای رانندگان به کرونا دانست.

به گفته وی، پارسال اتوبوس‌های شرکت واحد ۶ ماه از سال، آن هم با نیمی از ظرفیت خود، فعال بودند.

مجدم با اشاره به ادامه تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی در شرایط قرمز کرونا، ادامه داد: هم اکنون از حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در اهواز، حدود ۱۶۰ دستگاه آماده به کار است و بقیه خراب و یا اسقاطی و از رده خارج هستند، که در دوران کرونا ۵۰ درصد از آنها فعال بوده‌اند.

وی گفت: در اهواز سه هزار و ۲۰۰ تاکسی ویژه و زرد وجود دارد که یک هزار و ۹۶۰ دستگاه از آنها تاکسی زرد هستند. هم اکنون تنها کمتر از ۲ هزار تاکسی در سطح شهر اهواز فعال هستند.

مجدم بیان کرد: در شرایط عادی این تعداد ناوگان حمل و نقل به نسبت جمعیت اهواز کم است اما شهروندان در دوره کرونا، با توجه به تبلیغات رسانه‌ها، رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی نداشتند.

وی افزود: در یک سال گذشته، علاوه بر تعطیلی سرویس‌های مدارس، سرویس‌های ادارات نیز تمایلی به استفاده از ناوگان استیجاری حمل و نقل عمومی نداشتند و از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.

معاون شهردار اهواز همچنین با اشاره به مشکلات رانندگان تاکسی و اتوبوس در دوران کرونا، ادامه داد: دستمزد رانندگان تاکسی و بیشتر رانندگان اتوبوس از طریق کرایه مسافران تامین می‌شود بنابراین شیوع کرونا صدمه بزرگی به خانواده حمل و نقل وارد کرده است.

وی افزود: رانندگان اتوبوس و تاکسی جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و با توجه به اینکه هیچ مزایا و درآمدی در این دوره برای آنها پیش بینی نشده، صدمه زیادی دیدند.

مجدم با بیان اینکه در یکی دو مرحله وام‌هایی به برخی از رانندگان تاکسی و اتوبوس پرداخت شد، اضافه کرد: به رانندگان تاکسی ۲۰ میلیون ریال و به رانندگان اتوبوس ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال با عنوان وام تعمیرات از طریق بانک‌هایی که با شهرداری کار می‌کنند، پرداخت شد.

وی با بیان اینکه مشکلات رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی چندین بار پیگیری شد اما به نتیجه نرسیدیم، گفت: مشکلات این قشر در اهواز و سایر شهرها همچنان به قوت خود باقیست.

مجدم در ادامه اقدامات شهرداری اهواز را در دوران کرونا تشریح کرد و افزود: در زمانی‌که ناوگان اتوبوس فعال بود، در هر ردیف یک مسافر می‌توانست بنشیند و روی صندلی‌ها چسب می‌زدند،  و درون اتوبوس‌ها نیز به صورت دوره‌ای گندزدایی می‌شد.

وی ادامه داد:برای تاکسی‌ها سه تونل ضدعفونی در نظر گرفته شده بود که پس از اعلام بی‌تاثیر بودن ضدعفونی‌ها این تونل‌ها برداشته شد اما در یکی دو مرحله، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به صورت رایگان میان رانندگان تاکسی انجام شد.

مجدم اضافه کرد: از ابتدای همه‌گیری کرونا گندزدایی روزانه پایانه‌های مسافری برون استانی که در چهار گوشه شهر مستقر هستند، در دستور کار قرار گرفته و مامور بهداشت در آنجا مستقر شده است؛ همچنین پذیرش مهمان در خوابگاه پایانه‌ها متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، شهرداری اهواز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد طبق دستوالعمل ستاد مبارزه با کرونا شهرستان اهواز و تاکید فرماندار، خدمات دهی سازمان اتوبوسرانی از دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹ تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود.

بهمن پارسال هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نامه‌ای خطاب به فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در شهر تهران، خواستار اولویت‌دهی به رانندگان تاکسی و اتوبوس برای تزریق واکسن کرونا شده بود. وزیر کشور نیز با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار در اولویت قرار دادن رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی پس از کادر درمان برای تزریق واکسن کرونا شده بود.

هم اکنون ۱۶ شهرستان خوزستان از جمله اهواز، در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی هستند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.