×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
عوارض برخی مبتلایان کرونا ادامه‌دار است

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، تحقیقات درباره عوارض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در حال تکامل و ادامه دار است. نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به این بیماری با عوارض دیرپایی دست به گریبان هستند. براساس نتایج این تحقیق، یک سوم افرادی که از چنگال ویروس کرونا نجات می‌یابند با علائم دیرپای این بیماری درگیر خواهند ماند. نتایج این تحقیقات در مجله پزشکی نیچر منتشر شده است.

معمولا عوارض و پیامد‌های کووید ۱۹ برای مدت چهار هفته باقی می‌ماند، اما در یک سوم افراد این عوارض و علائم برای مدت بیش از چهار هفته ماندگاری دارد. از این حالت با عنوان «سندرزم پساکرونا» یاد می‌شود. خستگی مفرط، ضعف عضلانی، درد مفاصل، تنگی نفس، سرفه، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، درد در ناحیه سینه، لختگی خون، سردرد، ریزش مو و سرگیجه ازجمله عوارض پایدار این نوع «نشانگان» عنوان شده است.

هشدار دانشمندان درباره عوارض شدید کرونا در کودکان دیابتی

پژوهشگران دانش پزشکی اعلام کردند نبودن قانون مدون درباره دیابت کودکان، عوارض پس از ابتلا به کرونا را تشدید کرده است. مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد کودکان دیابتی که با دستورالعمل مناسبی کنترل نمی‌شوند نسبت به کودکانی که دیابت کنترل شده دارند یا سالمند، در صورت ابتلا به کرونا، در خطر بیشتری قرار دارند.

مطالعه اخیر محققان نشان می‌دهد کودکان دیابتی نوع اول، که تحت کنترل مناسب قرار ندارند در صورت ابتلا به کرونا، شرایط بدتری نسبت به دیگر کودکان دارند. دکتر مانیش ریزینگانی از دانشگاه آرکانزاس و موسسه لیتل راک کودکان آمریکا می‌گوید بررسی مجازی در نشست سالانه انجمن غدد درون ریز، این یافته‌ها را ارائه کرده است.

در این مطالعه مشخص شد تحت کنترل بودن قند کودکان دیابتی، در زمان کرونا، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. یافته محققان نشان می‌دهد کودکان مبتلا به دیابت نوع اول و خانواده‌های آنان، در دوران همه گیری کرونا، گزینه‌های بهتری برای حضور در مدرسه و فعالیت‌های دیگر در اختیار دارند.

این مطالعه بر روی ۲۰۰۰ کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال که هم دیابت نوع اول و هم کرونا داشتند انجام گرفت و سطوح هموگلوبین‌ای وای سی A۱c آن‌ها اندازه گیری شد. دانشمندان می‌گویند کودکان دیابتی مبتلا به کرونا، دست کم با یکی از چالش‌های زیر روبه رو هستند:

ذات الریه
شوک سپتیک
نیاز به لوله برای تنفس
مرگ!

مطالعه‌ای که پیشتر نتایج آن در روزنامه گاردین منتشر شد نشان داد ابتلا به کرونا، ممکن است شخص را به دیابت مبتلا کند. پروفسور فرانچسکو روبینو از کالج سلطنتی لندن دریافت آمار ابتلا به هر دو نوع دیابت نوع یک و دیابت نوع دو، در بیماران کرونایی، به وضوح بالا رفته است.

گفته می‌شود؛ ویروس کرونا، متابولیزم و سوخت و ساز قند را مختل می‌کند. برخی محققان بر این اساس می‌گویند ویروس کرونا، در حال خلق نوع جدیدی از دیابت است! در هر صورت، دیابت بیماری مهمی است و کرونا نیز. ترکیب هر دو بیماری، چه در کودکان و چه در بزرگسالان، شرایط را نگران کننده می‌کند.

 

منبع: صداوسیما

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.