×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرگ بیماران کووید – ۱۹؛ زجری شبیه غرق‌شدگی

دکتر فرهمند کلانتری با بیان اینکه بیمارانی که به ICU منتقل می‌شوند شرایط بد یا شرایط رو به بدتر شدن دارند، اظهار کرد: معمولا این بیماران دچار درگیری ریوی و سطح اکسیژن خون پایین هستند و دچار زجر تنفسی می‌شوند.

وی افزود: بدترین نوع مرگ، مرگی است که بر اثر دیسترس تنفسی رخ می دهد؛ این مرگ حالتی شبیه غرق‌شدگی است و بیمار هر تلاشی می‌کند اکسیژنی به او نمی‌رسد و در بدترین شرایط، جان می‌بازد و مرگ بسیار وحشتناکی است.

مسئول بخش‌های ICU کووید – ۱۹ سانتر خوزستان گفت: زمانی که بیمار دچار زجر تنفسی می‌شود، زجر زیادی می‌کشد و در این شرایط مجبور هستیم بیمار را اینتوبه کنیم و اینکه چه تعداد از بیماران اینتوبه‌شده به زندگی برمی‌گردند، جای بحث است.

کلانتری ادامه داد: آمار میزان زنده ماندن بیماران پس از اینتوبه، در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران بیش از ۶۰ درصد بیماران پس از اینتوبه به زندگی برنمی‌گردند و فوت می‌شوند. دلیل این وضعیت نیز به اینتوبه بیماران برنمی‌گردد بلکه بیماران زیادی داریم که بیماری ناشناخته دارند.

وی افزود: در کشورهای دیگر با توجه به شرایط بهداشتی که دارند، معمولا بیماری‌های افراد برای سیستم درمانی شناخته شده‌اند اما در ایران، حین درمان بیماران متوجه می‌شویم که بیمار به دیابت یا بیماری‌های دیگر مبتلا است و همین مساله در افزایش بیماران بدحال تاثیرگذار است.

این متخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به عوارض بستری شدن در ICU، گفت: در این بخش با بیماران بدحال مواجه می‌شویم و شرایط به گونه‌ای است که برخی مشکلات برای این بیماران رخ می‌دهد.

وی افزود: به دلیل شرایط بخش ICU، بسیاری از این بیماران متوجه شبانه‌روز و ساعت نمی‌شوند. با توجه به اینکه بیماران ICU عمدتا بدحال هستند، دیگر بیماران استرس زیادی را تحمل می‌کنند؛ جلوی چشم‌شان احیای دیگر بیماران یا مرگ بیمار دیگر را می‌بینند که این استرس شدید، می‌تواند عواقب خطرناکی داشه باشد.

مسئول بخش‌های ICU کووید – ۱۹ سانتر خوزستان با بیان اینکه در این بیماری استرس بیش از ۶۰ درصد در بدتر شدن حال بیمار تاثیر دارد، گفت: استرس ارتباط کامل با وخامت حال بیمار دارد. بیمارانی که استرس داشتند، حال‌شان وخیم‌تر و وخامت حال‌شان نیز سریع‌تر رخ داده است. در مقابل، میزان بهبودی بیمارانی که استرس‌شان کاهش یافته است، به وضوح بهتر از بیمارانی است که استرس بیشتری دارند.

کلانتری ادامه داد: نوع غذا خوردن، محدود بودن حرکات بیماران و نبود همراه با بیمار، از دیگر عوارض بستری بیماران کرونا است که کار را سخت می‌کند.

وی افزود: حرکت نکردن بیماران بستری در ICU نیز ریسک زخم بستر و آمبولی یا ضایعات انعقادی را افزایش می‌دهد.

مسئول بخش‌های ICU کووید – ۱۹ سانتر خوزستان گفت: در حال حاضر تمام ظرفیت‌های تخت‌های مختص کووید – ۱۹ در خوزستان پر است اما متاسفانه همچنان شاهد پرپر شدن عزیزان‌مان هستیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.