×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
انتقال آب خوزستان، امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد

مجتبی یوسفی در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و کرخه اظهار کرد: یکی از موضوعات جدی همه دلسوزان خوزستان و حتی استان‌های همجوار خوزستان، بحث تامین حق‌آبه رودخانه‌های خوزستان است و در این زمینه، نمایندگان مجلس و دیگر افراد صاحب نظر، پیگیر بحث انتقال غیر کارشناسی آب از سرشاخه‌های کارون و کرخه هستند.

وی افزود: نمایندگان خوزستان در مجلس، پیگیری‌های بسیاری در زمینه انتقال غیرکارشناسی آب انجام داده‌اند و مخالفت خود را با انتقال آب، با ادله و نظرات کارشناسی فارغ از نگاه‌های تبلیغاتی ارائه کرده‌اند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حق‌آبه خوزستان باید با یک صدای واحد در سطح ملی مطالبه شود و قطعا ما پیگیر این مساله هستیم.

وی افزود: میزان آب مورد نیاز خوزستان در همه بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست خوزستان بر اساس سند کارشناسی آب، ۳۲ میلیارد و ۲۹۳ میلیون مترمکعب در سال است اما آورد آب در حال حاضر در خوزستان ۳۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب است.

یوسفی گفت: این اعداد بیانگر آن است که خوزستان در وضع فعلی، حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب تا یک میلیارد مترمکعب کمبود حق‌آبه دارد.

وی افزود: استان خوزستان با تولید ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سطح ۱.۵ میلیون هکتار، رتبه یک تولید محصولات زراعی و باغی کشور را دارد و از این رو باید در تامین حق‌آبه، به خوزستان توجه جدی شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصمیمات غیرکارشناسی و غیرتخصصی در عدم تامین حق‌آبه خوزستان و انتقال آب، اکوسیستم را در خوزستان و استان‌های پایین‌دست بر هم می‌زند و باعث به وجود آمدن ریزگردها و مشکلاتی مانند خشک شدن نخیلات می‌شود.

وی گفت: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان متولیان کشاورزی کشور، نگران خشک شدن نخیلات و از بین رفتن کشاورزی در خوزستان باشند زیرا اگر چنین اتفاقی در استان خوزستان رخ دهد، تولید محصولاتی که امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنند به مخاطره می‌افتد. عدم تولید گندم، شکر، دانه‌های روغنی و ذرت می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود.

یوسفی افزود: تصمیمات غیرکارشناسی در انتقال آب، می‌تواند امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازد و این مساله با سیاست‌های مطرح‌شده در زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی در خوزستان در تضاد است.

وی تصریح کرد: بنا بود در خوزستان در افق ۱۴۰۴ به تولید ۲۱ میلیون تن تولید محصولات باغی و زراعی برسیم اما با چنین تصمیماتی در بحث انتقال آب، قطعا به این مهم دست نخواهیم یافت.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.