×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
برق رایگان برای بخشی از مردم، از جیب بخش دیگری از مردم!

بند مذکور بند الحاقی ۳ تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ است. براساس این بند الحاقی اصلاح شده وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکین خانوار‌های کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوار‌های مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود.

اما آنچه حاثز اهمیت است آنکه هزینه رایگان شدن برق بخشی از مردم در واقع از جیب بخشی دیگر از مردم تامین می‌شود. در متن مصوبه مجلس آمده است: «میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.»

این در حالی است که نظر دولت برای رایگان شدن برق کم مصرف‌ها اساسا ارتباطی به گران شدن نامتعارف هزینه برق پرمصرف‌ها نداشت. طرح دولت از آبان ماه آغاز شده است و در آن حرفی از جبران پول رایگان شدن برق از پرمصرف‌ها به میان نیامده است. حتی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور نیز در این باره گفته بود: ممکن است با اجرای این طرح در کوتاه مدت هزینه‌هایی به صنعت برق وارد شود چرا که باعث کاسته شدن از درآمد‌های برق خواهد شد، اما در بلند مدت و از دیدگاه اقتصادی صحیح، باعث کاهش سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث نیروگاه‌های جدید و تاسیسات مورد نیاز برای انتقال و توزیع خواهد شد که تنها برای ساعت‌های محدودی در سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و این سرمایه گذاری را می‌توان به بخش‌های دیگر تزریق کرد.

با این حال، مجلس یازدهم متنی را تصویب کرده که صرفا تابلویی از رایگان شدن برق را جلوی خود گرفته و در عمق آن، هیچ خبری از رایگان شدن نیست. بلکه صرفا هزینه برق بخشی از مردم به اندازه ای بالا در نظر گرفته خواهد شد که برق کم مصرف‌ها نیز از آن حاصل شود.

 

منبع: انتخاب

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.