×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق کپی کارت بانکی باشند

سرهنگ شاهین حسنوند اظهار داشت: کلاهبرداران ابتدا کارت بانکی مشتری را به داخل یک دستگاه اسکیمر «جعل کارت‌های بانکی» وارد می‌کنند که  وظیفه این دستگاه کپی گرفتن از نوار مغناطیسی کارت بانکی است که به واسطه رایانه و نرم افزار میانی عملیات کپی داده‌ها بر روی نوار مغناطیسی کارت خام توسط دستگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد : با این روش یک کپی از داده های نوار مغناطیسی کارت بانکی مشتری در اختیار کلاهبردار قرار می گیرد و رمز کارت هم توسط مشتری به صورت شفاهی لو می رود ، سپس در انتهای شب دستگاه اسکیمر برای عملیات انتقال داده ها به کارت های خام در اختیار همدست مجرم قرار می گیرد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان خاطرنشان کرد :  رمزهای دوم اینترنتی ثابت از طریق خودپردازها برای کارت‌های بانکی کپی شده تعریف می‌شود تا شرایط برای انتقال وجه با نرم افزارهای اینترنتی، خرید از فروشگاه های مجازی و سایر خدمات اینترنتی میسر شود.

سرهنگ حسنوند افزود : عملیات کلاهبرداری از حساب مشتریان یا صاحب کارت بانکی ، توسط افرادی اغفال شده که وابسته به مجرمین هستند به واسطه دستگاه‌های خودپرداز و کارتخوان‌های فروشگاهی از حساب بانکی قربانیان برداشت غیرمجاز انجام می شود ، همچنین با انتقال مبالغ به کارت‌های کپی شده عملیات پولشویی شکل می‌گیرد.

توصیه به شهروندان در استفاده از کارت‌های بانکی

وی با توصیه به شهروندان برای استفاده از کارتهای بانکی برای خرید از فروشگاه ها اظهار داشت :شهروندان جهت پرداخت مبلغ خرید، شخصاً به دستگاه POS مراجعه و عملیات واریز پول را انجام دهند ،هنگام وارد کردن رمز عبور به اطراف و اطرافیان خود توجه داشته باشند و دست خود را حائل قرار دهند و نیز از تحویل کارت بانکی خود به فروشندگان پرهیز نمایند، همچنین اگر شکل دستگاه POS غیر عادی بود ، قطعه‌ای اضافه یا چسب خوردگی داشت مراتب را به بانک عامل اطلاع رسانی کنند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان ادامه داد : در صورت ناموفق بودن تراکنش، حتما رسید آن را دریافت و بررسی کنید ، بانک‌ها باید مجوز نصب دستگاه‌ POS را فقط در اختیار یک شرکت معین قرار دهند تا تمام مسئولیت‌ها بر عهده یک سازمان باشد و از بکارگیری شرکت‌های کوچک به صورت پیمانکاری برای نصب دستگاه‌های POS باید خودداری نمایند.

سرهنگ حسنوند خاطرنشان کرد : دستگاه اسکیمر تهدیدی بسیار جدی برای بانک‌ها محسوب می‌شود ولی بانک‌ها می‌توانند جهت جلوگیری از به وقوع پیوستن چنین جرایمی اقدام به نصب آنتی اسکیمر روی عابربانک‌ها کنند.

وی افزود : به صورت دوره‌ای و متناوب اقدام به تغییر رمز بانکی خود نمایید و برای تراکنش های بانکی از طریق دستگاه خودپرداز و کارت خوان فروشگاهی از کارت دوم با مبلغ مورد نیاز استفاده کنید.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان اینکه از فروشگاه های معتبر باید خرید کرد گفت : حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید ، در صورت خرید از دست‌فروشان دوره‌گرد و یا فروشندگان سیار از پول نقد استفاده کنید.

سرهنگ حسنوند بیان کرد : شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  مراجعه کرده و موضوع را در قسمت مرکز فوریت‌های سایبری ثبت کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.