×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
تمتع پتروشیمی ها و سماق مکیدن ماهشهری ها/ وقتی غیربومی ها از پتروشیمی ها کره می گیرند

جولان غیربومی ها در خوزستان

خوزستان استانی است که با پشت سر گذاشتن مشکلات عدیده همچون جنگ تحمیلی همچنان دردهای زیادی بر پیشانی خود دارد و می‌ توان گفت با وجود صنایع گسترده که ثروت ملی مهمی برای کشور به همراه دارند سهم مردم این استان تنها آلودگی‌های زیست ‌محیطی است و حتی اشتغال را هم برای جوانان بومی به ارمغان نیاورده است.

بسیاری از مردم خوزستان معتقدند سیاست مدیران تاسیسات نفتی و پتروشیمی جذب نیرو از خارج این استان است.

درحالی‌ که فرزندان آنها بیکار هستند. مردم خوزستان روی چاه‌های نفت و گاز زندگی می ‌کنند و انگار سهم آنها تنها این است که از پنجره‌های خانه هایشان مشعل های تاسیسات نفتی که در هوا رقص کنان می سوزند را تماشا کنند و در زندگی عادی از کوچک ترین نعمت ها از جمله آب آشامیدنی سالم، اشتغال و هوای سالم بی بهره اند. در واقع می‌ توان گفت ماهشهر به محل آزمون و خطای برخی مدیران و پله ترقی مدیران غیربومی تبدیل شده است.

عدم بکارگیری نیروهای بومی در شهرستانی که قطب صنعت کشور محسوب می شود چندین سال است که مورد انتقاد مسئولین استانی به ویژه نمایندگان مجلس بوده است.

این در حالیست که گویی در ماهشهر و شهرهای اطراف قحط الرجال رخ داده است و اخیرا صدای اعتراض نماینده ولی فقیه در خوزستان و رییس مجمع نمایندگان مجلس خوزستان هم در رابطه با استخدامی های غیربومی پتروشیمی و تعداد قابل ملاحظه مدیران پروازی به صدا درآمد.

بکارگیری نیروهای غیربومی توجیه پذیر نیست

یعقوب شلیش پور، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه مسئولیت های اجتماعی هر یک از صنایع آلاینده چارچوب مشخصی دارد، اظهار می کند: طبق قانون پتروشیمی ها در قبال میزان درآمدی که دارند موظف به اجرای مسئولیت اجتماعی خود هستند و هر چقدر که درآمدشان بیشتر باشد میزان مسئولیت اجتماعی هم افزایش می یابد.

وی می افزاید: تعریف مسئولیت اجتماعی کاملا مشخص است و باید نسبت به اجرای آن دقیق عمل کرد، مسئولیت اجتماعی جزو وظایف پتروشیمی ها است و باید به طور کامل این وظایف را اجرا کنند و منتش را هم بر سر کسی نگذارند.

وی درباره استخدام نیروهای غیربومی در شرکت های پتروشیمی، عنوان می کند: دولت و نظام تمرکزش بر این است که حدالامکان از ظرفیت نیروهای بیکار تحصیل کرده بومی استفاده شود و این سیاست کلان کشور است که باید به آن توجه داشت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان می گوید: در شهرستانهایی همچون ماهشهر که آمار بیکاری چشمگیری دارند باید ابتدا از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود، اگر تعداد محصلان بیکار بومی کمتر بود و شرکت ها توان جذب نیروهای بیشتر را داشتند، آنوقت بکارگیری نیروهای غیربومی توجیه پذیر است.

شلیش پور ادامه می دهد: در حال حاضر اقدام بکارگیری نیروهای غیربومی غلیرغم وجود ظرفیت های موجود توجیه پذیر نیست و دستگاههای متولی در این خصوص باید نظارت کافی را داشته باشند.

مسئولان امر نسبت به افزایش مدیران پروازی ورود کنند

فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر به ازدیاد پتروشیمی ها در این شهرستان اشاره می کند و می گوید: شهرستان ماهشهر قطب پتروشیمی کشور است، افزایش شرکت های پتروشیمی باعث شده که مسئولیت اجتماعی پتروشیمی های توانمند و قدیمی از جمله بندر امام کمتر دیده شود، در حال حاضر مسئولیت اجتماعی توسط همه پتروشیمی ها اجرا می شود ولی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی می افزید: اگر چه پتروشیمی ها در بخش اجرای مسئولیت اجتماعی با آنچه که ایده آل است فاصله دارند اما اجازه نمی دهیم همین میزان وظایف آنها هم قطع شود و از شرکت های پتروشیمی تقاضا داریم تا در بخش اجرای طرح های کلان و لازم نگاه جدی تری داشته باشند.

بندری نوید افزایش بکارگیری نیروهای بومی در پتروشیمی ها را به مردم این شهرستان می دهد و می گوید: نهایت تلاشمان بر این است تا اکثریت استخدام ها از طریق بکارگیری نیروهای بومی باشد، امید است که همگی نگاه جدی تری نسبت به این مهم داشته باشیم.

وی درباره آزمون استخدامی پیش رو پتروشیمی بندر امام مبنی بر جذب ۳۵۰ نفر می گوید: با پیگیری های نماینده این شهرستان و همکاری های لازم فرآیندی برای استخدام های بومی در قالب همین ۳۵۰ نفر در نظر گرفته ایم و ظرفیت بومی گزینی را بیشتر خواهیم کرد.

بندری درباره مدیران پروازی و غیربومی شرکت های پتروشیمی ماهشهر می گوید: آمار مدیران پروازی در پتروشیمی ها قابل قبول نیست و قطعا مدیران بومی بیشتر می توانند منشا آثار مثبت باشند، لازم است همه مسئولین ذیربط در این خصوص تذکر جدی به صنایع بدهند.

ایجاد فرصت های شغلی اولویت اول پتروشیمی ها باشد

سیدکریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان که اخیرا انتقاد خود را از عدم بکارگیری نیروهای بومی صراحتا اعلام کرده و گفته است؛ وقتی ۲۸ شرکت از ۳۰ شرکت پتروشیمی ماهشهر توسط مدیران پروازی اداره می‌شود، نباید انتظار اشتغال‌ زایی جوانان بومی را داشته باشیم.

وی درباره این ادعای خود می گوید: اگر ادعای بنده از تعداد مدیران پروازی پتروشیمی های ماهشهر غلط است باید حداقل در همان روزی که این آمار را اعلام کردم توسط مسئولان امر تایید یا تکذیب و در نهایت شفاف سازی می شد.

وی می افزاید: علیرغم اینکه مخالف صد در صد حضور مدیران غیربومی نیستم اما باید یک توازن معقول و منطقی شکل بگیرد، ما مدیران متخصص و کاردان بومی کم نداریم. اینکه از ۳۰ شرکت پتروشیمی مدیران ۲۸ شرکت غیربومی باشند قابل قبول نیست.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان می کند: هیئت مدیران شرکت های پتروشیمی حیات خلوتی برای برخی و لابی گران شده است، متاسفانه نه تنها افراد غیربومی عضو هیئت مدیره پتروشیمی ها می شوند بلکه بعضا افراد غیر متخصص هم در میان اعضا حضور دارند.

حسینی می گوید: امروز مهم ترین بهره ای که مردم بومی می توانند از پتروشیمی ها داشته باشند بیش از آن که حق آلایندگی و مسئولیت اجتماعی باشد ایجاد فرصت های اشتغال برای جوانان است.

وی تصریح می کند: آمار داریم در برخی شرکت های پتروشیمی اغلب مدیران میانی هم غیر بومی هستند و چگونه باید قانع شویم، این مطالبه مردم از ماست و برای توجیه خودمان و آنها جوابی نداریم. همه ما کنار نماینده مردم ماهشهر هستیم تا با شدت و جدیت بیشتری این موضوعات پیگیری شود.

بیکاری ۲۵ درصدی زیبنده بندرماهشهر نیست

حبیب آقاجری، نماینده مردم بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی از بی توجهی پتروشیمی ها به بومی گزینی و بیکاری ۲۵ درصدی در این شهرستان خبر می دهد و اظهار می کند: زیبنده این شهرستان نیست که با تعداد قابل توجه شرکت های پتروشیمی آمار بیکاری ۲۵ درصدی را شاهد باشیم این در حالی است که همه این بیکاران جوانان تحصیل‌ کرده و آماده به کار هستند.
وی می افزاید: پتروشیمی ها از همان ابتدا و آغاز بکار فعالیت در دهه های گذشته اقدام به جذب نیرو و مدیران غیربومی کرده است و دیگر پس از آن به منظور جذب نیروهای بومی اقدام قابل تاملی صورت نگرفت، به قولی خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج.

آقاجری می گوید: بارها گفته ایم که جذب جوانان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم به پایین باید صد در صد شهرستانی، لیسانس به بالا شهرستانی و بعد استانی باشد، بر همین اساس آزمون استخدام پتروشیمی بندر امام مبنی بر جذب ۳۵۰ نفر را با برگزاری جلسات متعدد پیگیری کردیم و خواستار جذب حداکثری نیروهای بومی در این آزمون شدیم.

نماینده مردم بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام می کند: تنها حدود ۲۵ درصد از نیروهای پتروشیمی ها بومی بندرماهشهر هستند.

وی درباره اقدامات انجام شده پتروشیمی ها در بخش مسئولیت های اجتماعی بیان می کند: در بخش مسئولیت های اجتماعی اقدامات بسیاری صورت گرفته است و اگر بگوییم هیچ کاری نشده بی انصافی است اما انتظار بیشتر برای ادای مطالبه به حق مردم داریم.

دغدغه ام جذب نیروهای بومی بوده و است

سید امید شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در رابطه با آمار مدیران پروازی پتروشیمی ها، می گوید: در شهرستان ماهشهر نزدیک به ۲۰ پتروشیمی وجود دارد که مدیران بیشتر این شرکت ها بومی هستند و اینکه اگر خانواده های آنها در جای دیگر زندگی می کنند به ما مربوط نمی شود و این موضوع منع قانونی ندارد.

وی می افزاید: بدیهی است که در هر شرکتی مدیران عامل وظایفی خارج از منطقه دارند، یعنی اگر مدیری محل زندگی اش در ماهشهر و یا استان هم باشد باید در هفته چندبار برای پیگیری های لازم در حیطه کاری خود به خارج از استان سفر کند و این رفت و آمد ها صرفا به معنای پروازی بودن و غیربومی بودن نیست.

شهیدی نیا عنوان می کند: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی متولی اداره و کنترل مدیران بومی نیست بلکه بر اساس یک سری قوانین حاکم در منطقه هماهنگ کننده امور مربوط به پتروشیمی هاست.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی درباره استخدامی های غیربومی تصریح می کند: تا کنون تمامی استخدامی ها مطابق با نیازهای هر یک از شرکت های پتروشیمی از طریق سامانه اداره کار منطقه ویژه معرفی شده اند، اگر چه ممکن است چند نیروی غیربومی هم جذب شده باشند و این مربوط به شرکت های پتروشیمی بخش خصوصی است که ساز و کار خاص خود را دارند و ما هم نظارت لازم را داریم.

وی خاطرنشان می کند: دغدغه شخصی ام جذب نیروهای بومی است چرا که برای شرکت ها هم به صرفه تر است که بیشتر نیروها بومی باشند. حدود ۳۰ هزار نیروی فعال در پتروشیمی ها مشغول به کارند که از این تعداد ۸۵ درصد آنها بومی استان خوزستان بوده و تنها ۱۵ درصد آنها غیربومی اند.

شهیدی نیا می گوید: اگر چه در حال حاضر جذب و استخدام نیروها جوابگوی نیازهای منطقه به طور کامل نیست اما لازم است دیگر دستگاههای اجرایی هم در کنار پتروشیمی ها باشند و آنها هم از ظرفیت و توانی که دارند برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی درباره مسئولیت های اجتماعی این منطقه بیان می کند: همه شرکت های پتروشیمی در اجرای مسئولیت های اجتماعی خود تا به امروز پیشرو بودند، اگر توسعه در شهرستان ماهشهر کمتر دیده می شود تنها به دلیل عدم ایفای نقش پتروشیمی ها نیست و سایر دستگاههای اجرایی هم باید به مسئولیتشان عمل کنند.

صنعت سبز از افتخارات پتروشیمی مارون

این در حالی است که در شرکت پتروشیمی مارون در راستای مسئولیت اجتماعی، با توجه به محرومیت منطقه با اجرای پروژه های عام المنفعه، اقداماتی را جهت ارتقاء خدمات اجتماعی انجام داده است که از جمله آنها می توان به اقدامات لازم در بخش های امور خیریه، احداث فضای سبز و مدرسه و تجهیز بیمارستانها نیز اشاره کرد. همچنین این شرکت در سال گذشته به عنوان یک صنعت غیرآلاینده با کاهش حداقلی آلودگی های زیست محیطی موفق به اخذ تندیس و به عنون شرکت صنعتی سبز شناخته شد.

کسی صدای رنج خوزستان را نمی شنود

مردم خوزستان به ویژه شهرستان ماهشهر تا به امروز در مواجهه با همه حوادث احتمالی دست خالی ایستاده اند ولی آنگونه که باید سهمی از طلای سیاهی که نفس آن ها را به شماره انداخته است ندارند، سفره هایی که روز به روز کوچکتر می شود و شرکت های پتروشیمی که زیادتر می شوند داغ مردم این استان را بیشتر می کند. علیرغم اجرای مسئولیتهای اجتماعی از سوی این شرکت ها اما نارضایتی ها همچنان پابرجاست براستی فقر و محرومیت و آمار بیکاری دراین شهرستان نشان از کوتاهی دیگر دستگاه های اجرایی است.

 

منبع: خبر فوری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.