×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
جزئیات ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونای انگلیسی در خوزستان

فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و شهرهای امیدیه، شوش، باغملک، ایذه، هفتکل، اندیمشک، امیدیه و هندیجان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: پیک اول بیماری در استان از اردیبهشت ماه تا تیرماه امسال بود که روند بیماری در هفته اول مرداد ماه به حالت نزولی تبدیل شد.

وی افزود: از ابتدای بهمن ماه آمار مراجعان  به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد و از یازدهم بهمن به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در استان خیلی زیاد شد.

ابول‌نژادیان گفت: در ۱۰ روز اول بهمن ماه نمودار بیماری افزایشی بود اما شیب ملایمی داشت که سعی کردیم با کمک طرح شهید قاسم سلیمانی موج جدید را مهار کنیم.

وی افزود: این طرح با ۱۵ هزار نیرو در استان شروع به فعالیت کرد که ۸ هزار نفر از آنها نیروهای دانشگاه علوم پزشکی بوده و بیش از ۶ هزار نفر هم از نیروهای هلال‌احمر و بسیج بودند که به صورت هماهنگ این طرح را انجام دادند.

رییس علوم پزشکی اهواز بیان کرد: از شانزدهم بهمن ماه سرعت انتشار بیماری بالا رفت تا حدی که احتمال دادیم این ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است به همین دلیل نمونه‌های خود را به انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم.

وی افزود: پس از شناسایی یک نمونه انگلیسی در اهواز، تمام ۹۱ مسافری را که همراه این خانم در پرواز بودند ردیابی کردیم که ۸۲ نفر آنها در تهران و ۹ نفر آنها در اهواز بودند ضمن اینکه آن خانم را در قرنطینه قرار دادیم.

ابول‌نژادیان گفت: از ۱۰ نمونه ای که برای تهران فرستادیم، ۹ نمونه کرونای انگلیسی گزارش شد همچنین ۲ نمونه ویروس از آبادان ارسال کردیم که هر ۲ از نوع انگلیسی بودند.

وی افزود : وقتی این افراد را ردگیری کردیم به یک خانم ۴۰ ساله رسیدیم که مهمانی از کشور عراق داشت و این شخص باعث شروع گسترش بیماری در استان شد.

رئیس علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین یک آقای ۲۵ ساله از عراق به اهواز سفر کرده بود که در یکی از هتل‌های شهر مستقر بود که به دنبال این موضوع از ۷۴ نفر پرسنل آن هتل تست گرفتیم که چهار نفر به ویروس جهش یافته مبتلا بودند و خانواده این چهار نفر نیز درگیر بیماری شدند که مایه نگرانی ما شد و وزیر بهداشت و استاندار را در جریان گذاشتیم.

وی افزود: نمونه های دیگری از نقاط مختلف استان از شهرهای اهواز، هویزه، دزفول و دشت آزادگان به انستیتو پاستور فرستادیم که متوجه شدیم تمام سوش ها انگلیسی هستند.

ابول‌نژادیان عنوان کرد: در حال حاضر جنوب و غرب استان درگیر این ویروس انگلیسی هستند به همین دلیل از مردم خواهش می‌کنم که در خانه بمانند تا این موج را رد کرده  و از انتقال این بیماری به افراد دیگر جلوگیری شود.

وی افزود: روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تست انجام می‌دهیم که ظرف یک یا ۲ روز آینده این تعداد را به ۱۰ هزار تست افزایش خواهیم داد.

رییس علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی محدودیت‌هایی ایجاد شد که دلخواه ما نیست و شاید ۵۰ درصد آن اعمال می‌شود در حالی که برای کنترل سرعت انتشار این بیماری باید اقدامات جدی‌تری لحاظ شود و انتظار داریم همشهریان با ما همراهی کنند.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان‌های رازی، امیرالمومنین و فاطمه الزهرا اهواز به صورت کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد.

ابول‌نژادیان گفت: همچنین در بیمارستان‌ سینا اهواز ۲۰ تخت آی سی یو و ۴۰ تخت عادی و در بیمارستان‌ گلستان ۵۰ تخت آی سی یو و ۴۰ تخت عادی برای بیماران کرونایی تخصیص یافته است.

وی افزود: تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها به حدی است که مجبور شدیم طبقه اول بیمارستان امام (ره) را تخلیه کنیم و ۱۲۵ تخت آن را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم تا بیماران سر ریز بیمارستان رازی را به آنجا منتقل کنیم و نیز  ۳۵ تخت بیمارستان امام را به آی سی یو تبدیل کردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در حال حاضر حوزه بهداشت و درمان اهواز به طور کامل درگیر بیماری است و ظرفیت کمک کردن به شهرستان‌های دیگر  را نداریم و به همه شهرستان‌ها اعلام کردیم که بیماران را در همان شهر بستری کنند و تنها بیماران بسیار بدحال را به اهواز منتقل کنند.

وی افزود: موارد بستری در استان نسبت به هفته گذشته ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و موارد بیماری و  فوت در استان به ترتیب ۷۴ و ۴۵ درصد افزایش یافته است.

ابول‌نژادیان عنوان کرد: در پیک اول و دوم تمام استان گرفتار بودند اما درپیک سوم بیماری جنوب و غرب استان بیشتر درگیر هستند.

وی افزود: میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری ۵/۴ درصد است که توصیه می‌کنم این افراد در خانه بمانند.

رییس علوم پزشکی اهواز گفت: افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد، افراد ۴۵ تا ۵۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۳۰ تا ۴۴ سال ۳۵ درصد، افراد ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۶ تا ۱۴ ساله ۵ درصد و افراد زیر یک سال کمتر از یک درصد موارد ابتلا به بیماری را دارند.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.