×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مردم همراهی نکنند، “اپیدمی مرگ” در خوزستان رخ می‌دهد

قاسم سلیمانی‌دشتکی در خصوص آخرین وضعیت مدیریت کرونا در خوزستان اظهار کرد: روزانه بیش از ۳۰۰ نفر در مرزهای چذابه و شلمچه تردد داشتیم و این مساله باعث شد که ویروس جهش‌یافته کرونا از خارج از کشور، وارد استان خوزستان شود و به سرعت گسترش یابد.

وی افزود: روز اول که به خوزستان آمدم، هفت شهرستان در وضعیت قرمز بودند اما اکنون ۱۱ شهرستان درگیر وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند.

استاندار خوزستان گفت: در برخی شهرستان‌ها مثل آبادان و اهواز، وضعیت شیوع با سرعت بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها در حال پیشروی است.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذشده برای مدیریت مرزها در خوزستان تصریح کرد: نظراتی مد نظر بود که باید تست‌ها را زیاد کنیم و مراقبت‌ها در مرزهای استان خوزستان، قوی‌تر شوند. در این زمینه با توجه به اینکه اقامتگاهی برای مسافران در مرزها نیست و آمادگی برای تست وسیع وجود ندارد، تصمیم گرفته شده که دو مرز شلمچه و چذابه در خوزستان فعلا به مدت یک هفته تعطیل شوند و تردد مسافر امکان‌پذیر نباشد اما تجارت همچنان در مرزها برقرار خواهد بود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: تصمیماتی اتخاذشده که واردات و صادرات نیز در مرزها مدیریت شود و گروه‌های بهداشت و درمان ترددهای تجاری را بررسی و تست کنند تا پروتکل‌ها رعایت شوند.

وی گفت: بر اساس آنچه تصمیم‌گیری شده، مرزهای شلمچه و چذابه برای مسافران فعلا به مدت یک هفته بسته خواهد بود تا دو اقدام انجام شود؛ اول اینکه امکانات تست فوری فراهم شود و اقامتگاه موقت نیز در نظر گرفته شود تا در آنجا منتظر بمانند تا نتیجه تست افرادی که قصد ورود به خوزستان را دارند، مشخص شود.

وی افزود: مسافرانی که وارد خوزستان می‌شوند، گاهی برای درمان و گاهی برای خرید و تفریح به خوزستان و یا دیگر استان‌های کشور سفر می‌کنند و می‌توانند برای کشور مفید باشند و لطمه‌ای از طریق آن‌ها به کشور وارد نخواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به برگزاری جلساتی با وزیر بهداشت و سایر مسئولان وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت خوزستان گفت: از وزیر بهداشت قول گرفته‌ایم که ۵۰ میلیارد تومان به خوزستان کمک شود تا نیاز استان به تست و امکانات قرنطینه‌ای تامین شود.

سلیمانی‌دشتکی ادامه داد: تشکیل قرارگاه غربالگری محله به محله در خوزستان یکی از تصمیمات برای مدیریت کرونا در خوزستان است. این قرارگاه وظیفه دارد بیماران را در مناطق شناسایی و در محل مناسب از جمله خانه و یا نقاهتگاه‌ها قرنطینه کند.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف قرارگاه غربالگری محله به محله این است که پس از شناسایی افراد مبتلا به کرونا، افرادی که با این اشخاص در ارتباط بوده‌اند را نیز شناسایی کند و از آن‌ها تست بگیرند تا بدانیم چه کسانی به کرونا مبتلا هستند. از دیگر وظایف این قرارگاه آن است که افراد زمینه‌دار را نسبت به خطرات ابتلا به کرونا، آگاه و از آن‌ها در مقابل ابتلا به این ویروس مراقبت کنند.

استاندار خوزستان گفت: بیش از ۷۵ درصد از فوتی‌های کرونا در خوزستان مربوط به افرادی است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده در مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: فعال‌سازی قرارگاه نظارت بر مصوبات ستاد کرونا از دیگر اقدامات مدیریتی است که برای کنترل و ساماندهی شیوع کرونا در استان خوزستان اجرایی شده است تا آنچه به تصویب ستاد کرونا می‌رسد به صورت کامل و صحیح، اجرایی شود.

وی با بیان اینکه خوزستان سرزمین قومیت‌ها است و ما به فرهنگ طوایف علاقه‌مند هستیم، گفت: اینکه وقتی فردی فوت می‌کند و یا دو جوان عروسی می‌کنند و مردم در شادی و غم‌های یکدیگر شریک می شوند، رفتاری حسنه و خوب است اما اکنون شرایط تغییر یافته است و باید بدانیم که کرونا شوخی‌بردار نیست و ما باید سیستم و فرهنگ خود را کرونایی کنیم و با آن سازگار شویم.

استاندار خوزستان ادامه داد: ما در عزاداری‌های سنگین کشتار به راه می‌اندازیم زیرا افراد ناقلی که نمی‌دانیم به کرونا مبتلا هستند، باعث می‌شوند جمعیت را مبتلا کنند و به صورت غیرمستقیم، باعث قتل دیگران شوند. در جشن عروسی برای شادی جمع می‌شویم اما در همان شادی، افراد ناقل دیگران را مبتلا می‌کنند و عروسی را به عزا تبدیل می‌کنند. اکنون که ویروس جهش‌یافته و کرونای انگلیسی نیز در استان خوزستان شیوع یافته، وضعیت دشوارتر شده است.

سلیمانی‌دشتکی گفت: از همه بزرگان، شیوخ و نخبگان و اصحاب رسانه تقاضا داریم مردم را نسبت به شرایط فعلی شیوع کرونا توجیه کنند. دورهمی در شرایط فعلی، ضدفرهنگ است و باید بدانیم اینکه اکنون دور هم جمع شویم، فرهنگ نیست.

وی با بیان اینکه سبک زندگی در خوزستان باید سبک زندگی کرونایی شود، افزود: تردد، رفت و آمد و برپایی محافل فامیلی، بسیار بد است و نباید چنین محافلی در خانواده‌ها تشکیل شود و مردم باید سعی کنند از طریق فضای مجازی به دید و بازدید بپردازند.

استاندار خوزستان گفت: در شرایط فعلی، ادارات به دو دسته ادارات ضروری و غیرضروری تقسیم شده‌اند. کارکنان ادارات غیرضروری حداکثر تا یک‌سوم می‌توانند در محل کار حاضر شوند اما دستگاه‌های خدمات‌رسان و ادارات ضروری فعال هستند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده در شهرهای قرمز خوزستان گفت: علاوه بر ممنوعیت تردد در شهرها در ساعت‌های مشخص، تلاش کرده‌ایم ارتباط میان شمال و جنوب استان خوزستان نیز مدیریت شود زیرا میزان ابتلا در شمال خوزستان نسبت به جنوب بسیار کمتر بوده است. قرار است ورودی‌های استان خوزستان نیز مدیریت شود.

وی افزود: همه اصناف در شهرهای قرمز به جز اصناف گروه یک تعطیل هستند و اجازه بازگشایی ندارند. از همه صنوف انتظار داریم که همراهی داشته باشند.

استاندار خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: اگر اصناف همراهی کنند که بتوانیم کرونا را در خوزستان مدیریت کنیم، قطعا می‌توانیم در ادامه شاهد فعالیت آن‌ها برای ایام عید نوروز باشیم اما اگر شاهد همراهی اصناف و مردم نباشیم و جمعیت مریض و بیمار در خوزستان افزایش یابد، قطعا نمی‌توانیم وضعیت را کنترل و مدیریت کنیم و شاهد اپیدمی مرگ در خوزستان خواهیم بود. امیدواریم با همراهی مردم این مساله را مدیریت کنیم تا شاهد شرایط بهتری باشیم.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.