×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
استان‌های دارای بیشترین حادثه در سال ۹۹ /نزاع، مسمومیت و خودکشی بالاترین آمار

دکتر محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به گزارش مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت طی ده ماه اول سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: طی این مدت ۱۹ هزار و ۲۳۵ حادثه در کشور به ثبت رسیده که ۷۴ درصد آنها ترافیکی و ۲۶ درصد غیرترافیکی بوده است، البته این آمار تنها موارد ثبت شده بوده و تعداد زیادی از این حوادث در کشور ثبت نمی‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیشترین حوادث ثبت شده در دی ماه و سپس خرداد و آذر بوده است، گفت: از ۵۰۹۰ حادثه ترافیکی به ثبت رسیده بیشترین تعداد حوادث و بیشترین مصدوم در خرداد ماه  و بیشترین مرگ در مهر به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی در تهران، شیراز و سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر مطلق همچنین با اشاره به آمار حوادث غیرترافیکی نیز، عنوان کرد: از ۱۴ هزار و ۱۴۵ حادثه غیرترافیک ثبت شده؛ نزاع با ۳۲ درصد، مسمومیت با ۲۰ درصد و خودکشی با ۱۴ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همچنین در ده ماه گذشته ۱۲۸ زلزله ۴ ریشتر و بیشتر در کشور به ثبت رسیده که بیشترین آن به ترتیب در خرداد و فروردین بوده است، تصریح کرد: شدیدترین زلزله‌های سال ۹۹ به ترتیب ۷.۵ ریشتر در خنج استان فارس، ۵.۵ ریشتر در کنگ هرمزگان و ۴.۵ ریشتر در دماوند به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین مصدوم ناشی از زلزله‌های ثبت شده در تهران، گلستان و خراسان رضوی بوده است.

دکتر مطلق ادامه داد: حوادث جوی ۱۰ ماه گذشته در کشور نیز ۱۲۱ مصدوم و ۹۷ کشته به دنبال داشته است.

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت با اشاره به آمار ناشی از نزاع در کشور نیز، تصریح کرد:  بیشترین نزاع در مازندران، خراسان رضوی و تهران  و بالاترین آمار خودکشی نیز در تهران، فارس و خراسان رضوی ثبت شده است.

به گفته وی، همچنین ۴ هزار و ۴۷۶ مسمومیت مونوکسید کربن در ۴ ماه مهر تا دی ثبت شده که ۲۰۷ کشته در پی داشته و تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب بالاترین مسمومیت با مونواکسید کربن را گزارش کرده‌اند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره حوادث ناشی از غرق شدگی نیز توضیح داد: در ۶ ماه نخست سال ۹۹ تعداد ۹۴۴ مورد غرق شدگی به علت شنا در مناطق ممنوع اعلام شده که ۶۴۹ مورد آن به فوت منجر شده که از این تعداد ۸۲ درصد مرد بوده‌اند. همچنین  بالاترین آمار نیز به استان‌های مازندران، فارس و گیلان اختصاص دارد.

دکتر مطلق با بیان اینکه با توجه به آمار فوق، ایران جزو کشورهای بلاخیز و جزو ده کشور اول از نظر جمعیت تحت تأثیر مخاطرات است، عنوان کرد: بر این اساس مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا با رویکرد پیش فعال و تاکید بر آمادگی و پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در همین راستا اغلب کشورها از جمله ایران برای گروه‌های مختلف سنی و جنسی آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان و سالمندان برنامه‌هایی در دست اجرا دارند، عنوان کرد: این در حالیست که در بسیاری از این مخاطرات از جمله حوادث ترافیکی و انسان‌ساخت، مردان گروه پرخطر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوادث طبیعی نیز مردان در معرض انواع آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی قرار دارند، لذا پیش بینی برنامه‌های برای پیشگیری از بروز این آسیب‌ها باید جزو اولویت‌ها باشد.

دکتر مطلق در پایان با بیان اینکه در همین راستا تهیه شواهد و تدوین برنامه‌های مبتنی بر شواهد و بومی یک الزام است، گفت: کنگره سالانه سلامت مردان این فرصت را فراهم می کند تا تازه‌های علمی در خصوص مردان مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد؛ طی این کنگره سلامت مردان از جنبه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و دانش روز را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

کنگره سلامت مردان از ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند ماه مقارن با هفته سلامت مردان برگزار می‌شود و طی آن پانل سلامت مردان با ۶ سخنرانی با تأکید بر اهمیت مخاطرات در کشور و با رویکرد مدیریت جامع خطر بلایا به فازهای پیشگیری، آمادگی و پاسخ می پردازد، همچنین مروری بر نقش مردان در حوادث و بلایا و آینده پژوهی در سلامت مردان به صورت اجمالی ارائه خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.