×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
درگیری بیشتر بافت‌های بدن در جهش جدید کرونا

دکتر سید محمد علوی در خصوص تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان از آبی به وضعیت قرمز اظهار کرد: این مساله به ماهیت این ویروس برمی‌گردد که ویروس جدیدی است.

وی افزود: به زودی اولین سالگرد بروز این ویروس در کشورمان را خواهیم داشت؛ ۲۹ بهمن سال گذشته با بروز دو مورد مرگ در قم، ورود این ویروس به مملکت ما اعلام شد. اکنون یک سال از آن روز می‌گذرد و در این یک سال، تمام دنیا درگیر شد و این یک استثنا است زیرا هیچ بیماری‌ای نبوده که همه قاره‌ها و کشورها درگیر آن شوند آن هم کشورهایی که غول اقتصادی و علم و تکنولوژی هستند و بهترین زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی را در دنیا دارند اما اکنون در مقابل این بیماری زانو زده‌اند.

علوی بیان کرد: انگلستان بهترین سیستم بهداشتی را در دنیا دارد اما اکنون موارد بیماری در این کشور به گونه‌ای است که نخست وزیر و وزیر بهداشت‌شان گفته‌اند نمی‌دانیم باید چکار کنیم.

وی گفت: پس این ویروس، رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی دارد. دانش ما در مقابل این ویروس گرچه کمی نسبت به اوایل بیشتر شده اما خیلی چیزها را درباره آن نمی‌دانیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: نمی‌دانیم که یک دفعه چه شد. ما وضعیت خیلی خوبی داشتیم، در استان خوزستان قبل از دی‌ماه در وضعیت آبی قرار داشتیم و خوزستان اولین استان کشور از نظر آسایش بود یعنی شیوع کرونا در خوزستان کمترین بود و موارد مرگ و بستری در خوزستان نیز به شدت کاهش پیدا کرده بود اما دیری نپایید؛ در مدت کوتاهی وضعیت زرد اعلام شد و مدت کمی بعد از آن وضعیت نارنجی شد و اکنون نیز خوزستان تنها استانی است که ۹ شهر قرمز دارد.

وی گفت: اکنون در کشور، همه استان‌ها وضعیتی بهتر از خوزستان دارند. ۹ شهر خوزستان که در وضعیت قرمز هستند، شهرهای بزرگ استان هستند و بیش از ۷۰ درصد جمعیت خوزستان در این شهرها قرار دارد یعنی در حقیقت باید بگوییم کل خوزستان در وضعیت قرمز است. شهرهای نارنجی و زرد نیز اگر وضع به همین منوال پیش برود، ممکن است قرمز شوند.

علوی افزود: اینکه چرا این موضوع اتفاق افتاد و یک دفعه از وضعیت خوب به این وضعیت رسیدیم، چند دلیل دارد. این بیماری، یک بیماری رفتاری است یعنی رفتار انسان‌ها و مسئولان و کسانی که مسئولیتی در جامعه دارند، تعیین‌کننده بروز بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در مدت شیوع کرونا چهار موج در کشور و سه موج در خوزستان داشته‌ایم. ما در خوزستان موج بهاره را نداشتیم. خوشبختانه اقداماتی که در استان ما انجام شد بی‌نظیر بود؛ در تعطیلات و در روز سیزده‌به‌در تقریبا تمام خیابان‌ها بسته شدند. همه مغازه‌ها تعطیل بودند و مردم به شدت رعایت می‌کردند و در آن زمان موجی در استان خوزستان نداشتیم اما همه ایران موج بهاره را داشت.

وی افزود: موج تابستانه را بسیار بد شروع کردیم زیرا فکر می‌کردیم ویروس به خوزستان نمی‌آید؛ ساده‌انگاری و سطحی نگاه کردن به مسائل باعث شد که تابستان بدی در خوزستان داشته باشیم. از خردادماه پیک بیماری شروع شد و بالاترین پیک را در خوزستان تجربه کردیم.

علوی گفت: در حالی که قسمت‌های دیگر کشور وضع بهتری داشتند ما در خوزستان تابستان بدی داشتیم که هشت هفته طول کشید و بسیار زجر کشیدیم.

وی تصریح کرد: در تابستان همکاران پزشک و پرستار ما در بیمارستان‌ها خواب نداشتند، همکاران ما در بهداشت هیچ آسایشی نداشتند. هشت هفته کامل تلاش و کوشش شد تا بیماری کنترل شد به گونه‌ای که در پیک پاییزه که کل کشور درگیر شد و بیشترین گرفتاری را استان‌های شمالی داشتند اما در خوزستان با هوشیاری که مردم پیدا کردند، بیماری در میانه پیک کنترل شد و خوزستان بهترین وضعیت را در پیک پاییزه داشت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکنون پیک چهارم کشور و پیک سوم خوزستان است. خوزستان در پیک سوم با شیب تندی دارد بالا می‌رود و این، خطرناک است.

علوی افزود: بارها و بارها هنگامی که وضعیت آبی بود به مردم گفتیم که وضعیت شکننده است و فکر نکنید که وضعیت همین گونه می‌ماند زیرا این ویروس، اکنون درمانی ندارد. درست است که واکسن آن ساخته شده اما تا زمانی که هشت میلیارد نفر مردم دنیا واکسن بزنند، راه درازی مانده و ممکن است حالا حالاها امکان‌پذیر نباشد بنابراین تنها راه پیشگیری از بیماری، رعایت پروتکل‌ها است و باید عبارت “شفا” شامل شستشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: هنوز می‌گوییم افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و افراد مسن از خانه بیرون نروند زیرا اگر این افراد مبتلا شوند، بیماری‌شان مرگبار می‌شود اما این بیماری، یک بیماری رفتاری و ویروس نیز بسیار زیرک است. هر چقدر ما باهوش باشیم، ویروس تسلیم می‌شود و هر چقدر سهل‌انگار و عادی‌نگر باشیم، ویروس نیز سرکش و مهارنشدنی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: یکی از تغییرات این ویروس این است که جهش پیدا کرده است. عموما هر ویروسی که در جامعه به مدت طولانی بماند می‌توانند تغییراتی در خود ایجاد کنند؛ بنابراین تغییر رفتار دارد از جمله اینکه دوره کمون ویروس کوتاه شده است یعنی اگر قبلا دوره کمون حدود ۱۴ روز طول می‌کشید اکنون به سه تا پنج روز رسیده است.

وی گفت: تغییر دیگر این است که قدرت واگیری ویروس زیاد شده است؛ اگر قبلا ضریب تولید (R۰) آن دو تا سه بود اکنون به ۱۰ تا ۱۲ نفر رسیده است یعنی افراد بیشتری را مبتلا می‌کند.

علوی افزود: بیماری‌زایی ویروس و شدت درگیر کردن بافت‌های مختلف بدن بیشتر شده است و از همه مهمتر این ویروس تمایل به مبتلا کردن سنین پایین‌تر نیز پیدا کرده است. اکنون افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال میزان بیشتری ابتلا پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: چیز دیگری که ما را نگران کرده این است که ویروس به سمت روستاها کشیده شده است. اکنون علاوه بر مناطق شهری و پرتردد، به سمت روستاها نیز رفته است و مشکل این است که پراکندگی روستاها بیشتر و دسترسی به خدمات کمتر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: متاسفانه شاهد بودیم افرادی که یک بار بیمار شدند و بهبود یافتند، بار دوم و سوم نیز مبتلا شدند بنابراین ابتلای قبلی ایمنی صددرصدی نمی‌دهد بنابراین افرادی که مبتلا شده‌اند غره نشوند که دیگر بیمار نمی‌شوند و ماسک نزنند. افرادی که یک بار کرونا گرفته‌اند باز هم در معرض خطر هستند بنابراین باید تمام احتیاط‌ها را رعایت کنند و ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.