×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نمونه‌های آب روستایی غرب اهواز؛ نیمی غیرمطلوب، ۷۰ درصد بدون کلر!

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی در خصوص مشکلات بهداشتی و شبکه توزیع آب روستایی در منطقه غرب اهواز، اظهار کرد: به علت مشکلات اساسی در حوزه آب روستایی از جمله میزان کلر باقی‌مانده، کدورت بالا و آلودگی میکروبی آب، ماه گذشته از شرکت آب و فاضلاب اهواز به مراجع قضایی شکایت کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه آب روستایی غرب اهواز دارای مشکلات اساسی هستیم، افزود: در این خصوص با شرکت آبفا اهواز مکاتبه کردیم اما به نتیجه مطلوبی نرسیدیم و در نهایت مجبور به طرح شکایت در مراجع قضایی شدیم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: در حوزه آب روستایی غرب اهواز، مناطق زیادی از جمله منطقه تصفیه شکر، دغاغله، الهایی، الباجی، ام‌التمیر، صفحه ۲ و حاشیه‌هایی مانند عین ۲ و سیاحی را داریم که مناطق حاشیه شهر و روستایی اهواز محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در نمونه‌برداری‌ها مطلوبیت آب روستایی در این مناطق زیر ۵٠ درصد بود، تصریح کرد: در برخی مناطق، مطلوبیت آب روستایی به ٢٠ درصد نیز رسید.

احمدی‌بلوطکی افزود: به طور متوسط، از هر ١٠٠ نمونه آب روستایی در غرب اهواز، ۵٠ تا ۶٠ نمونه غیرمطلوب بود که این، معضل بزرگی در خصوص آلودگی آب روستایی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به علت‌های آلودگی آب روستایی در این مناطق، گفت: دلایل مختلفی برای این آلودگی مطرح است؛ لایروبی نشدن تاسیسات، استفاده نشدن مکرر از کلر و پودر پرکلرین، شکستگی در شبکه توزیع آب، به کار نگرفتن آب‌یارهای مسلط و آموزش‌دیده و خرابی دستگاه‌های کلرزنی از علت‌های آلودگی آب روستایی در غرب اهواز به شمار می‌روند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه بعد از شکایت از شرکت آب و فاضلاب، اقداماتی توسط این مجموعه انجام شد، افزود: با این وجود، تغییرات مدیریتی در این شرکت انجام شد و بعد از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، عملا تاکنون متولی خاصی در حوزه آب روستایی وجود نداشته است. اکنون متولی آب روستایی، شرکت آب و فاضلاب اهواز است که هم آب شهری و هم آب روستایی را باید پوشش دهد.

وی گفت: ادغام شرکت‌های آب روستایی و شهری یک طرح ملی بود که در نقاط مختلف کشور اجرا شد؛ در برخی مناطق این ادغام به کیفیت آب و فاضلاب کمک کرده اما در اهواز به علت زیرساخت‌های نامناسب، بعد از ادغام آب شهری و روستایی، چالش‌های زیادی ایجاد شد.

احمدی‌بلوطکی با بیان اینکه در نمونه‌برداری‌های آب روستایی در غرب اهواز با نبود کلر مواجه می‌شویم، تصریح کرد: در آب روستایی غرب اهواز کلر وجود ندارد یا بسیار کم است؛ مسئولان آبفا تحلیل‌های زیادی در این خصوص ارائه داده‌اند که از نظر ما غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به اهمیت وجود کلر در آب افزود: اولین چیزی که در بحث آب آشامیدنی بسیار مهم است، وجود کلر در آب است؛ در بررسی‌های ما، در آب روستایی مناطق غرب اهواز تقریبا از هر ١٠٠ نمونه، ٧٠ نمونه یا کلر نداشت یا کلر آب در حد استاندارد نبود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به کدورت آب روستایی این مناطق اشاره کرد و گفت: آب باید یک ماده بدون بو، رنگ، مزه، و شفاف باشد، اما در آب روستایی غرب اهواز این خصوصیات وجود ندارد و کدورت آب روستایی بیش از ۵٠ تا ۶٠ درصد است.

وی در خصوص آلودگی میکروبی آب روستایی این مناطق نیز تصریح کرد: برای اینکه متوجه شویم آب، آلودگی میکروبی دارد یا خیر به مکان‌های دارای تاسیسات آب می‌رویم. تاسیسات آب، مکانی است که آب در آن جمع‌آوری و وارد شبکه آبرسانی می‌شود؛ نمونه‌برداری‌های ما در این مناطق انجام می‌شود.

احمدی‌بلوطکی با اشاره به بحث آلودگی میکروبی آب روستایی در غرب اهواز گفت: در آب روستایی غرب اهواز از هر ١٠ نمونه به طور متوسط چهار تا پنج نمونه شامل آلودگی میکروبی بوده‌اند، بنابراین در آب روستایی غرب اهواز مشکلاتی اعم از نبود کلر، کدورت آب و آلودگی میکروبی وجود دارد.

وی به اقدامات زیرساختی شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب می‌گوید که در حال انجام کار در زمینه حل مشکلات زیرساختی است و مدتی زمان نیاز دارد اما مگر می‌شود در این مدت، آب آلوده به کودکان بدهیم به امید اینکه شش ماه دیگر مشکلات این آب درست شود؟

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه باید کلر به وفور در تاسیسات آب و فاضلاب وجود داشته باشد، افزود: در برخی از بازرسی‌ها مشاهده شد که کلر در محل تاسیسات وجود ندارد و زمانی که علت را جویا می‌شویم می‌گویند که کلر در راه است. این مسائل، قابل پذیرش نیست؛ تاسیسات باید به طور مرتب کلر داشته باشند و آب‌یارها باید مرتب این موضوع را رصد کنند.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب باید شکستگی‌های شبکه توزیع آب را بررسی کند؛ گاه مشاهده شده که آب در ابتدای مسیر کلر دارد و در انتهای مسیر کلر وجود ندارد. با توجه به اینکه شبکه آب روستایی بافت قدیمی دارد، دارای شکستگی‌های زیادی است که باید برای ترمیم این شکستگی‌ها به صورت جدی اقدام شود.

احمدی‌بلوطکی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی آب روستایی غرب اهواز مربوط به تاسیسات مناطق دغاغله و تصفیه شکر است، گفت: مشکلاتی از جمله نبود کلر یا پایین بودن میزان کلر و وجود آلودگی میکروبی، از جمله مشکلات این تاسیسات است.

وی با بیان اینکه حوضچه‌های جمع‌آوری آب تاسیسات، یک متر گل و لای دارند؛ افزود: تاسیسات باید به صورت مکرر لایروبی شوند تا باعث بالا رفتن کدورت آب و آلودگی میکروبی نشوند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: ما به این دلایل شکایت خود را به مراجع قضایی ابلاغ کردیم. در یک ماه اخیر، شرکت آب و فاضلاب گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌هایی مبنی بر اقدامات خود را ارسال می‌کنند اما تا این لحظه نگرانی‌های ما در خصوص آب روستایی مانند گذشته است.

وی در خصوص اقدامات آب و فاضلاب در بحث مشکلات آب روستایی گفت: اگر آب و فاضلاب در حال انجام اقداماتی در این خصوص نیز باشد، هنوز نتیجه آن در مرحله عملی به صورت گسترده دیده نشده است؛ به طور مثال اگر قبل از شکایت، از هر ١٠ نمونه هشت نمونه آلوده بود، اکنون اگر اقداماتی انجام شده باشد تعداد هشت نمونه آلوده، به هفت نمونه آلوده رسیده و بنابراین مشکلات به صورت اساسی حل نشده است.

احمدی‌بلوطکی افزود: ما پیگیری‌های خود را مبنی بر شکایت از شرکت آب و فاضلاب انجام خواهیم داد؛ در عین حال تعامل خود را با این شرکت ادامه می‌دهیم. باید مشکل آب روستایی به طور اساسی حل شود و آب و فاضلاب باید کیفیت کار را به جایی برساند که در نمونه‌برداری‌ها هیچگونه مشکلی در میزان کلر و موارد آلودگی میکروبی و کدورت آب نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌گوییم کاش شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ادغام نمی‌شدند؛ خود شرکت آبفا نیز می‌داند که در آب روستایی مشکل اساسی دارند اما اینکه چرا سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری در حوزه آب روستایی نمی‌شود، جای سوال دارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.