×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
اطلاعیه دامپزشکی خوزستان درباره تب سه‌روزه دامی

در اطلاعیه اداره‌کل دامپزشکی خوزستان آمده است: “بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست.

بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند و گذرا و قابل‌ درمان است.

تب سه روزه یک بیماری عفونی و غیر واگیر است ولی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل، امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است.

واکسیناسیون صرفاً به عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF در دنیا مطرح بوده و واکسن تب سه روزه به اندازه کافی در سطح استان موجود است که باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری از مراکز مایه‌کوبی مجاز تهیه شود.

به دامداران استان برای مقابله با این بیماری توصیه می‌شود انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها را برای از بین بردن ناقلان انجام دهند.

همچنین از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام نیز از دیگر اقدامات مؤثر است.”

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.