×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استحصال آبزیان در خوزستان ۶ درصد افزایش یافت

فتح‌الله ابوعلی پ مجموع تولیدات آبزیان خوزستان در سال گذشته را  ۱۲۹ هزار و ۷۷۸ تن عنوان کرد و از رشد ۴۰درصدی تولید ماهیان سردابی در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه میزان برداشت ماهیان سردابی در خوزستان در سال ۱۳۹۹ یک‌هزار و ۴۰۱ تن پیش بینی شده است گفت: میزان برداشت ماهیان خاویاری نیز در این استان هشت تن پیش بینی شده است که رشدی معادل ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

ابوعلی با اشاره به مقام نخست خوزستان در پرورش ماهیان گرمابی در کشور اظهار کرد: حجم برداشت ماهیان گرمابی تا پایان سال، ۷۲ هزار تن برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد

مدیرکل شیلات خوزستان، تعداد مجتمع های آبزی پروری در حال احداث را ۶ مجتمع عنوان کرد و گفت: با تامین اعتبار و تسهیلات لازم، گام دوم مجتمع سردابی اندیکا ، مجتمع سردابی اندیمشک، مجتمع پرورش میگوی هندیجان، مجتمع یکهزار هکتاری هویزه، مجتمع آبزیان دریایی شهرستان ماهشهر و مجتمع آبزی پروری خلیج فارس هندیجان سال آینده به بهره‌برداری می رسند.

مدیرکل شیلات خوزستان، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری فعال شیلات خوزستان را چهار هزار و ۹۲۶ نفر اعلام کرد.
ابوعلی، گفت: پنج مجتمع شیلاتی در سطح استان خوزستان فعالیت می کنند که مجتمع پرورش‌ ماهی آزادگان با ۱۰۶ مزرعه فعال یکی از وسیع ترین این مجتمع های پرورش ماهی گرمابی کشور محسوب می‌شود.

وی  با بیان اینکه میزان تولید سالانه مجتمع پرورش‌ ماهی آزادگان ‌۹ هزار و ۸۰۵ تن است افزود: گونه های ماهیان تولیدی در مزارع پرورش مجتمع آزادگان شامل انواع کپور ماهیان اعم از فیتوفاگ، آمور، کپور معمولی، بیگهد، بنی و شیربت است.

مدیرکل شیلات خوزستان، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان را حدود ۲ هزار نفر بیان کرد و افزود:مساحت کل این مجتمع ۶ هزارو ۷۴۰ هکتار است و در صورت بهره برداری کامل به اشتغال پنج هزار نفری خواهیم رسید.

ابوعلی درخصوص مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر نیز گفت: این مجتمع در ۲ فاز و دارای ۱۳۲ مزرعه فعال است که با سطح زیر کشت ۲ هزارو ۶۰ هکتار، تولید سالانه آن هفت هزارو ۸۷۷ تن است.

مدیرکل شیلات خوزستان درباره  فعالیت مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا خرمشهر اظهار داشت: این مجتمع دارای ۲۴ مزرعه فعال در سطح زیر کشت ۴۲۱ هکتار  است. که با ظرفیت تولید یک‌هزارو ۷۶۰ تنی، اشتغال ۴۶۰ نفر را فراهم می‌کند.

وی مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان را پنجمین مجتمع شیلاتی خوزستان عنوان کرد و گفت: این مرکز با مساحت پنج هزار هکتاری یکی از مهمترین مراکز پرورش میگوی  کشور محسوب می شود که میگوی تولیدی آن به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود و سال گذشته تولید آن بالغ بر ۲۰۰ تن بوده است.

مدیرکل شیلات خوزستان در پایان گفت: میزان برداشت میگو در سال جاری ۲۲۸ تن پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.
ابوعلی مجموع ظرفیت اشتغال در مجتمع های آبزی پروری فعال و در دست اجرای شیلات خوزستان را ۱۷ هزارو ۱۴۶ نفر عنوان کرد وافزود:توسعه آبزی پروری در خوزستان اولویت اصلی سازمان شیلات ایران است.

استان خوزستان با بهره مندی از یک سوم آبهای سطحی کشور ، تنوع آب و هوایی و اقلیمی و نیروی انسانی کارآمد از مزیت نسبی بالایی برای آبزی پروری برخوردار است.

سال گذشته حدود ۳۰هزار تن ماهیان پرورشی از خوزستان به عراق صادر شد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.