×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
۷۵درصد مدارس خوزستان امسال توسط خیران ساخته شد

علی قربانی بیان کرد: از سال گذشته حذف مدارس سنگی استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته و حدود ۲۵۰ مدرسه سنگی امسال با ساخت مدارس ساختمانی برچیده خواهند شد.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۳۰۰ مدرسه سنگی در استان وجود دارد گفت: به دلیل تحریم هایی که وجود دارد این سازمان نیز به لحاظ اعتباری با مشکلاتی برای مدرسه سازی مواجه است و خوشبختانه خیران در این مسیر بسیار کمک کرده اند.

قربانی با اشاره به اینکه کمک خیران برای مدرسه سازی قدمتی ۲۰ ساله دارد ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس کشور در تامین اعتبار سهم خود در پروژه های مدرسه سازی خیران عملکرد خوبی داشته است.(معادل کمک خیران این سازمان نیز اعتبار تخصیص می دهد.)

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به ساخت مدارس در روستاهایی با جمعیت کم دانش آموزی افزود: شرایط تشکیل مدرسه ابتدایی با متوسطه اول و دوم ابتدایی متفاوت است، مدرسه ابتدایی در تمامی روستاها ساخته می شود اما در مقاطع متوسطه زمانی که دانش آموزان به حد نصاب نرسند و کادر آموزشی تکمیل نشود مدرسه برای این دوره تحصیلی ساخته نمی شود.

وی گفت: در این شرایط دانش آموزان می توانند از زمان مخالف مدارس ابتدایی در منطقه استفاده کنند و یا طرحی که در حال حاضر در حال انجام است و آن هم متمرکز کردن مدرسه در یک روستا برای پوشش دانش آموزان سایر روستاها است استفاده شود.

وی گفت: اهواز سومین شهر حاشیه نشین کشور است و مناطق جدیدی ایجاد شده که مدرسه ندارند و به همین دلیل مدرسه سازی در این مناطق را در برنامه کاری خود قرار داده ایم و در مهرماه سال آینده شاهد تحول در فضای آموزشی این مناطق خواهیم بود.

قربانی افزود: دولت پا به پای خیران آمده است و در صورت تامین اعتبار از سوی خیران دولت هم تامین اعتبار می کند تا مدارس بیشتری ساخته شود.

یک میلیون و ۱۳۰ هزار دانش آموز در خوزستان در پنج هزار و ۵۰۰ مدرسه در حال تحصیل هستند.

ساخت مدارس ساختمانی در مناطق کوچ رو امکان پذیر نیست

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: به واسطه جغرافیای مناطق کوچ رو و عشایری امکان خدمات رسانی بسیار مشکل است و برای ساخت یک ساختمان محکم نیاز به امکاناتی مثل راه مناسب و آب است که در این مناطق وجود ندارد.

وی گفت: در کنار الزام وجود امکانات به دلیل اینکه عشایر تنها سه ماه از سال در مناطق عشایری استان اسکان دارند ساخت مدارس ساختمانی باعث از بین رفتن تجهیزات و ساختمان مدرسه می‌ شود به همین دلیل در این مناطق از مدارس کانکسی استفاده می شود.

قربانی با اشاره به حادثه آتش سوزی کلاس کانکسی در منطقه سردشت دزفول بیان کرد: این حادثه در منطقه دور افتاده کنگرستان سردشت دزفول رخ داد که همچنان علت حادثه در دست بررسی است.

وی افزود: این منطقه کوچ رو است و  فقط هفت خانوار در این منطقه اسکان دارند و تنها چهار دانش آموز در این منطقه وجود دارد.

قربانی بیان کرد: وظیفه داریم که پول دولت و خیران را به درستی هزینه کنیم و مدرسه سازی در مناطقی انجام می شود که خانواده در منطقه  مستقر باشد و کوچ رو نباشند تا ساختمان مدرسه به دلیل ۹ ماهی که خانوارها در منطقه وجود ندارند دچار خسارت و آسیب نشود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ادامه داد: خوزستان اولین استانی است که ۳۱۱ کانکس را از روستاها و شهرهای استان جمع آوری کردیم و در مناطق عشایری مستقر کردیم و به جای کانکس ها مدارس ساختمانی ایجاد کردیم و ۴۵۰ میلیارد ریال برای این بخش هزینه کردیم.

وی گفت: طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش کانکس ها باید به جای مدارس چادری و سنگی استفاده شوند.

شامگاه ۳۰ دی ماه امسال بر اثر آتش گرفتن یک مدرسه کانکسی در منطقه سردشت دزفول سه معلم ساکن در این کانکس و سه نفر از اهالی منطقه دچار سوختگی شدید شدند.

وزیر آموزش و پرورش دستور رسیدگی فوری به معلم های حادثه دیده را صادر کرد.

پیش از این علت وقوع این آتش سوزی برخورد صاعقه با کلاس کانکسی عنوان شده بود که مدیریت بحران خوزستان ۲ روز گذشته برخورد صاعقه به کانکس را رد کرد و علت انفجار را از داخل کانکس عنوان نمود.

با این وجود کارشناسی علت حادثه در حال انجام است و طبق اعلام مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان کلاس ساختمانی در این منطقه به جای مدرسه کانکسی که دچار حادثه شده است احداث خواهد شد.

۲ نفر از اهالی روستا که دچار سوختگی شده بودند به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست دادند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.