×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
پرونده ثبت سایت تاریخی چگاسفلی بهبهان برای ارسال به یونسکو آماده شد

محمد حسن طالبیان  پیرامون پیگیری وضعیت محوطه تاریخی چگاسفلی بهبهان با تاکید بر اهمیت این سایت تاریخی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از باستان شناسان مهم و معروف اعلام کرده اند که این محوطه شایستگی و شرایط قرارگیری در فهرست میراث ثبت جهانی را دارد.

وی  با تاکید بر این که از مدت‌ها پیش مساله جابجایی روستای مستقر در عرصه این سایت تاریخی در دست پیگیری بوده است بیان کرد:  در حال حاضر یک روستای ۲۸ خانواری با جمعیت ۹۳ نفر در این سایت تاریخی زندگی می‌کنند جایجایی آن‌ها  با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیازمند طی کردن یک روال قانونی است.

معاون وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: در وهله نخست مهم‌ترین مساله برای ما حفظ کرامت و احترام و بهبود زندگی مردم است و هدف ما این است جابجایی مردم با عزت و احترام و رضایت آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: طی نشستی با استاندار خوزستان و بنیاد مسکن استان بنا شد ابتدا میراث فرهنگی گزارشی جامع را از این سایت تاریخی برای بنیاد مسکن ارسال کند سپس آن‌ها کارشناسان خود را به سایت اعزام کنند و پس از آن یک مشاور طرح جهت جابجایی روستا به فوریت انتخاب شود.

طالبیان با اشاره به عوارض طبیعی، مساله عرصه و حریم‌های تاریخی و … خاطرنشان کرد: مشاور طرح به همراه باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی  در کنار یکدیگر  به یک نتیجه می‌رسند که نتیجه آن در قالب یک طرح به شورای مسکن استان می رود،  استاندار رییس شورای مسکن استان است و  خوشبختانه نظر مثبتی نسبت به پشتیبانی از این طرح و جابجایی روستا دارد.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد:  با توجه به این که روی سایت تاریخی امکان ایجاد زیرساخت هایی مانند آب، گاز و … نیست لذا شرایط زندگی برای این خانوارها سخت است و در صورت جابجایی قطعا زیرساخت های مدرن برای آنها تامین می شود و زندگی آنها خیلی بهتر از الان خواهد بود.

همچینین مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز در این باره بیان کرد:  ابتدا باید گزارشی از سوی میراث فرهنگی برای ما ارسال شود، پس از جمع بندی این گزارش به همراه گزارش بنیاد مسکن یک  طرح نهایی مشترک تهیه شده و به شورای مسکن استان ارائه می شود که در صورت تصویب در شورای مسکن ، طرح به شورای مدیریت و برنامه ریزی استان جهت تصویب و دریافت اعتبار می رود.

مسعود انصاریان بیان کرد: وقتی طرح مذکور مصوب شد تمامی دستگاه هادر قالب این مصوبه موظف به ارایه خدمات هستند، بنیاد مسکن آمادگی لازم برای ساخت واحدهای مسکونی را دارد و  تسهیلاتی نیز در این زمینه ارایه می‌دهد.

به گزارش ایرنا سیزدهم بهمن جاری دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای با قید فوریت خواستار جابه‌جایی محل روستای چگاسفلی که روی منطقه باستانی ۶ هزارساله به همین نام در شهرستان بهبهان قرار گرفته ، شد تا این منطقه باستانی از ساخت و ساز و تعریض جاده و جداول این روستا ایمن بماند.

محوطه باستان‌شناسی تل چگاسفلی یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی خوزستان شمار می رود این محوطه توسط کاوشگران و باستان شناسان کشف شده است. محوطه باستانی تل چگاسفلی در دشت زیدون زهره و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است تل چگاسفلی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیاتی به سرپرستی هانس نیسن از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد.

تل چگاسفلی، روستایی از توابع بخش زیدون شهرستان بهبهان در استان خوزستان ایران است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.