×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور در شرایط فوق بحرانی بیابان‌زایی هستند

 پرویز گرشاسبی روز پنجشنبه در ماهشهر، در آیین بهره برداری متمرکز از طرح‌های منابع طبیعی کشور به صورت ویدیو کنفرانس با فرمان رییس جمهوری، اظهارداشت: امروزه بحث تغییر اقلیم، عدم جامع نگری در حوضه‌های آبریز و تخریب سرزمین باعث گسترش بیابان‌زایی و توسعه کانون‌های گرد و غبار شده که کشور ما هم از این موضوع در امان نبوده است.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر در یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های فوق بحرانی عملیات بیابان‌زدایی با اعتبار بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش از ۱۰ هزار نفر انجام شده است.

گرشاسبی با اشاره به افتتاح یکی از این پروژه‌ها در خوزستان اضافه کرد: خوزستان یکی از استان‌های پرمخاطره از نظر کانون‌های بیابان‌زا و گرد و غبار است که ۳۶۰ هزار هکتار وسعت کانون‎های آن در سال ۱۳۹۵ بوده است.

به گفته وی، این کانون‌ها که منشا تولید گرد و غبار و تهدیدکننده اهواز و ۸۰ روستای تابعه هستند مورد مطالعه و اجرا و ارزیابی قرار گرفته اند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۶۹ کیلومتر کانال اصلی و ۱۰۵ کیلومتر کانال فرعی برای مرطوب سازی اراضی خشک شده و هورها تاکنون اجرا شده همچنین بالغ بر ۲۴ هزار هکتار جنگل‌کاری، ۱۵ هزار هکتار پخش آب نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها بهره‌برداری از عرصه‌های کشت شده و واگذاری آنها برای کارهای اقتصادی به مردم بومی است.

گرشاسبی با اشاره به روش‌های اجرا شده برای کنترل گرد و غبار در این کانون‌ها، گفت: ۲ طرح کشت شورورزی و استفاده از رواناب‌های حاصل از بارش برای توسعه پوشش گیاهی در این استان اجرا شده که پروژه‌ای که امروز افتتاح شد، حاصل استفاده از رواناب‌های بارش در بندر ماهشهر است.

وی ادامه داد: این پروژه به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری و ۱۰ هزار هکتار عملیات پخش رواناب است که با اعتبار ۳۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

طرح‌های بهره برداری شده امروز در استان‌های کشور شامل سه هزار و ۴۱۴ پروژه آبخیزداری، آبخوان‌داری، بیابان‌زدایی و جنگل‌ها در قالب ۹ طرح منابع طبیعی با سرمایه گذاری ۳۶ هزار ۱۹۰ میلیارد ریال است که در نتیجه اجرای آن برای ۶۵ هزار و ۶۱۶ نفر شغل ایجاد شد.

 

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.