×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
۸۵ شهر در خوزستان سیستم دفع آب‌های سطحی ندارند

امید بن عباس در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد با اشاره به وضعیت احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی در خوزستان بیان کرد: برای احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی در خوزستان مطالعاتی توسط مشاوران مختلف انجام شده و با بررسی روستاهای ۱۰ شهرستان اهواز، باوی، شوشتر، شوش، کارون، شادگان، خرمشهر، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه که در مجاورت رودخانه قرار دارند برآورد شده که در مجموع ۸۰۰ کیلومتر ترمیم و احداث سیل‌بند نیاز است.

 وی افزود:  از کل ۸۰۰ کیلومتر ۲۳۰ کیلومتر بحرانی و در سه اولویت اعلام شده که بخشی از آنها در سال های ۹۸ و ۹۹ توسط استانداری خوزستان اجرایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اجرای طرح‌های انحراف و هدایت سیلاب و احیای کانال های سیلاب بَر گفت: باتوجه به محدود بودن ظرفیت رودخانه ها در عبور سیلاب، کانال‌ها و نهرهای طبیعی در بالادست و یا پایین دست مراکز جمعیتی وجود داشته، که در هنگام وقوع سیلاب به عنوان فیوزهای کمکی وارد مدار می‌شدند ولی اکنون به دلیل رسوب زیاد و سایر موانع، نیاز به لایروبی و پاکسازی و یا ترمیم و احداث جداره دارند.

وی ادامه داد: در این راستا اجرای پنج  پروژه با برآورد اولیه ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که کانال سیلاب بَر خسرج، نهر مالح، نهر بحره و کنترل آب مخازن هورالعظیم در اولویت است.

بن عباس بیان کرد:در زمینه لایروبی رودخانه‌های خوزستان براساس بررسی به عمل آمده، تعداد هفت بازه در مجموع به طول ۲۶۰ کیلومتر و با حجم ۲۹ میلیون و۲۴۰ هزار مترمکعب رسوب نیاز به لایروبی دارند که از این میزان سه بازه  در اهواز، خرمشهر و بالادست سوسنگرد تا هورالعظیم در اولویت نخست قرار دارند.

وی با تاکید بر تثبیت بازه‌های فرسایشی رودخانه‌ها در خوزستان بیان کرد: پنج رودخانه دایمی با طول چهار هزار و ۸۸۵ کیلومتر و همچنین ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه فصلی در سطح خوزستان وجود دارد، براساس بررسی به عمل آمده تعداد ۱۷۵ بازه فرسایشی حاد با طول حدود ۱۸۸ کیلومتر، نیاز به ساماندهی و تثبیت ساحل دارند که از این میزان ۵۱ کیلومتر فوق بحرانی در اولویت نخست،  ۶۵ کیلومتر بحرانی در اولویت دوم و بقیه در اولویت سوم قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.