×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
قیمت خرده فروشی گوشت قرمز غیرمنصفانه است

منصور پوریان افزود:قیمت عمده هر کیلوگرم (لاشه)گوشت گوسفند ۹۰۰هزار ریال و هرکیلوگرم گوساله ۷۰۰هزار ریال است و در ماه‌های اخیربه علت عرضه خوب دام زنده، این قیمت‌ها ثابت بوده ولی آنچه در بازار مشاهده می‌شود افزایش تدریجی گوشت قرمز بوده و این غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه قطعه بندی اجزای گوشت و قیمت های متفاوت اجزا نیز غیرقابل قبول  و به علت سودجویی بیشتر است افزود:دستگاههای نظارتی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند و اجازه ندهند با افزایش بی رویه و غیرمنطقی قیمت گوشت قرمز ، قدرت خرید مردم همچنان کاهش یابد.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه با اشاره به اینکه با کاهش قدرت خرید مردم ، مصرف گوشت قرمز نیز کاهش یافته است افزود:در حالی که امسال تولید دام در پرواربندی‌ها و دامداری‌های سنتی مطلوب و روند رو به رشدی داشته است و صادرات دام نیز ممنوع بوده و قاچاق نیز انجام نمی شود افزایش قیمت دام با منطق اقتصادی منطبق نیست.

پوریان ضرورت نظارت بر واحدهای بسته بندی گوشت قرمز با هدف کنترل قیمت گوشت را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی منافع خود را در گران نگه داشتن قیمت گوشت جست وجو می کنند در حالی که اگر قیمت گوشت منصفانه تر به دست مصرف کننده نهایی برسد مصرف گوشت بیشتر و سود مترتب بر آن برای واحدهای قصابی و واحدهای بسته بندی گوشت بیشتر خواهد شد و این به نفع هر دو جانب مصرف کننده و تولیدکننده دام است.

وی فروش خرده فروشی گوشت گوسفندی تازه بیشتر از یک میلیون و ۱۵۰هزار ریال و گوساله بیشتر از یک میلیون ریال را اجحاف در حق مصرف کننده نهایی دانست.
بهای گوشت گوسفندی در اهواز هم اکنون بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون ۵۰۰هزار ریال در نوسان بوده و برخی اجزای لاشه دام با قیمت‌های بیشتر نیز عرضه می‌شود.

ضرورت صادرات محدود دام

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به ذخایر مطلوب دام کشور گفت: دولت برای حمایت از تولید دام به خصوص دردامداری‌های سنتی باید مجوز صادرات محدود دام را صادر کند.

پوریان صادرات نامحدود دام را سبب افزایش بیشتر قیمت گوشت دانست و افزود: البته صادرات دام‌های مولد در هر شرایطی باید ممنوع باشد و اجازه خروج داده نشود چون به تولید درازمدت دام در کشور آسیب می‌زند.

وی اجازه صادرات محدود دام را در جلوگیری از قاچاق آن موثر عنوان کرد و افزود: آنچه مسلم است تولید دام بیش از نیاز کشور است بنابراین صادرات محدود و با برنامه آن می‌تواند به تولید پایدار و درازمدت گوشت در کشور کمک کند و این به سود تولیدکننده و همسو با منافع و مصالح کشور است.

ذخایر گوشت منجمد داخلی مناسب است

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با ورود شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای خرید مازاد گوشت و ذخیره سازی آن برای تنظیم بازار، ذخیره سازی آن برای ماه‌های پیش رو انجام شده و ذخایر گوشت منجمد داخلی در وضعیت مناسبی است.

وی گفت: گوشت گوسفندی منجمد داخلی در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف به قیمت هرکیلوگرم ۸۵۰ تا ۸۸۰هزار ریال عرضه می‌شود.

پوریان اظهار داشت: تداوم خرید تضمینی گوشت مازاد از کف بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و عرضه آن با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی می‌تواند به کاهش یا حداقل تثبیت گوشت قرمز در کشور کمک کند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.