×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
۳۲ میراث‌فرهنگی ناملموس از ۴ استان کشور ثبت ملی شد

مصطفی پورعلی در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: از جمله عناصر شاخص ثبت شده استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به مهارت ساخت بایداق و آیین‌های مربوط به آن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ واحیا میراث معنوی و طبیعی افزود: از استان خوزستان نیز مهارت‌های ساخت عروسک‌های محلی ماهشهر، دزفول و هندیجان و  مهارت آجرچینی سنتی دزفول و شوشتر و همچنین آیین سنتی بی بی دن دارستان و شیوه سنتی تقسیم آب کشاورزی در شهداد به عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و .. .) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

شورای حریم کشور مسئولیت تعیین و ضوابط حریم آثار ملی را بر عهده دارد که معاون میراث فرهنگی کشور رییس شوراست و پس از بررسی فنی و تخصصی، واج شرایط بودن ثبت اثر در فهرست ملی تصویب و تعیین حریم می شود و پس از آن وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حریم و ضوابط تعیین شده قانونی را به استاندار آن منطقه‌ای که اثر در آنجا قرار دارد، به صورت کتبی  ابلاغ می‌کند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.