×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتتاح مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای جنوب‌غرب کشور در اهواز

غلامحسین رحیمی در حاشیه افتتاح مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: لیزر و پلاسما از بحث‌های نسبتا جدید تکنولوژی است؛ پیش از این نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها بیشتر آزمایشگاهی بود. آنچه برای ما در کشور مهم است این است که هم لیزر و هم پلاسما که به نوعی با یکدیگر پیوند دارند، از نظر علمی و صنعتی رو به رشد هستند. خوشبختانه چند مرکز و چند شرکت توانمند دانش بنیان و فناور در کشور داریم که در این حوزه فعالیت می کنند.

وی افزود: خوشحال هستم که در دانشگاه شهید چمران اهواز اولین مرکز لیزر و پلاسما را افتتاح کردیم. هم لیزر و هم پلاسما کاربردهای فراوانی در حوزه صنعتی، دفاعی و پزشکی دارند، این لیزرها در هواشناسی، تشخیص آلودگی هوا، فاصله سنجی و… استفاده می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه استفاده از لیزرها در حوزه‌های مختلف شتاب بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: به این دلیل است که کشور ما نیز باید وارد حوزه دانش پایه و فناوری مرتبط با لیزر شود. خوشبختانه چند مرکز قوی فعال در زمینه لیزر در تهران و اصفهان داریم اما این مرکز را در جنوب غربی کشور نداشتیم که به همت اساتید فیزیک دانشگاه که همگی اساتید جوان هستند، مرکز لیزر و پلاسما راه‌اندازی شد.

رحیمی افزود: زیرساخت بسیار خوبی فراهم شده و امیدواریم این مرکز بتواند با دیگر مراکز تخصصی مانند مراکز نوآوری لیزر و رشد لیزر و پلاسما پیوند بخورد و کاربردهای صنعتی وسیع‌تری در آینده داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در این مرکز از دستگاه‌های خارجی و داخلی استفاده می‌شود، تعدادی از دستگاه‌های ساخت ایران در این مرکز تولید شده‌اند که برای رفع نیاز این مرکز است. مهم تر از ابزارها، نیروی جوان محقق و فعال در این مرکز هستند که آینده رو به رشد مرکز پلاسمای دانشگاه را تضمین می‌کنند. این مرکز برای جنوب غرب کشور نویدی برای توسعه فناوری لیزر و پلاسما در این منطقه است.

، امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز رسما افتتاح شد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.