×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
بارندگی، فعلا روزهای خاکی را از خوزستان برده است

محمدجواد اشرفی در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اثر بارندگی‌های اخیر بر کاهش ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر در خوزستان اثر چشمگیری بر کاهش تعداد روزهای خاکی داشته است به شکلی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ روز گرد و خاکی در خوزستان به یاد نداریم.

وی افزود: با تعبیری که از گرد و غبار خوزستان در سال‌های ۹۶ و ۹۵ به یاد داریم، در سال ۹۸ تنها ۴۰ روز را در خوزستان با شاخص ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون (PM۱۰) با گرد و خاک مواجه بودیم که ماندگاری و غلظت آن بسیار پایین بود. این عدد در سال ۹۹ نیز تنها ۴۳ روز بود. این شرایط آلودگی هوا تنها برای گروه‌های حساس، ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: اقدامات مدیریتی در زمینه کنترل گرد و غبار در خوزستان انجام شده است که شاخص‌ترین آن، کشت حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در عرصه‌های ریزگرد خوزستان بوده است.

اشرفی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کانون‌هایی که در سال‌های گذشته به عنوان کانون گرد و غبار از آن‌ها یاد می شد، به علت کاهش بارندگی‌ها و تخریب مراتع به وجود آمده بودند و بارندگی‌های اخیر، شرایط این بخش‌ها را تا حدودی مطلوب کرده است اما این موضوع یک هشدار است که باید به آن توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: این مساله هشداردهنده آن است که باید بحث‌های مدیریتی به صورت ویژه دنبال شوند و در صورت عدم رعایت این مسائل؛ در سال‌های آینده و با کاهش بارندگی، مجددا با پدیده گرد و خاک در خوزستان مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت مراتع استان خوزستان از نظر بوته‌ای خوب و مطلوب شده است، گفت: وضعیت بانک بذر مراتع خوزستان مطلوب است و بعد از بارندگی‌ها مجددا شرایط مراتع خوب شده است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.