×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
لزوم استفاده از مدل معیار هواشناسی برای خوزستان

محمد سبزه‌زاری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اهواز که چهارشنبه شب (۲۴ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به تفاوت وضعیت آلودگی هوا در فصل‌های سرد و گرم در استان خوزستان اظهار کرد: آلاینده‌های هوا در فصل تابستان به دلیل شرایط و پتانسیل گرمایی موجود در خوزستان و حرارتی که در سطح زمین ایجاد می‌شود، به بالا حرکت می‌کنند و به همین دلیل در فصل تابستان، وضعیت آلودگی هوا نسبت به فصول سرد معمولا بهتر است.

وی افزود: در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا، شرایط آب و هوایی پایدار می‌شود و به همین دلیل، شاهد آلودگی هوا در شهرهای صنعتی استان خوزستان مانند اهواز هستیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به تاثیر بسزای وزش باد بر کاهش آلاینده‌ها در هوا بیان کرد: در شهر اهواز حتی اگر باد با سرعت ۲ تا ۳ متر بر ثانیه بوزد، مقدار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. حتی اگر شرایط آب و هوایی، پایدار نیز باشد، وزش باد در کاهش آلاینده‌ها موثر است.

سبزه‌زاری با اشاره به شرایط جغرافیایی شهر اهواز گفت: در کلانشهر اهواز به دلیل قرار گرفتن در سطحی صاف (Flat)، آلاینده‌ها به راحتی در منطقه حرکت کرده و منتشر می‌شوند.

وی با اشاره به دلایل غیرقابل اعتماد بودن سامانه‌های هشدار هواشناسی، بر تاثیر ارائه سیاهه انتشار بر دقت سامانه‌های هشدار هواشناسی تاکید کرد و افزود: این سامانه‌ها، همگی مدل‌هایی از هواشناسی هستند که به دلیل عدم ورود داده‌های سیاهه انتشار در آن‌ها، قابل اعتماد نیستند. هیچ کدام از سامانه‌های هواشناسی جهانی داده‌های واقعی ندارند و یک معیار جهانی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: باید یک مدل مبنا برای استان خوزستان یا کشور ایجاد شود تا سامانه‌های پیش‌بینی هواشناسی، دقت بیشتری داشته و قابل اعتماد باشند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.