×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خودروهای فاقد معاینه فنی در اهواز جریمه می‌شوند

محمد حری اظهار داشت: در راستای اجرای قانون هوای پاک، اجرای طرح L.E.Z (منطقه انتشار کم آلایندگی) در تمام کلانشهرها مصوب شده اما اجرای آن در اهواز به دلیل همه‌گیری کرونا چند نوبت به تاخیر افتاد.

وی افزود: طبق مصوبه شورای ترافیک استان مقرر شد، از ابتدای دی ماه اطلاع رسانی به شهروندان و از ابتدای بهمن ماه اجرای طرح L.E.Z آغاز شود، بر این اساس ۲ دوربین ترافیکی در هسته مرکزی شهر اهواز به شبکه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) متصل شده است که از این تاریخ، خودروهای فاقد برگه معاینه فنی حق ورود به این محدوده تعیین شده را ندارند.

به گفته وی، خودروهای بدون برگه معاینه فنی، در صورت ورود به محدوده مرکزی اهواز ۵۰۰ هزار ریال جریمه خواهند شد.

حری اضافه کرد: شهرداری اهواز مکلف شده است از ابتدای سال آینده، تعداد دوربین‌های طرح L.E.Z را به هشت دوربین افزایش دهد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، خودروهای بدون برگه معاینه فنی در صورت تردد به محدوده ممنوعه باید روزانه جریمه شوند اما شورای ترافیک استان در مصوبه خود برای خودروها تا آخر سال مهلتی تعیین کرده که بر اساس آن جریمه‌ها به صورت هفتگی اعمال می‌شود، به این معنی که خودروهای متخلف در هفته، یک نوبت جریمه می‌شوند و تا هفته بعد به آنها فرصت داده می‌شود برای معاینه فنی اقدام کنند ولی از سال آینده جریمه‌ها به صورت روزانه اعمال می‌شود.

حری همچنین این مصوبه را در راستای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلاینده‌ها عنوان کرد و گفت: خودروهایی که چهار سال از عمرشان گذشته باشد، ملزم به داشتن برگه معاینه فنی هستند.

وی افزود: شهر اهواز دارای پنج مرکز معاینه فنی خودرو با ۱۳ خط است، البته شهروندان می‌توانند به مراکز فنی خودرو در سایر شهرستان‌ها نیز مراجعه کنند که هم اکنون ۲۳ مرکز و ۳۵ خط معاینه فنی در استان داریم.

به گفته وی، شهرداری اهواز در شورای ترافیک مکلف شده است که نسبت به اجرای این طرح با نصب بنر در شهر اقدام کند.

بر اساس این گزارش، L.E.Z Low Emission Zone)) به معنی «منطقه انتشار کم آلایندگی» است که یک ناحیه تعریف شده است که دسترسی برخی وسایل نقلیه آلوده به آنجا ممنوع شده است. این طرح با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شده است. پلاک همه خودروهایی که وارد محدوده L.E.Z می‌شوند، به صورت کاملا مکانیزه توسط دوربین‌های نصب شده در معابر خوانده شده و اطلاعات آن به سرورهای سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال می‌شود. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون توسط پلیس انجام می‌شود.

این طرح پیش از این در سایر کلانشهرها اجرایی شده و از سال ۹۵ در تهران به اجرا درآمده است.

شهروندان برای اطلاع از اعتبار معاینه فنی خود، می‌توانند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تاییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کنند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.