×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
نیمی از اهواز را محله‌های کم برخوردار و غیربرخوردار تشکیل می‌دهد

امین شحیطاوی در یکصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز، در سرسرای اجتماعات این شورا، با ارایه گزارش “طرح جامع شناسایی و ساماندهی محلات حاشیه‌ای، کم برخوردار و غیربرخوردار شهر اهواز” بیان کرد: این طرح با مشارکت ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از پاسخگویان در هشت منطقه و ۱۳۱ محله شهر اهواز انجام و پرسشنامه‌های آن در سال ۱۳۹۷ توزیع شده بود.

وی افزود: بر اساس این تحقیق، اهواز از نظر شاخص‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رفاهی، خدماتی و آموزشی، دارای ۱۱ منطقه برخوردار است که شامل کیانپارس شرقی و غربی، زیتون کارمندی، سپیدار، پادادشهر، شهرک نفت، منازل مخابرات، ۳۰ متری، کیان‌آباد، مجتمع مسکونی گلستان و کوی باهنر است.

شحیطاوی اضافه کرد: طبق این مطالعات از میان ۱۳۳ محله شهر اهواز، ۴۷ محله اهواز برخوردار نسبی و ۱۷ محله نیز کم‌برخوردار هستند، به این معنی که نیمی از شهر اهواز به مناطق غیربرخوردار و کم برخوردار اختصاص دارد که نشان می‌دهد اهواز چقدر نیاز به کمک دارد.

وی شاخص‌های برخورداری در این تحقیق را شامل ۱۰۰ مورد از جمله ارزیابی خدمات آموزشی- فرهنگی (دسترسی به مدرسه و فرهنگسرا)، ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی، ارزیابی پایگاه اقتصادی و اجتماعی و شرایط مادی اقتصادی افراد شامل شغل خانوارها و وضعیت مسکن آنها، ارزیابی کیفیت و وضعیت کالبدی و زیست محیطی، ارزیابی شرایط امنیتی و… بیان کرد.

شحیطاوی افزود: بر اساس این تحقیق بیشترین مطالبه شهروندان اهواز درباره قطعی و بی‌کیفیتی آب آشامیدنی، آسفالت خیابان‌ها، ناکارآمدی مسوولان، پایین بودن امنیت اجتماعی، گرد و غبار، کمبود فضای سبز و مشکل نظافت، فقر و بیکاری، آلودگی زیست محیطی، بافت‌های فرسوده و مخروبه شهری، کمبود امکانات رفاهی و تفریحی، نامساعد بودن دفع فاضلاب شهری، نامناسب بودن حمل و نقل عمومی، کمبود امکانات آموزشی و مسایل ترافیکی بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی در میان شهروندان ساکن مناطق ۵ و ۶ شهرداری مشاهده شده، اضافه کرد: طبق این مطالعات، منطقه ۶ شهرداری از نظر شاخص‌های بیکاری، پایین بودن درآمد، کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی، فقر و محرومیت، زمین‌ ورزشی کافی و مناسب و منطقه ۵ شهرداری از نظر آلودگی گرد و غبار، آلودگی محله، امکانات ورزشی برای زنان کمترین امتیاز را دریافت کرده‌اند.

شحیطاوی ادامه داد: از نظر پایگاه اقتصادی اجتماعی منطقه ۲، منطقه ۴، منطقه یک، منطقه ۳، منطقه ۸، منطقه ۷، منطقه ۵ و منطقه ۶ اهواز به ترتیب بالاترین رتبه را کسب کرده‌اند.

به گفته وی، تاکنون ۶۵ درصد از این طرح انجام شده و اجرای آن هنوز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نارضایتی شهروندان به مسایل مدیریتی مربوط می‌شود، گفت: بسیاری از مشکلات شهر اهواز با تحقیق و پژوهش قابل حل است؛ نخبگان بسیاری در سیستم شهری و شهرداری وجود دارند که می‌توان از آنها در روند توسعه استفاده کرد و این مساله نشان می‌دهد که شهر اهواز ظرفیت زیادی برای توسعه دارد اما به نخبگان و محققان توجه نشده که با تخصص‌گرایی و احترام به دانش، قابل حل است.

 

صدها خانه بدون سند در عین۲

نماینده دفتر تسهیل گری محله عین۲ اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه یک هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی این منطقه فاقد سند هستند، خواستار رفع موانع صدور اسناد مالکیت برای منازل این محله شد.

علی سواری با بیان اینکه فعالیت دفتر تسهیل گری در سال ۱۳۹۷ آغاز شد گفت: محله عین۲ با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت، دارای چهار هزار و ۶۷۵ خانوار است که یک هزار و ۷۷۵ واحد مسکونی آن دارای سند است.

وی با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در این محله، افزود: بیشترین کمبود در زمینه مدارس ابتدایی و دبیرستان است و در این محله، رشته‌های ریاضی و تجربی تدریس نمی‌شود.

به گفته وی در کلاسی که باید ۲۵ نفر تحصیل کنند، بیش از ۳۵ نفر دانش آموز حضور دارند.

سواری یکی دیگر از مشکلات این منطقه را کمبود مراکز درمانی بهداشتی بیان کرد و گفت: در این محله پرجمعیت، تنها یک درمانگاه دولتی و یک درمانگاه خصوصی فعالیت می‌کند.

وی خواستار تکمیل فرهنگسرای محله عین۲ شد و بیان کرد: ساخت این فرهنگسرا حدود هفت سال راکد مانده بود و اکنون ۹۵ درصد پیشرفت دارد اما اداره راه و شهرسازی تکمیل این فرهنگسرا را به دلیل کمبود اعتبار تقبل نمی‌کند و قصد دارد آن را ناقص تحویل دهد.

سواری همچنین با انتقاد از همکاری نکردن اداره ورزش و جوانان برای تامین امکانات ورزشی، گفت: این محله تنها یک سوله ورزشی بدون تجهیزات دارد که در تابستان قابل استفاده نیست و زمین ورزشی آن نیز هنوز تکمیل نشده است.

وی افزایش سرانه فضای سبز و پارک، نامگذاری خیابان‌ها، فضای سبز مدارس، ساماندهی بازارچه، افزایش اتوبوس و ون و افزایش سطل‌ زباله را از دیگر خواسته‌های اهالی منطقه عین۲ برشمرد.

در ادامه این نشست، اسکندر لطفعی‌زاده عضو شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به انتقاد سرپرست دفتر تسهیل گری عین۲ مبنی بر سرکشی نکردن برخی اعضای شورا از این محله و بی‌پاسخ ماندن برخی درخواست‌های ساکنان، گفت: ما از ادبیات شما گله داریم و پاسخگوی شما نیستیم؛ اینقدر منتقد داریم که دیگر جا نداریم، یک نهاد رسمی دیگر به منتقدان ما اضافه شود.

به گفته وی، همکاری و همکاری نکردن شورا به بازدیدهای اعضا ربطی ندارد و بر اساس بودجه‌های تعیین شده، قابل ارزیابی است.

 

کارگران بی‌مزد و بیمه

گزارش ایرنا حاکیست: تعدادی از کارگران سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز نیز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر، خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده و حق بیمه خود شدند.

علی چعبی به نمایندگی از این کارگران، گفت: حقوق سه ماه کارگران پرداخت نشده و با وجود پیگیری این مشکل هنوز حل نشده است.

وی با اشاره به پرداخت نشدن حق بیمه کارگران، افزود: کارگران این سازمان چگونه می‌توانند بدون حقوق و بیمه کار کنند؟ در حالی که ۲ سال است این مشکلات را پیگیری می‌کنیم و پیش از این نیز شورای اسلامی شهر حل مشکل کارگران را مصوب کرده اما سازمان خدمات موتوری اجرا نکرده است.

چعبی اضافه کرد: این کارگران که همگی راننده ماشین‌آلات سنگین هستند، حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند و به دلیل تاخیر چند ماهه در پرداخت آن دیگر توان گذران زندگی و حتی خرید بنزین برای موتورسیکلت خود را هم ندارند.

 

عزل و نصب‌های متعدد مدیران شهر

یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز همچنین در نطق پیش از دستور، خواستار تجهیز سازمان آتش نشانی اهواز به نردبان بلند ۵۲ متری شد.

محمدرضا ایزدی با همدردی با خانواده مصدومان و شهروند فوت شده حادثه اخیر انفجار گاز در کیانپارس، گفت: در انفجاری که هفته جاری در خیابان ۱۵ کیانپارس رخ داد، یک نفر از همشهریان فوت و ۱۲ نفر مصدوم شدند.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز، افزود: اگر این حادثه در یک ساختمان با بیش از ۱۰ طبقه رخ می‌داد، سازمان آتش نشانی چگونه می توانست ساکنان و مصدمان را نجات دهد، در حالی که در کلانشهر اهواز با بیش از ۱.۲ میلیون نفر هنوز یک دستگاه خودرو امداد و نجات با نردبان بلند ۵۲ متری وجود ندارد که بتوان در هنگام حادثه احتمالی جان مردم را نجات داد.

وی اضافه کرد: تا پیش از اینکه حادثه تلخی رخ دهد و بعد به دنبال عاملان و مقصران آن باشیم، نسبت به تهیه این نردبان اقدام شود.

ایزدی همچنین با اشاره به عزل و نصب‌های بسیاری از مدیران شهرداری از ابتدای شروع به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز، گفت: عزل و نصب‌های متعدد در علم مدیریت به عنوان یک آسیب شناخته می‌شود و نتیجه آن لطمه به شهرداری است که در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود، این در حالی است که در چند ماه آینده با روی کار آمدن شورای ششم تقریبا تمام مدیران تعویض خواهند شد همانطور که در شورای پنجم این اتفاق رخ داد.

وی خواستار مدنظر قرار گرفتن شایسته سالاری در انتصابات شد و ادامه داد: بعضی از انتصابات در سه سال و چند ماه گذشته از این قاعده خارج بوده است.

 

افزایش ۲۵ درصدی عوارض کسب و پیشه

در این نشست لایحه شهرداری اهواز برای اصلاح عوارض کسب و پیشه، رد شد و به تصویب شورای شهر نرسید.

علی حزباوی کارشناس درآمد شهرداری اهواز در دفاع از این لایحه گفت: هم اکنون تنها ۳۰ درصد از کسبه شهر اهواز عوارض پرداخت می‌کنند؛ برخلاف سایر کلانشهرها که ۹۰ درصد کسبه آنها عوارض خود را به شهرداری می‌پردازند.

وی افزود: با توجه به نرخ تورم و حذف شدن سه آیتم از عوارض، مبلغی که هم اکنون به عنوان عوارض کسب و پیشه منظور می‌شود غیرمنصفانه است، بنابراین درخواست افزایش ۷۵ درصدی عوارض کسب و پیشه را مطرح کردیم اما مورد قبول کمیسیون مربوطه قرار نگرفت و کمیسیون با افزایش ۲۵ درصدی عوارض موافقت کرد.

در این نشست همچنین بودجه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰۲ میلیارد ریال به تصویب رسید.

تمدید اجاره ساختمان اداری شهرداری اهواز به اداره کل امور مالیاتی خوزستان به مدت یک سال شمسی، پرداخت دیه به سه نفر از شهروندان و مساعدت مالی به ۹ نفر از شهروندان نیز از دیگر مصوبات این نشست شورای شهر بود.

به گفته روابط عمومی شورای شهر اهواز، مجموع مبلغ تصویب شده برای دیه این سه نفر بر اساس رای کارشناسی دادگاه، ۶۲۳ میلیون ریال و مبلغ تصویب شده به عنوان کمک مالی برای هر کدام از شهروندان ۲۰ میلیون ریال بود.

حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز درباره دلیل پرداخت دیه به یکی از شهروندان، گفت: این شهروند به دلیل گیر افتادن در آسانسور در سال ۱۳۹۶ فوت کرده و شهرداری به دلیل دادن پایان کار محکوم به پرداخت ۲۵ درصد از مبلغ دیه شده است.

یکصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز امروز با حضور اسکندر لطفعلی‌زاده، حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور، مازیار جهانبخشی، عبدالزهرا سنواتی، محمدرضا ایزدی، محمدجعفر فلسفی، حسین حیدری، سید ناصر موسوی‌نژاد، سید محسن موسوی‌زاده، رحیم کعب‌عمیر، محمدهادی قنوات و فتح‌اله حاجتی تشکیل شد.

 

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.