×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
پیش‌بینی افزایش تولید خاویار خوزستان در سال جاری

فتح‌الله ابوعلی در خصوص آخرین وضعیت پرورش خاویار در استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر مزارع پروش ماهی خاویاری در شوش، دزفول و شوشتر راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند؛ سهم شوشتر در این میان جزئی‌تر است و عمده پرورش و تولید ماهی خاویار در دزفول و شوش است که دارای چند مزرعه هستند.

وی افزود: سطح مزارع خاویاری استان خوزستان در مجموع ۱.۲ هکتار است که شامل ۵ هزار مترمربع در شوش و ۵ هزار مترمربع در دزفول و ۲ هزار مترمربع در شوشتر است.

ابوعلی با بیان اینکه خوزستان در سال گذشته حدود ۴۰ کیلوگرم تولید خاویار داشته است، ادامه داد: میزان تولید سالانه گوشت ماهی خاویار در استان خوزستان ۵ تا ۶ تن است اما برای امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۸ تن گوشت خاویار و ۱۰۰ کیلوگرم خاویار برسد.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت پرورش خاویار استان خوزستان در ابتدای راه توسعه قرار دارد، در حال حاضر سهم خوزستان در تولید خاویار کشور ۰.۳ درصد است و در رتبه پانزدهم تولید خاویار ایران قرار دارد.

وی گفت: در صورت تکمیل ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده به ویژه تکمیل مجتمع خاویاری دزفول و دیگر طرح‌های انفرادی در سطح استان، ۸ هزار تن تولید ماهیان خاویاری در استان خوزستان خواهیم داشت. با این وجود برای سال آینده، افزایش تولید حدود ۲۰۰ تن گوشت خاویار در استان پیش‌بینی می‌شود.

ابوعلی تصریح کرد: گوشت خاویار ضرورتی برای به موقع صید شدن ندارد و صید آن متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود اما خاویار باید به موقع برداشت شود.

وی با اشاره به طرح‌های جدید پرورش خاویار در استان خوزستان افزود: در حال حاضر دو مزرعه بزرگ پرورش خاویار در گتوند در حال احداث است که یکی از این مزارع در پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این مزرعه خود به تنهایی ۲ هکتار مساحت دارد و ظرفیت تولید ۱۷۵ تن گوشت خاویار و ۵ تن خاویار را خواهد داشت.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص قیمت خاویار گفت: هر کیلوگرم گوشت خاویار ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلوگرم خاویار در حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد. خاویار به دلیل گران‌قیمت بودن، در سبد غذایی عموم مردم قرار ندارد و مورد استفاده تعداد محدودی از مهمانان خارجی و مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌گیرد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.