×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
کارتن‌خواب‌ها، بیشترین مراجعان بیمارستان سوختگی اهواز

دکتر پیمان نجاتی اظهار کرد: سوختگی به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی‌شود بلکه به اتفاق ناگواری است که معلولیت و مشکلات زیادی برای فرد دچار سوختگی ایجاد می‌کند. همچنین سوختگی میلیاردها تومان بار مالی بر دوش وزارت بهداشت تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه افراد دچار سوختگی در کشورهای در حال توسعه بیشتر شامل افراد کم‌درآمد و فقیر هستند، افزود: هر یک درصد سوختگی، ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. از طرفی بیمه‌های پایه و تأمین اجتماعی تا حدودی این افراد را حمایت می‌کنند. معلولیت‌ها و مشکلات دیگری مانند نیاز به جراحی پلاستیک پس از سوختگی ایجاد می‌شوند که مورد حمایت بیمه نیستند به همین دلیل درمان ناتمام می‌ماند و مشکلات زیادی برای این بیماران ایجاد می‌شود بنابراین بهترین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد، پیشگیری از سوختگی است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز گفت: ایران از نظر آمار سوختگی جایگاه خوبی ندارد و سوختگی، سیزدهمین علت مرگ و میر در کشور را دارد. خوزستان نیز موارد بالای سوختگی را به خود اختصاص داده است.

نجاتی با اشاره به تغییر محل بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز بیان کرد: بیمارستان قدیم آیت الله طالقانی اهواز شرایط استاندارد را نداشت بنابراین دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصمیم گرفت بیمارستانی با استاندارد روز احداث کند که با حمایت خیرین، یک قطعه زمین در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار گرفت و بیمارستان در نهایت در مهرماه ۹۷ افتتاح شد و در حال حاضر همه امکانات لازم برای درمان بیماران دچار سوختگی در این بیمارستان وجود دارد.

وی ادامه داد: پس از همه‌گیری کرونا و مشکلات ناشی از آن، بیمارستان رازی به عنوان مرکز مراجعه بیماران مبتلا به کرونا انتخاب شد و بسیاری از بخش‌های این بیمارستان تعطیل شدند؛ در نتیجه به صورت فوریتی و در مدت یک ماه، بخش زنان و زایمان بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز با ۲۰ تخت و ۶ تخت اطفال افتتاح شد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز افزود: پس از این همه‌گیری، یکی دیگر از مشکلات بیماران دچار سوختگی مشکلات چشم پزشکی آن‌ها بود زیرا امکان انتقال بیماران به بیمارستان‌های دیگر وجود نداشت. در این راستا بخش چشم در این بیمارستان راه‌اندازی شده است. البته این بیمارستان به همه همشهریان خدمات ارائه می‌دهد.

نجاتی عنوان کرد: یکی دیگر از خدماتی که در این بیمارستان ارائه می‌شود، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی با قیمت مصوب دولتی است. همچنین درمانگاه تخصصی این بیمارستان افتتاح شده است.

وی بیان کرد: بیشتر مراجعه‌کنندگان دچار سوختگی، افراد کارتن‌خواب یا دارای اعتیاد به مواد مخدر هستند. علائم بالینی سوختگی و کرونا در این افراد بسیار شبیه است بنابراین تشخیص اینکه این بیماران مبتلا به کرونا هستند یا خیر بسیار سخت است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز با بیان اینکه تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد پرسنل این بیمارستان درگیر کرونا شده‌اند، گفت: امکان انتقال بیمار دچار سوختگی مبتلا به کرونا به بیمارستان دیگر وجود ندارد که در این راستا بخش ویژه‌ای برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

نجاتی بیان کرد: معمولا سوختگی پوست را درگیر می‌کند اما برخی از سوختگی‌ها به ویژه سوختگی با آتش، سیستم تنفسی را هم درگیر می‌کند. پوست به عنوان اولین سد دفاعی در مقابل میکروب‌ها و عوامل خارجی عمل می‌کند و زمانی که فردی دچار سوختگی می‌شود، دچار مشکلات زیادی از نظر عفونت و حتی زیبایی می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز ادامه داد: سوختگی معمولاً به پنج نوع تقسیم می‌شود؛ سوختگی نوع اول با سوزش و در همراه است و مانند آفتاب‌سوختگی است که داروهایی برای کاهش درد تجویز می‌شود. سوختگی نوع دوم درد، سوزش و تاول را شامل می‌شود.

وی افزود: سوختگی نوع سوم نیز بیشتر رنگ پوست و زیر پوست را تغییر می‌دهد. سوختگی نوع چهارم عمیق‌تر است و ممکن است عضله، بافت اطراف استخوان یا خود استخوان را درگیر کند. در مجموع معمولا در سوختگی نوع سوم و چهارم درد احساس نمی‌شود.

نجاتی گفت: در کشورهای اروپایی سوختگی نوع پنجم را نیز در نظر گرفتند که علاوه بر سوختگی نوع چهار، شکستگی در بافت‌های زیر و استخوان‌ها را نیز شامل می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای پیشگیری از سوختگی عنوان کرد: انجمن ققنوس راه‌کارهای پیشگیری از سوختگی و اقدامات اولیه را در این زمینه ارائه کرده و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده است. برای پیشگیری از سوختگی باید علت آن را بدانیم؛ گاهی علت سوختگی سهل‌انگاری است که باید به این موارد توجه شود.

نجاتی گفت: در پیشگیری از آتش‌سوزی و به دنبال آن سوختگی، استاندارد بودن ساختمان بسیار اهمیت دارد. در ساختمان‌هایی که استاندارد لازم وجود ندارد، ممکن است یک جرقه موجب آتش‌سوزی ساختمان شود؛ همه حادثه پلاسکو در تهران را دیدیم.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز بیان کرد: مواردی از سوختگی داشتیم که فردی برای روشن کردن ذغال از مواد آتش‌زای الکلی استفاده کرده که در نتیجه، آتش به بطری حاوی این مواد سرایت کرده و برای اینکه از سوختگی خود جلوگیری کند بطری را به پشت سرش انداخته است. پشت سر وی نیز یک کودک پنج ساله بوده که دچار سوختگی شده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ خونسردی در زمان وقوع حوادث، گفت: گاهی اوقات عدم حفظ خونسردی موجب شده به جای اینکه از گسترش آتش جلوگیری شود، فرد از طبقه چهارم ساختمان خود را به پایین پرتاب کند.

نجاتی افزود: در مواقع مواجهه با فرد دچار سوختگی، باید سریع منبع سوختگی کنترل و لباس‌ها و زیورآلات فرد دچار سوختگی خارج شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: برای خنک کردن سوختگی، خمیر دندان توصیه نمی شود و بهترین راهکار این است که عضو دچار سوختگی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر شیر آب خنک نگه داشته شود. در مورد سوختگی‌های شیمیایی مدت زمان نگه داشتن عضو دچار سوختگی زیر آب خنک، یک ساعت و حتی بیشتر است تا عمق بافت درگیر نشود. پس از خاموش کردن سریع آتش باید سریع بیمار به مراکز درمانی منتقل شود و خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.