×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
راه‌اندازی ۱۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله نسل جدید در خوزستان

امید بن‌عباس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نصب این ۱۲ ایستگاه که زیر نظر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی فعالیت می‌کنند، مجموع ایستگاه‌های شتاب نگاری زلزله استان به ۵۳ ایستگاه می‌رسد که در راستای فعالیت در شرایط اضطراری به سلول های خورشیدی مجهز شده‌اند.

وی افزود: همچنین با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سه ایستگاه جدید لرزه‌نگاری در استان خوزستان در حال اجرا هستند و در مراحل پایانی آماده‌سازی برای بهره‌برداری قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به کاربرد این شبکه‌ها بیان کرد: پایش، ثبت و گزارش‌گیری از تمامی لرزش‌های زمین در استان، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، شناسایی شهرها و روستاهای در معرض خطر زلزله، شناسایی رفتار زمین در صورت وقوع زلزله احتمالی از جمله موارد مهم کاربردهای آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸، توسعه شبکه‌های پایش سوانح در اولویت کاری این اداره‌کل قرار گرفته و برنامه‌ریزی مدون جهت توسعه و ارتقای این شبکه‌ها در حوزه‌های سوانح مختلف مصوب شده و طرح توسعه شبکه پایش زلزله در استان با همکاری دیگر اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران از قبیل راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های سطح استان به انجام رسید.

بن‌عباس بیان کرد: استان خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص که از نظر توپوگرافی مناطق مرتفع، متوسط و پست ارتفاعی را شامل می‌شود، مخاطرات طبیعی مختلف و متنوعی را تجربه کرده که شناسایی، پیشگیری و مقابله با این مخاطرات نیازمند توسعه همه جانبه شبکه‌های پایش و تحلیل دقیق خطر سوانح است لذا با توجه به تعدد زلزله‌های رخ داده در استان خوزستان، طرح توسعه شبکه‌های پایش زلزله در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته و با همکاری اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به انجام رسید.

وی یادآور شد: به عنوان نیازمندی‌های استان خوزستان در حوزه زلزله می‌توان به طرح‌های ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای، طرح تحلیل خطر زلزله در استان، طرح تدقیق حریم گسل و اجرای شبکه هشدار سریع زلزله در کلانشهر اهواز اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.