×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
آغاز سرشماری زمستانه پرندگان در خوزستان

سیدعادل مولا اظهار داشت: این سرشماری همزمان با سراسر کشور از ۱۴ دی ماه آغاز شده و تا دوم بهمن ماه به طول می‌انجامد.

وی افزود: ۱۹ تالاب و آبگیر در خوزستان برای سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مشخص شده‌اند و انتظار داریم امسال با توجه به بارندگی‌ و افزایش گستره‌های آبی، شاهد افزایش تعداد و تنوع پرندگان مهاجر باشیم.

مولا اضافه کرد: این برنامه با همکاری کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستانی و با استفاده از امکاناتی همچون تلسکوپ، دوربین و هلی‌شات اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: سرشماری سالانه پرندگان مهاجر هر ساله با هدف شناسایی گونه‌ها و همچنین تنوع گونه و تراکم آنها انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، خوزستان ۵۰ درصد از وسعت تالاب های ثبت شده کشور را به خود اختصاص داده و ۲۵ درصد از مساحت کل تالاب های کشور در این استان قرار دارد به همین دلیل خوزستان یکی از مهم ترین کریدورهای مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می‌رود. این استان بیش از ۷۰۰ هزار هکتار مساحت تالابی، سواحل دریا و خوریات و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی دارد که محل مناسبی برای پرندگان مهاجر هستند.

زمستان پارسال، ۱۵۰ هزار قطعه پرنده در سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان مشاهده شدند که این آمار ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش داشت. در سال گذشته بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم، بیشترین تنوع در تالاب شادگان و بیشترین کاهش جمعیت در تالاب بندون ایذه مشاهده شد.

همچنین در سال ۹۶، حدود ۲۲۸ هزار و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان ثبت شده است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.