×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
وزارت نفت زیر بار قانون نمی‌رود

سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس در نشست “هم گفت” که  با محوریت عوارض آلایندگی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که از سازمان برنامه و بودجه داریم سهم صنایع در آلایندگی ۶۵ درصد است که موضوع حق آلایندگی و مالیات ارزش افزوده را در مجمع نمایندگان خوزستان دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای پرداخت حق خوزستان از نفت اراده و باوری در بین مسئوولان نفتی کشور ندیدیم، افزود: طرف صحبت و مطالبه ما مدیران نفتی استان نیست بلکه سیاست گذاران امور نفتی است که وزیر نفت و شاید هم شخص رئیس جمهور باشد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از اینکه زمانی که بحث حق آلایندگی می‌شود آن را به سمت درصد فروش و کارمزد می برند، گفت: حق خوزستان از نفت از جانب مردم مطالبه می‌شود و مکررا بیان می‌شود حق مردم از این همه ثروت و ذخایر نفتی چیست در حالی که همچنان اکتشافات میادین بزرگ ادامه دارد.

حسینی با ابراز تاسف از اینکه هیچ گاه به سوال «تأثیر نفت و ثروت در توسعه استان کجاست» پاسخ داده نمی‌شود، بیان کرد: عقب نگه داشته‌ترین استان در بین استان های کشور البته اگر مزاحم رتبه سیستان و بلوچستان نشویم، خوزستان است، به لحاظ شاخص‌ها استان دوم هستیم،  وجود این مشکلات برای استانی با چنین ثروتی اصلا قابل قبول نیست.

وی خوزستان را استانی ثروتمند با مردم فقیر توصیف کرد و افزود: این همه ثروت با این حجم از  فقر و بیکاری همخوانی ندارد، در زمینه مسائل آموزشی، بهداشتی و درمانی نیز شاخص‌های قابل تعریفی نداریم.

حسینی با تأکید بر مطالبه حقوق استان از سوی مدیران نفتی، رسانه و نمایندگان، عنوان کرد: مسئوولان و دستگاه های اجرایی استان  نیز باید این حق را مطالبه کنند اما  متأسفانه در برخی از سطوح مدیریت اجرایی استان مطالبه را به اندازه کافی نمی بینیم و بلکه قصور هم دارند.

وی افزود: اکنون همه توپ ها را در میدان نماینده‌ها  می اندازند در حالی که  اگر همین قانون موجود را به درستی پیگیری می‌کردیم حقوقی که استان باید داشته باشد، قطعا بیشتر از این ها است.

حسینی بیان کرد:  قانون به  صراحت به حق آلایندگی از فروش نفت اذعان کرده و نفتی که استخراج می‌شود زمانی مشمول ارزش افزوده می شود که به فرآورده تبدیل شود با این توجیه که در استان خوزستان این کار صورت نمی‌گیرد.

وی افزود:  به همین دلیل  ارزش افزوده ای به آن تعلق نمی گیرد اما نفت به خودی خود استخراج  و انتقال پیدا نمی کند و قطعاً دست هایی در این فرآیندها مؤثر است که به استان های دیگر می رود.

حسینی با تاکید بر اینکه خوزستان از بابت مالیات ارزش افزوده نفت هیچ سهمی ندارد، عنوان کرد: در بحث حق آلایندگی هم نیت قانونگذار این است که بابت هر فروشی حق آلایندگی پرداخت شود، ممکن است شرکت های بهره بردار در خوزستان فروشی نداشته باشند اما این سیاست ها باید در وزارت نفت اصلاح شود.

وی گفت: ما معتقدیم یک درصد از ۱۴٫۵ درصد را نیز به شکل کامل وصول نمی‌کنیم و تأثیر این درصدها و حق ها را در بودجه و یا توسعه استان هم نمی بینیم.

حسینی با تاکید بر اینکه خواسته ما این است که درصد و سهم خوزستان از نفت طی یک درآمدها و اعداد مشخص پرداخت شود، بیان کرد: تا زمانی که خوزستان نتواند به این حقوق مسلم برسد نباید انتظار داشت که مشکلات آن  با بودجه های عادی سالیانه حل و عقب ماندگی‌های آن جبران و به توسعه برسد.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه چه زمانی چهار درصد مسئولیت‌های اجتماعی به استان می رسد وقتی برای قراردادها صورت وضعیت ارائه شود، عنوان کرد:  این چهار درصد باید از اعتبار این قراردادها پرداخت شود در غیر این صورت باید  برای پرداخت این حق تا ارائه صورت وضعیت دست روی دست گذاشت.

حسینی افزود: وزیر نفت اعتبارات اندک را کنار گذاشته تا مبالغ خیلی ناچیز را درست در زمان طرح سؤال اختصاص دهد و رأی اعتماد بگیرد اما  در این دوره از مجلس تا حالا حداکثر تلاشمان این بود که تعاملات این چنینی با وزرا نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه عدم مطالبه حق آلایندگی خیانت به مردم خوزستان است، گفت: حمایت رسانه ها، مدیران نفتی استان به عنوان کارشناس امر، مسئوولان مجری مالیاتی استان و دیگر مدیران دستگاه های اجرایی را در این زمینه می‌خواهیم.

حسینی بیان کرد: در سفر رئیس مجلس به خوزستان یک تفاهم هایی با وزارت نفت داشتیم اما نفت  تاکنون حتی تعهدی که در زمینه چهار درصد مسئولیت های اجتماعی داده را هم انجام نداده است.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.