×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
بدهی عوارض آلایندگی صنایع نفتی در خوزستان، ۳۸ هزار میلیارد تومان است

شست هم اندیشی «هم گفت» با حضور رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، مدیر کل امور مالیاتی خوزستان و مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز مارون و کارون با محوریت « پرداخت عوارض آلایندگی در خوزستان» برگزار شد.

در این نشست جهانشاه ارزانی بیرگانی مدیرکل اداره مالیاتی خوزستان با اشاره به تعیین میزان آلایندگی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ظهار کرد: از سال ۹۳ چهار شرکت بزرگ نفتی بهره بردار در خوزستان یعنی نفت و گاز آغاجاری، مسجدسلیمان، کارون و مارون مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند.

وی افزود: طبق قانون مبنای محاسبه، تولید است و میزان آن بر اساس قیمتی است که در بودجه برای فروش نفت تعیین می‌شود.

مدیرکل اداره مالیاتی خوزستان گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های نفتی ۱۴٫۵ درصد از بودجه تخصیصی خود را پس از فروش نفت و پیش از ورود به خزانه دریافت می‌کنند به همین دلیل مبنای توزیع و پرداخت و اظهارنامه های ارزش افزوده آلایندگی خود را بر اساس همین ۱۴٫۵ درصد تنظیم می کردند.

ارزانی بیرگانی با اشاره به اختلاف نظر بین اداره مالیاتی و شرکت‌های نفتی در نحوه محاسبه ۱۴٫۵ درصد، بیان کرد: ما میزان استخراج، تولید و فروش نفت را بر اساس بهای تمام شده محاسبه می‌کردیم اما شرکت‌های نفتی ۱۴٫۵ درصد را به عنوان مبنای محاسبه اعلام و از مجلس استعلام کردند که در نهایت اعلام شد میزان تولید باید مبنا قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: از ۹۳ تا ۹۸ به میزان ۶ هزار میلیارد تومان  عوارض معوقه وصول نشده از این ۴ شرکت نفتی داریم  اگر چه ۱۲ دوره مالی را محاسبه و مطالبه نکردیم اما برآوردها نشان می دهد این دوره ها بالغ بر ۸  هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی است که با جرائم مربوطه ۱۶ هزار میلیارد تومان می شود.

ارزانی بیرگانی با بیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود در مجموع میزان جرائم و اصل مبلغ عوارض حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است، افزود: البته به دلیل مساعدت، مسائل تکلیفی و حمایت های دولت خیلی نمی‌توان روی جرائم شرکت‌های دولتی مانور داد.

وی عنوان کرد: تقریبا ۱۴ هزار میلیارد تومان بابت اصل عوارض و مابقی جرائم هستند، قانون برای یک درصد عوارض آلایندگی وضع شد امامنبع تأمین آن  رامشخص نکرد تا در زمان وصول میان مالیات و نفت اختلاف ایجاد نشود.

ارزانی بیان کرد: در تبصره ۶ بودجه امسال می‌توان به یک درصد از ۱۴٫۵ درصد بودجه نفت استناد کنیم اما دلیل اینکه هنوز نتوانسته‌ایم سالهای ماقبل محاسبه کنیم به این خاطر است که رأی از سوی شورای عالی مالیاتی اعلام  و بر اساس آن تشکیلات مالیاتی برای مطالبه یک درصد حق رجوع به مالیات ها و عوارض آلایندگی سال های ۹۳ به بعد را ندارند.

وی با بیان اینکه مشکلی که اکنون در بحث پرداخت عوارض وجود دارد ابتدا مربوط به رأی شورای عالی مالیاتی و دوم تأمین منابع اعتباری شرکت های نفتی است، گفت: این مبالغ هنوز برای ما باز و به لحاظ حقوقی قابل مطالبه است اما به دستور سازمان برنامه  و بودجه متوقف نگه داشتیم تا اگر نمایندگان مجلس در قانون اصلاحیه و یا کمیسیون تلفیق بتوانند قانون جایگزین را اعلام کنند.

ارزانی بیرگانی با تاکید بر اینکه۳۵  درصد از محل درآمدهای آلایندگی باید به حساب صندوق محیط زیست واریز شود، عنوان کرد: تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان به حساب این صندوق واریز و حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از فروردین تا آذر ماه امسال به حساب شهرداری و دهیاری ها واریز شده است.

ارزانی بیرگانی افزود: طبق گفته سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم عوارض آلایندگی احرازی شرکت های نفتی از محل ۱۴٫۵ درصد نفتی نیست و  بررسی این موضوع در دستور کار افراد متخصص و کارشناس حوزه امور مالیاتی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی سه مرحله به مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان بابت  حق آلایندگی ها  از حساب نفت برداشت کردیم، گفت: اداره حقوقی نفت شکوائیه ای با عنوان کلاهبرداری بر علیه خودم تنظیم کرد اما بعداً دادخواست را اصلاح کرد.

ارزانی بیرگانی عنوان کرد: در سال ۹۶ به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان عوارض در کل استان توزیع کردیم که سال بعد به یک هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان رسید که در این سال سهم شهرداری ۹۶ درصد رشد را نشان می‌داد.

وی افزود: در سال ۹۸ در بخش وصول ارزش افزوده به میزان ۵۶ درصد مثبت بودیم و امسال نیز که باید ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول می کردیم حدود ۳۵ درصد معادل ۲۳۰ میلیارد تومان آن برای صندوق ملی محیط زیست واریز شد و تاکنون حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان از این رقم پیش بینی شده در دوره جاری را وصول شد.

وی در خصوص انتقاد مسوولان نفتی در رابطه با برداشت عوارض آلایندگی اداره مالیاتی استان از حساب‌های  نفت، بیان کرد: ما به توصیه مسئوولان نفتی از حساب‌های آن‌ها برداشت کردیم  چرا که اگر عملیات اجرایی شروع شود همه چیز از دست ما خارج می‌شود.

درآمد نفتی به حساب ما نمی‌آید

 در ادامه این نشست غلام رضا مفیدی مدیر عامل نفت و گاز کارون اظهار کرد: در مجموع پنج شرکت بهره بردار زیر نظر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعالیت می‌کنند که با مجوز سالیانه نظام اقدام به تولید نفت می‌کنند.

وی  با بیان اینکه برای تامین بودجه شرکت‌های بهره‌بردار به ازای فعالیتی که انجام می‌دهند یک کارمزدی را دریافت می‌کنند، افزود: درآمد نفت در کشور به حساب شرکت‌های بهره‌بردار واریز نمی‌شود و ما باید آن مطالبه کنیم ، مثلاً شرکت نفت و گاز کارون سالیانه حدود ۳۵۰ میلیون بشکه تولید می‌کند اما قطعاً این شرکت فروشنده نفت نیست.

مدیر عامل نفت و گاز کارون گفت: نفت را که تولید می‌کنیم به ازای آن کارمزدی جهت حقوق، کارهای تعمیراتی و نگه داشت تاسیسات به ما پرداخت می‌کنند.

مفیدی بیان کرد: آنچه معمول بوده چیزیاین است که به ازای این کارمزد یک درصد عوارض آلایندگی نیز محاسبه می‌شود و تا کنون طبق  این روال پرداخت‌ها را انجام داده و جزو مودیان خوش حساب است.

وی عنوان کرد: به نظر بنده طبق آمار و ارقامی که اداره مالیاتی اعلام کرد عوارض آلایندگی شرکت نفت و گاز و کارون بیشتر از بودجه کل استان است.

مفیدی با اشاره به اظهاراتی که در خصوص بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی که شرکت کارون دارد، گفت: ما تعهد می‌دهیم به محض ورود این پول به استان بدو درنگ آن را پرداخت می‌کنیم اما این فرایند اشکال دارد و از همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضا درخواست کردیم در این خصوص  با ما همفکری کند.

وی افزود: این اعتبار باید برای ما پرداخت شود تا بتوانیم به عنوان عوارض آلایندگی آن را پرداخت کنیم اما شورای عالی مالیاتی کشور این تفسیر را رد کرده است و گفته ما باید عوارض را پرداخت کنیم در صورتی که وقتی بودجه نباشد هیچ گونه پرداختی نباید متصور شود.

مفیدی عنوان کرد: در کل دنیا صنعت نفت و گاز یک صنعت آلاینده است که به ازای آن یکسری عوارض و جرایم قانونی پرداخت می‌شود و ما نیز آن را پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: شرکت نفت و گاز کارون ماهیانه به صورت میانگین چیزی حدود یک میلیارد تومان عوارض آلایندگی، حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان عوارض نوسازی و خدمات شهری، ۱۲ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده، ۱۵ میلیارد تومان در سال مالیات عملکردی شرکت، ۵ میلیارد تومان مالیات حقوقی کارخانه و نیروهای شرکت طبق ضوابط و مقرارات پرداخت می‌کند.

مفیدی خطاب به امور مالیاتی استان، بیان کرد:  شیوه پرداخت عوارض باید نظامند شوند و سازمان برنامه و بودجه بپذیرد که  این بودجه را به شرکت‌های نفتی پرداخت کند تا ما بتوانیم این عوارض را پرداخت کنیم.

وی گفت: اوایل انقلاب حدود ۸۰ درصد گاز سوزی در اهواز داشتیم  اما اکنون که شرایط تولید تکلیفی داریم این میزان کمتر از یک درصد شده  که حاصل پروژه‌هایی است که در این زمینه کار شده است.

مفیدی با رد ۵۵ درصد آلایندگی مربوط به شرکت نفت و گاز کارون، عنوان کرد: دو سال گذشته پزوهش علمی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد که از  ۱۸ عامل آلودگی اهواز که در این پژوهش مطرح شد فلرهای نفتی در رتبه دهم آلودگی قرار داشت.

وی گفت: بحث کارمزد و بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد عمدتاً مربوط به حقوق و دستمزد است و بیشتر نیروهای ما شرکتی و پیمانکاری هستند در حالی که در یک مرحله اداره مالیاتی استان زمانی که قرار بود حقوق نیروهای شرکت را پرداخت کنیم حساب‌های ما را خالی کرد.

بدهی، چندین برابر بودجه ما است

حمیدکاویان مدیر عامل نفت و گاز مارون نیز اظهار کرد: شرکت‌های بهره‌بردار صرفاً وظیفه تولید، استخراج و انتقال نفت و گاز را به عهده دارد و وظیفه آن‌ها فروش نفت نیست.

وی افزود: آنچه طبق قانون به عهده ما گذاشته شده انجام دادیم و بدهی بابت یک درصدی که باید از کارمزد به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنیم نداریم.

مدیر عامل نفت و گاز مارون گفت: اکنون چیزی که به عنوان بدهی شرکت‌های بهره‌بردار عنوان می‌شود چندین برابر بودجه سالانه آن‌ها است  و ما توانایی آن را نداریم.

کاویان بیان کرد: با توجه به بودجه‌ای که به شرکت‌های بهره‌بردار بر اساس کارمزد ۱۴٫۵ درصد  می‌دهند پرداخت رقم عوارضی که باید پرداخت کنیم از توان ما خارج است.

وی عنوان کرد: دو واحد شرکت نفت و گاز مارون یعنی واحد یک و شش  در فاصله ۴۰ تا ۴۵ کیلیومتری نزدیکترین واحدها هستند که تاثیری در آلایندگی اهواز  به ویژه آلایندگی ناشی از فلرها ندارند.

کاویان با بیان اینکه آنچه در کنار تولید در کل مناطق نفت خیز جنوب  مکلف به انجام آن هستیم و به صورت روزانه دنبال می‌شود بحث مهار آلایندگی است، افزود: در بحث فلرها  هیچ آلایندگی که به صورت منفعل مانده باشد نداریم.

وی در بحث پسآبی که همراه نفت تولید می‌شود، عنوان کرد: در  شرکت نفت و گاز مارون  بیش از ۹۸ درصد پسآب  به چاه‌های دفع پسآب با هزینه خیلی زیاد ریخته می‌شود این در حالی است که قبلاً پسآب‌ها در محیط رها می‌شد اما اکنون با حفر حدود ۱۸ حلقه چاه پسآب‌ها را در آنجا دفع می‌کنیم.

کاویان بیان کرد: دو شرکت خصوصی داریم که پروژه یکی از آن‌ها در واحد مارون ۳ راه اندازی شده و حدود ۱۲ تا ۱۴ متر مکعب گازهای ترش را که قبلاً می‌سوخت اکنون در حال جمع آوری توسط این شرکت‌ها هستند .

وی افزود:  در واحد ۶ شرکت مارون  نیز یک شرکت خصوصی دیگر در حال طی کردن مراحل نهایی طرح است ک برآورد ما تا دو ماه بعد از عید این پروژه  به بهره برداری برسد.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.