×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
چهار عملیات گسترده برای مقابله با شکارچیان در ۲ تالاب‌ خوزستان اجراشد

حسن‌آقا شیرمحمدی بیان کرد: یک مورد از این عملیات در تالاب بامدژ و سه مورد از آنها در تالاب هورالعظیم، با هدف تخریب “محمیه‌ها”، مخفی‌گاه و استراحتگاه‌های شکارچیان غیرمجاز انجام شد.

وی افزود: شکار غیرمجاز پرنده همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر از فصل پاییز تشدید می‌شود که با توجه به تنوع و تعداد پرندگان، عمده صید غیرمجاز مربوط به هورالعظیم است.

شیرمحمدی اضافه کرد: در تالاب‌های هورالعظیم و بامدژ، شکار پرنده تنها با استفاده از محمیه (دامگاه) انجام می‌شود که با شکار در تالاب شادگان که از روش‌های زنده‌گیری و اسلحه شکاری استفاده می‌شود متفاوت است.

وی ادامه داد: در این عملیات کپرهایی که شکارچیان به عنوان استراحتگاه و مخفی‌گاه با استفاده از نی می‌سازند، تخریب و یا به آتش کشیده می‌شود و محمیه‌ها نیز منهدم می‌شود؛ عملیات اخیر در هورالعظیم در سه روز گذشته اجرا شده است.

شیرمحمدی گفت: در سال‌های گذشته نیروی کمکی و محیط بان‌ها در تالاب‌ها به صورت نوبت‌بندی شبانه‌روزی مستقر می‌شدند اما امسال با توجه به محدودیت امکانات و اعتبارات، مقابله با شکار غیرمجاز به صورت عملیات ضربتی، با بسیج نیروهای یگان شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: به گفته فعالان محیط زیست در یک ماه گذشته با اجرای این عملیات، فروش پرندگان شکار شده در بازارهای محلی کاهش شدیدی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه، خواستار همکاری مردم و فعالان محیط زیست برای آموزش و فرهنگسازی مقابله با شکار شد و بیان کرد: انجمن‌ها و فعالان محیط زیست می‌توانند به عنوان مکمل در کنار محیط بان‌ها در فرآیند مقابله با شکار تاثیر به سزایی داشته باشند.

شیرمحمدی همچنین مشکل بیکاری را یکی از عوامل افزایش شکار در تالاب‌ها دانست و گفت: در روستاهای اطراف تالاب‌ها جمعیت زیادی بیکار و یا با مشکلات معیشتی روبه رو هستند که باعث می‌شود به شکار غیرقانونی روی آورند و در صورتی که مشکل بیکاری این مناطق حل شود، می‌توان به کاهش شکار نیز امیدوار بود.

بر اساس این گزارش، عملیات پاکسازی تالاب بامدژ از دامگاه‌ها دوم دی انجام شده بود که به گزارش روابط عمومی محیط زیست با همکاری بیش از ۳۰ نفر از مامور یگان از پنج شهرستان خوزستان انجام شد؛ در این عملیات ۳۰ واحد کومه (استراحتگاه) تخریب شد.

پایش و تخریب محمیه (دامگاه) و مخفی‌گاه شکارچیان در تالاب‌ها با توجه به سرمای هوا و مسیرهای آبی و یا باتلاقی با دشواری بسیاری همراه است.

تالاب بامدژ در غرب خوزستان در شهرستان‌های اهواز و شوش، و تالاب هورالعظیم در جنوب غربی این استان در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه قرار دارد.

محمیه (دامگاه) آبگیرهای دست‌سازی هستند که توسط شکارچیان احداث و قرق می‌شوند تا با دانه‌پاشی و القای امنیت ظاهری، پرندگان را به سمت خود جذب کنند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.