×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
قرارگاه سازندگی سیل یا تخریب محیط زیست/ چه کسی پاسخگوی قطع درختان پارک ملی شوش خواهد بود؟

در هفته‌های گذشته خبری مبنی بر قطع درختان پارک ملی شوش برای احداث سیل‌بند موجب تعجب و اعتراض دوستداران و فعالان زیست محیطی استان خوزستان شد.

با پیگیری خبرنگار فارس مشخص شد که این موضوع حقیقت دارد و متاسفانه تعداد زیادی از درختان منطقه حفاظت شده کرخه در شوش برای ایجاد سیل‌بند قطع شده‌اند. این در حالیست که درختان خود می‌توانند برای جلوگیری از سیلاب بسیار موثر باشند.

۷۰۰ درخت بومی قطع شده است!

اما در همین خصوص مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: در مرز منطقه کرخه به عرض ۱۴ متر و طول یک هزار و ۳۰۰ متر حدود ۷۰۰ درخت بومی قطع و از بین رفته است.

از قبل نمی‌دانستیم…

محمدجواد اشرافی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما از قبل این موضوع را اطلاع نداشتیم و به محض شروع عملیات توسط قرارگاه سازندگی سیل که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد، از طریق مراجع قضایی وارد عمل  شدیم.

وی افزود: این طرح و سیل‌بند می‌تواند خسارت‌ها و معایبی به همراه داشته باشد، اما باید محاسن آن را هم در نظر گرفت. با اجرای طرح حد و حدود منطقه کرخه مشخص می‌شود و برای همیشه هیچ تعرضی نمی‌تواند به آن صورت بگیرد.

بنیاد مسکن باید سه هزار درخت بکارد

اشرافی با اشاره به انجام برخی مطالعات قبل از اجرای این سیل‌بند بیان کرد: پس از سیل‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ که موجب خسارت‌هایی در مناطق حاشیه کرخه شد، مطالعات لازم توسط قرارگاه سازندگی سیل و دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفته و ایجاد سیل‌بند در اراضی کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت که با توجه به مسائل اجتماعی و تعارضاتی که وجود داشت، قرار بر احداث سیل‌بند در منطقه کرخه شد.

اشرافی عنوان کرد: برای اجرای این طرح با سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توافق کردیم، سه هزار درخت بومی حداکثر تا پایان اسفندماه در منطقه حفاظت شده کرخه کاشته شود تا جبران درختان قطع شده باشد.

دین اسلام به حفاظت از گیاهان و درختان تأکید دارد، به صورتی که در قرآن به نکته قابل تأملی درباره قطع درختان اشاره شده است. قرآن کریم، قطع کردن درختان را برابر با کشتن کودکان، زنان و پیرمردان می‌داند که این امر، از اهمیت ویژه و بسیار مهم این موضوع خبر می‌دهد.

گفتنی است، پارک ملی شوش یکی از مناطقی است که برای تولید مثل گوزن زرد نیز در نظر گرفته شده است.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.