×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
کرونا متقاضیان بیمه بیکاری را افزایش داد

به دنبال گسترش ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ که ماههای اوج شیوع کرونا بود، به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

دولت به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

در این راستا وزارت کار از متقاضیان و کسانی که در سه ماهه مذکور دچار بیکاری و توقف فعالیت شده بودند درخواست کرد تا با مراجعه بهسامانه  اطلاعات و درخواست بیمه بیکاری خود را به ثبت برسانند.

طبق گزارشها،  در شوک نخست کرونا دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل آسیب دیدند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم از کار بیکار شدند.

در حالی که فرایند پرداخت مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان و افراد بیکار شده در حال اجرا بود، شیوع کرونا باعث شد تا بیشتر کارگاهها، کسب و کارهای خرد و کوچک، مشاغل و صنوف خدماتی تحت تاثیر کرونا به شدت آسیب دیده و با توقف فعالیت روبه رو شوند در نتیجه تعداد بیکاران بیشتری به متقاضیان بیمه بیکاری افزوده شد.

آنطور که مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفته تنها در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت، ۷۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری کرونایی درخواست کرده‌اند.

به گفته وی تا اسفند ۱۳۹۸ جمعا ۲۲۶ هزار متقاضی بیمه بیکاری در حال دریافت مقرری بودند اما با گسترش ویروس کرونا و آسیب دیدن بسیاری از مشاغل که موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی آنها، عدم تمدید قراردادهای کار و تعدیل نیروهای کار شد آمار بیکاران رو به تزاید رفت.

شکوری گفت: بر اساس قانون بیمه بیکاری، در صورت وقوع حوادث قهریه نظیر سیل، طوفان، زلزله و آتش سوزی سازمان تامین اجتماعی موظف است به کسانی که دچار آسیب شده و شغل خود را از دست داده اند به طور موقت بیمه بیکاری پرداخت کند، اما وقتی با ویروسی به نام کرونا روبه رو می شویم که نه تنها کشور ما بلکه تمام دنیا به آن دچار می شوند، طبعا دولتها پای کار می آیند و برنامه های حمایتی در این زمینه پیش بینی می کنند.

به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از مجموع ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی ۷ میلیون نفر مشمول قانون کار هستند که با توجه به آنکه سه درصد حق بیمه هایی که کارفرمایان به حساب صندوق بیمه بیکاری واریز می کنند تکافوی تعداد بیکاران را نمی کند، دولت ساز و کار حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده را تعریف کرد و با اختصاص منابع مورد نیاز زمینه بهره مندی متقاضیان از مزایای بیمه بیکاری کرونا را فراهم آورد.

بر اساس آخرین آمارها، مقرری ایام بیکاری کرونا در ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۸۲ هزار نفر با مساعدت دولت پرداخت شده و حدود ۹۱ هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده اند. قرار است طی روزهای آینده بیمه بیکاری کرونا برای جاماندگان واریز شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.