×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
ثبت غربی‌ترین رکورد یک گونه کمیاب “خوتکا” در ایران

رضا قپانچی‌پور گفت: خوتکای گردن سفید هندی با نام علمی Nettapus coromandelianus برای اولین بار توسط همیار محیط زیست ابوذر یاوری در یک آبگیر کوچک در شهرستان دزفول استان خوزستان رکورد شد.

وی افزود: “خوتکای گردن سفید هندی” تاکنون فقط در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر به صورت کمیاب دیده شده است. این پرنده، بومی هند و کشورهای شرق آسیا است که در کشور ایران به عنوان یک گونه کمیاب و به صورت اتفاقی مشاهده می‌شود اما ثبت آن در استان خوزستان یافته‌ای جدید محسوب می‌شود چون غربی‌ترین رکورد این گونه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در خصوص مشخصات این گونه گفت: خوتکای کوچک از خانواده مرغابی است و از همه اردک‌ها کوچکتر است. جزو اردک‌های روی آبچر به حساب می‌آید. نر و ماده غیر هم‌شکل دارد و رنگ پر و بال پرنده نر سفید است. منقار کوچکش مانند منقار غازها کوچک و ظریف است تا آنجا که این پرنده را شبیه به یک غاز کوچک نشان می‌دهد.

قپانچی‌پور اضافه کرد: زیستگاه این گونه در کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آب‌های شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیزها و کنار حوضچه‌های تشکیل‌شده از آب باران دیده می‌شود و در نزدیکی آب در نیزارها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می‌سازد.

قابل ذکر است، استان خوزستان با توجه به زیستگاه‌های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران، استان خوزستان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده، شامل بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان در کشور است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.