×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
کاهش ۲۴ درصدی آورد حوضه کرخه در پاییز

فراز رابعی بیان کرد:پاییز امسال اگر چه در مهر و آبان بارندگی موثری اتفاق نیفتاد اما چند نوبت بارندگی در آذر باعث شد در بعضی از حوضه‌های آبی خوزستان کمبود ۲ ماهه تاحدودی جبران شود.

وی متوسط بارندگی پاییزه در خوزستان را ۱۷۴ میلیمتر بیان کرد و گفت: متوسط بارندگی پاییز امسال در حوضه آبریز کرخه ۱۷۳ میلیمتر، در حوضه کارون ۲۶۶ میلیمتر، و در حوضه زهره – جراحی ۲۵۸ میلیمتر بود.

رابعی افزود: آورد سه ماه پاییز به سدهای خوزستان در حوضه کرخه ۶۲۶ میلیون مترمکعب بود که ۲۴ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این مدت میزان آورد به خوزستان در حوضه کارون ۲ میلیارد مترمکعب بود که نسبت به شرایط نرمال ۱۶ درصد بیشتر است؛ همچنین آورد در حوضه دز ۹۴۶ میلیون مترمکعب بود که نسبت به نرمال چهار درصد افزایش داشته است.

رابعی ادامه داد: آورد حوضه مارون در این مدت با ۲۹۲ میلیون مترمکعب، ۲۹ درصد افزایش و آورد حوضه جره با ۴۸ میلیون مترمکعب هشت درصد کاهش نسبت به شرایط نرمال، نشان می‌دهد.

وی مجموع ورودی به سدهای خوزستان را در پاییز ۳.۹ میلیارد مترمکعب بیان کرد که در مقایسه با شرایط نرمال پنج درصد افزایش داشته است.

۸.۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی سدها

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: از ابتدای سال آبی جاری ( اول مهر) تاکنون چند سیلاب بزرگ در حوضه‌های آبی خوزستان رخ داد که همه آنها در مخازن سدهای استان تسکین یافته و ذخیره شد.

به گفته وی، تاکنون افزایش خروجی ناشی از سیلاب در سدهای خوزستان نداشتیم و خروجی سدها بر اساس حداقل نیاز پایین دست تنظیم شده است.

وی افزود: هم‌اکنون حجم مفید سدهای خوزستان ۴.۷ میلیارد مترمکعب و حجم کنترل سیلاب(ظرفیت خالی سدها) در آنها به ۸.۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

رابعی خاطرنشان کرد: با این حجم خالی در مخازن سدها مشکلی از لحاظ کنترل سیلاب نخواهیم داشت و میزان خروجی سدها بر اساس پیش بینی‌ هواشناسی از بارندگی در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی درباره هشدار هواشناسی برای بارندگی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (سوم و چهارم دی) نیز گفت: با توجه به ظرفیت خالی در سدها نگرانی از بابت سیلاب‌های بالادست سدها وجود ندارد.

کاهش ۶ متری ارتفاع آب در سد کرخه

رابعی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تامین آب کشت پاییزه و زمستانه تا اردیبهشت ماه آینده در شورای کشاورزی خوزستان با فرض شرایط نرمال آوردها انجام شده است.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه آوردها در حوضه رودخانه کرخه گفت: بر این اساس در سال آبی جاری برنامه‌ها در همه حوضه‌های آبی غیر از حوضه کرخه قابل اجراست.

رابعی از کشاورزان و بهره برداران در حوضه کرخه خواست که صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند تا بتوان نیازهای پایین دست را تامین کرد.

وی افزود: هم اکنون ارتفاع آب در مخزن سد کرخه ۱۹۹ متر است که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۲۰۵ متر بوده، ۶ متر کاهش نشان می‌دهد. این رقم معادل ۲۹۰ میلیون مترمکعب ذخیره کمتر در مخزن این سد است.

بر اساس این گزارش، بارندگی شدید از ۶ تا ۹ آذر در خوزستان، آبگرفتگی معابر شهری در برخی شهرهای استان را به همراه داشت. در این بارندگی شهرهای اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، گتوند، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و ایذه شاهد آبگرفتگی بودند. پیش از این نگرانی از بابت فعال شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در پایین دست سدها در خوزستان وجود داشت.

در تاریخ پنجم آذر ظرفیت خالی سدهای خوزستان ۹.۹ میلیارد مترمکعب اعلام شد که در ۱۳ آذر به ۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافت.

هواشناسی خوزستان برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارندگی به ویژه مناطق شمال، شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب شرق خوزستان پیش بینی کرده است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.