×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
کرونا ۱۵۰ میلیارد ریال به صنایع دستی خوزستان خسارت زد

شکراله قاسمی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سبب کاهش قابل ملاحظه‌ صادرات محصولات صنایع دستی از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به مدت مشابه پارسال شده گفت: شیوع کرونا نه تنها بر صادرات صنایع دستی خوزستان بلکه صادرات صنایع دستی کشور نیز تاثیر منفی گذاشت.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، امکان صادرات محصولات به کشورهای مختلف از بین رفت افزود:با توجه به اینکه در ماه‌های اولیه امسال مرزهای شلمچه و چذابه مسدود شدند کاهش صادرات قابل پیش‌بینی بود.

قاسمی گفت: از ۱۱میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خوزستان در سال ۹۸ سهم بخش صنایع دستی (به استثنای فرش دستبافت) هفت میلیون و ۳۵۰ هزار دلار بود که در مجموع صادرات صنایع دستی خوزستان در سال۹۸ نسبت به سال پیش از آن حدود ۴۰ درصد افزایش نشان داد.

وی ادامه داد: امید می‌رفت امسال هم مانند سال‌های گذشته در صادرات محصولات صنایع دستی به رشد قابل توجهی دست یابیم که متاسفانه این امر به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا محقق نشد.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۹ با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا برپایی تمامی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موقت نوروزی لغو و این مساله باعث از دست رفتن فروش و دلسردی تولیدکنندگان و صنعتگران شد؛ پس از آن نیز به ‌دلیل بسته‌ شدن مرزها، صادرات صنایع دستی اعم از رسمی و چمدانی با افت شدید روبه رو شد.

قاسمی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه بیان کرد: نبود تقاضا از سوی تاجران به تولیدکنندگان خانگی و کارگاهی صنایع دستی، بالا رفتن قیمت چند برابری اماکن کارگاهی، استیجاری، نبود تمکن در پرداخت اجاره، و توقف یا پایین آمدن تولید،کار را برای صنعتگران دشوار کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آموزش بیان کرد: باشیوع کرونا کارگاه‌های آموزشی با همکاری بخش خصوصی به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه‌های مجازی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها شامل آموزش کوتاه مدت عمومی و آموزش تخصصی ویژه شاغلان صنایع دستی است گفت: امسال تاکنون یک هزارو ۸۰۵ نفر از علاقه‌مندان صنایع دستی و ۲۱۲ نفر از شاغلان در رشته‌های صنایع دستی در خوزستان آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

وی ادامه داد:صنایع دستی به دلیل داشتن شاخصه هایی چون ارزش افزوده بالا و سود آوری زیاد، هزینه تولید پایین و نیاز نداشتن به سرمایه زیاد، مواد اولیه بومی و در دسترس، تکنیک ساده کار و نبود نیاز به آموزش تخصصی دربعضی رشته‌ها، و وجود نیروی اشتغال (به ویژه زنان و روستاییان)، در توسعه و رونق اقتصادی نقش بسزایی دارد.

قاسمی بااشاره به نرخ بالای ارز و چند برابری قیمت کالاهای خارجی بیان کرد: استقبال ازکالاهای صنایع دستی داخلی با کیفیت بالاتر رفته و از آنجا که همه نوع طبقه اقتصادی را در بر می‌گیرد فرصت خوبی برای تامین کالاهای مورد نیاز و حتی تزیینی است.

وی گفت: تولیدات با کیفیت و تنوع بیشتر در محل تولید، معرف فرهنگ بومی و یا ملی است و انگیزه خوبی برای جذب گردشگر محسوب می‌شود.

وی با بیان این که سلیقه جهانی از کالاهای سریالی به سمت کالاهای هنر دست می‌رود افزود: فرصت خوبی برای ترمیم اقتصاد با رشد فضای تولید و فروش صنایع دستی فراهم است؛ همچنین گردشگر بخشی از بودجه خود را صرف خرید اثری با کیفیت به نشانه یادبود کرده و سفیری برای معرفی فرهنگ و هنر و تمدن منطقه است که منجر به توجه و رشد اقتصادی می‌شود.

هم اکنون ۷۰ رشته صنایع دستی در خوزستان از جمله احرامی بافی، عبا بافی، مینای طلا و نقره، زیورآلات سنتی، چلنگری، حصیربافی، بوریابافی، کپوبافی، خراطی چوب، گلیم بافی،دست‌بافته‌های عشایری، جل شال بافی، موج بافی، نمدمالی، پوشاک سنتی، سفالگری سنتی، مینای سفال، تولیدات چرمی دست‌دوز، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مینای صبی فعال هستند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.