×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
فعلا خوش‌باورانه درباره واکسن کرونا صحبت می‌کنیم

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به اخبار تولید واکسن کرونا، اظهار کرد: اگر واکسن کرونای مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت تهیه شود و در دسترس قرار بگیرد، در کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: تا زمانی که تولید واکسن به تعداد همه افراد کشور برسد، راه درازی در پیش است زیرا ظرفیت کارخانه‌ها محدود است و ممکن است ابتدا تعداد محدودی واکسن کرونا به دست ما برسد بنابراین اولویت تزریق برای افرادی است که در معرض خطر قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عموما تولید واکسن، روند طولانی دارد؛ تنها یک سال از عمر ویروس کرونا گذشته است و مطالعات در مورد واکسن کرونا جدید هستند بنابراین اظهار نظر در مورد اثربخشی واکسن و اینکه واکسن می‌تواند جلوی بیماری را بگیرد یا خیر هنوز در حد حرف و حدیث است؛ ما فعلا خوش‌باورانه در مورد واکسن کرونا صحبت می‌کنیم.

وی در خصوص ویژگی‌های یک واکسن اثربخش، بیان کرد: برای اینکه یک واکسن، اثربخشی داشته باشد باید دو نوع ایمنی در بدن ایجاد کند؛ واکسن موثر باید پس از تزریق و گذشت مدت زمان مورد نظر، هم ایمنی هومورال و هم ایمنی سلولار ایجاد کند زیرا هنوز نمی‌دانیم کدام ایمنی علیه این ویروس می‌تواند حفاظت‌بخش باشد.

علوی عنوان کرد: بنابراین واکسن باید توانایی حفاظت را برای فردی که واکسن را تزریق کرده داشته باشد. هنوز اطلاعات ما در مورد ویروس کرونا تا حدی نیست که مشخص کند واکسن ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر؛ البته مطالعات مدل حیوانی و انسانی که قبلا در خصوص این واکسن‌ها انجام شده است، اثربخشی را نشان می‌دهد. اکنون واکسن مملکت ما نیز مراحل حیوانی را به پایان رسانده و مرحله انسانی در حال اجرا است.

وی با اشاره به واکنش‌های مشاهده‌شده اولیه در دریافت‌کنندگان واکسن، در خصوص مدت زمان مشخص شدن عوارض واکسن، بیان کرد: برخی عوارض زودرس و برخی دیررس هستند؛ شاید چند ساعت پس از تزریق واکسن عوارض مشخص شود اما ممکن است برخی عوارض نیز دو هفته پس از تزریق مشخص شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این ویروس جدید است و واکسن نیز تازه تولید شده است و در نتیجه، عوارض آن هم تحت بررسی است. برخی مواقع ممکن است عوارض تزریق واکسن کم باشند بنابراین اگر تعداد کمی از مردم واکسن را تزریق کنند شاید عارضه خود را نشان ندهد اما اگر تعداد انبوهی از مردم واکسن را تزریق کنند عوارض نادر هم قابل تشخیص خواهد بود بنابراین هنوز به این راحتی نمی‌شود در مورد واکسن‌های کرونا صحبت کرد.

وی در خصوص عواملی که در زمینه تغییرات روی واکسن موثر هستند، تصریح کرد: در حال حاضر در مطالعات جدید عنوان شده است که ممکن است تغییر آنتی ژنیکی در تغییراتی که در ساختمان ویروس ایجاد شده موثر بوده باشد؛ در صورتی که هر کدام از اجزاء یا خواص ویروس تغییر کند، ممکن است ایمنی و آنتی بادی که علیه آن ساخته شده یعنی واکسن یا ایمنی که علیه ویروس اولیه ایجادشده است، علیه ویروس جهش‌یافته چندان موثر نباشد.

علوی ادامه داد: زمانی که مطالعات، اثربخشی واکسن را نشان داد و ایمنی در افرادی که واکسن را تزریق کرده‌اند، در حد قابل قبولی باشد؛ ایمنی واکسن مشخص می‌شود.

وی در خصوص مشکلاتی که ممکن است در نگهداری از واکسن‌هایی که تهیه خواهند شد، وجود داشته باشد؛ گفت: واکسن‌ها باید در شرایط استاندارد نگهداری شوند. شرایط نگهداری برخی از واکسن‌ها منهای ۷۰ درجه است بنابراین باید تکنولوژی وجود داشته باشد که در سطح انبوه از چنین واکسن‌هایی نگهداری شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ممکن است مراکز تحقیقاتی، یخچال‌های منهای ۷۰ درجه داشته باشند اما چنین یخچال‌هایی در همه مراکزی که واکسیناسیون انجام می‌شود وجود ندارد تا بتوانیم زنجیره سرد را رعایت کنیم. این در حالی است که برخی از واکسن‌ها در یخچال‌های معمولی که داروهای دیگر نگهداری می‌شوند نیز قابل نگهداری هستند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.