×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
خانوارهای خوزستانی تنها ۳۴ درصد در برابر بلایا آمادگی دارند

فرهاد صفدری در نشست خبری مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به ۵ دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، اظهار کرد: خوزستان استانی به شدت بلاخیز است؛ از ۴۰ بلای طبیعی که دامن‌گیری جهانی دارند، ۳۶ مورد در کشور ما به ثبت رسیده و خوزستان تقریباً با همه این بلایا درگیر است.

وی با بیان اینکه ایران سومین کشور زلزله‌خیز جهان است، افزود: در استان خوزستان موارد متعددی از زلزله گزارش می‌شود این مساله یکی از نگرانی‌های جدی در بحث مدیریت بحران در مجموعه استان و از دغدغه‌های اصلی ما در کارگروه سلامت است که یکی از کارگروه‌های چهارده‌گانه مدیریت خطر بلایا در استانداری خوزستان است.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهرماه به عنوان روز بین‌المللی کاهش خطر بلایا نامگذاری شده ولی هماهنگ با تقویم مدیریت بحران کشور ما، ۵ دی‌ماه یادآور حادثه دردناک زلزله بم است که باعث مرگ بالغ بر ۴۰ هزار نفر و بی‌خانمان شدن تعداد زیادی از عزیزان هم‌وطن شد و بنابراین این روز به عنوان روز ملی کاهش خطر بلایا در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به توافق‌نامه‌ها و قوانین متعدد بین‌المللی و داخلی در حوزه مدیریت بحران تصریح کرد: در حوزه کاهش خطر بلایا، معاهده سندای یکی از معروف‌ترین معاهدات بین‌المللی است؛ این معاهده از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تعریف شده و هدف آن، کاهش میزان مرگ و میر و آثار ناشی از بلایا با برنامه‌ریزی‌های بین‌بخشی و تقویت حوزه مدیریت بحران در تمامی دستگاه‌های خدمت‌رسان یک جامعه اعم از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است.

صفدری افزود: ایجاد سازوکار و تشکیلات کنترل برای بحران و مدیریت بحران جزو برنامه‌های معاهدات بین‌المللی است که جمهوری اسلامی نیز عضو این معاهده است و این برنامه را دنبال می‌کند و در کشور نیز قانون مدیریت بحران کشور به عنوان اصلی‌ترین قانون ملی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: در حوزه وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی یک گروه تخصصی در خصوص مدیریت کاهش خطر حوادث و بلایای غیرمترقبه دارند که وظیفه این تشکیلات، ایجاد آماده‌باش و ارتقای سطح آمادگی سیستم بهداشت منطقه، برای مقابله با بلایای طبیعی است.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اقدامات گروه تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: از جمله این اقدامات، تدوین برنامه جامع پاسخ نظام سلامت در برابر بلایا در مراکز بهداشت شهرستان‌ها، حفظ و ارتقای آمادگی حوزه بهداشت از طریق برگزاری مانورها و رزمایش‌ها، هماهنگ‌سازی چارت فرماندهی حادثه‌ در بخش بهداشت در شرایط بروز بلایا، ارزیابی ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای واحدهای بهداشتی در شرایط بحران و ابلاغ برنامه‌های آماده‌باش در شرایط هشدارها از جمله هشدار هواشناسی و بارندگی‌ها و آبگرفتگی است.

وی گفت: یک بعد بسیار قوی‌تر مداخلات این حوزه‌ها، ارتقای آمادگی عموم جامعه در برابر حوادث و بلایای طبیعی است که تحت عنوان برنامه دارت (ارزیابی و ارتقای ایمنی خانوار در بلایای طبیعی) انجام می‌شود که یک برنامه تخصصی حفظ و ارتقای آمادگی خانوارهای کشور در بحث مقابله با شرایط بحران از طریق مداخلات سازه‌ای و غیرسازه‌ای در محل زندگی خانوار است. این برنامه از طریق خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت و مراقبین سلامت و بهورزها به تمام خانوارهای مراجعه‌کننده برای دریافت خدمت ارائه می‌شود.

صفدری بیان کرد: برنامه دارت چندین سال است که در حال اجرا است و برنامه جدیدی نیست اما امسال همزمانی و تقارن ارائه خدمات بهداشت در بحث کرونا، حضور مردم را در پایگاه‌های بهداشت تحت تأثیر قرار داد اکنون علاوه بر مواردی که خانوارها برای دریافت خدمت به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند، این برنامه به صورت غیرحضوری و تلفنی، در لیست خدمات غیرحضوری قرار گرفته است.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان در خصوص میزان آمادگی خانوارها در برابر بلایای طبیعی افزود: طبق ارزیابی شش ماهه اول سال جاری میزان آمادگی برآوردشده خانوارهای استان در برابر بلایا، حدود ۳۴ درصد است؛ این عدد معادل با میانگین کشوری است اما همانگونه که استان خوزستان یک استان بسیار حادثه‌خیز است، به ارتقای بسیار بیشتری در سیستم آمادگی در تمام بخش‌ها اعم از خانواده‌ها، بخش‌های اجتماعی و سازمان‌های خدمت‌رسان در شرایط بحران نیاز داریم.

وی بیان کرد: میزان آمادگی ۳۴ درصدی خانوارهای خوزستانی در برابر بلایای طبیعی وی گفت: قطعاً به ارتقاء نیاز دارد؛ باتوجه به همه اتفاقاتی که در استان خوزستان رخ می‌دهد، این عدد میزان قابل قبولی نیست. هر چند این میانگین، با میانگین کشوری معادل است اما بسیاری از اتفاقات و بلایا را در اکثر نقاط کشور نداریم و استان خوزستان با توجه به بلاخیز بودن، قطعاً باید در میزان آمادگی ارتقاء پیدا کند.

صفدری افزود: برنامه دارت نیاز به مشارکت بسیار زیاد خانوارها در انجام اقدامات مداخله‌ای دارد که به آن‌ها آموزش داده می‌شود؛ در این برنامه جهت افزایش ایمنی سازه‌ای محل زندگی و اقدامات غیرسازه‌ای و تکمیلی که می‌تواند با اقداماتی ساده و کم‌هزینه ایمنی این خانوارها را بالا ببرد، آموزش‌ها ارائه می‌شود اما در بحث شاخص برنامه دارت، به شدت نیاز به همکاری و مشارکت مردم برای بهبود وضعیت ایمنی خانوارها داریم.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشت بحث مدیریت بحران به صورت تخصصی اجرا می‌شود، بیان کرد: برنامه‌های اختصاصی به این منظور در یک گروه متمرکز اجرایی می‌شود و به مناسبت پنجم دی‌ماه روز کاهش خطر بلایای طبیعی و زلزله، اقداماتی از جمله اجرای مانور و رزمایش گسترده با سناریوی زلزله در واحدهای بهداشتی، خدمات‌رسانی به مردم در شرایط بروز زلزله، آگاهی‌رسانی به عموم مردم جهت اقدامات لازم برای تخلیه محل و همچنین آموزش تیم‌های واکنش سریع برای خدمت‌رسانی به مردم در شرایط اضطراری میدانی با فرض وقوع زلزله در منطقه، در مراکز بهداشت حال انجام است.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.