×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افزایش ۱.۵ برابری پرستاران ICU خوزستان در دوران کرونا

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه که امروز (۲۹ آذرماه) به مناسبت روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کار در شرایط کرونا و دوری از خانواده برای پرستاران به ویژه پرستارانی که مادر هستند، بسیار سخت است اما خوشبختانه در جامعه پزشکی و حوزه سلامت، نسبت به بسیاری از دستگاه‌های دیگر روسفید هستیم.

وی افزود: درب بسیاری از دستگاه‌های دیگر در شرایط اوج بحران بسته است و پناهگاه مردم نیستند اما همکاران حوزه سلامت در این امتحان الهی سربلند شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر در زمان جنگ توفیق حضور در جبهه را نداشتیم، اکنون جنگ نابرابری داریم و باید از سلامت مردم دفاع کنیم.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در بازه زمانی تیرماه و مردادماه که تعداد بیماران کاهش یافته بود، فرصت بازسازی داشتیم. در دوران شیوع کرونا ۱۵۷ تخت ICU به تخت‌های بیمارستان‌ها اضافه کردیم که این کار به ترمیم کادر پرستاری نیاز داشت در نتیجه در این بازه با برگزاری کلاسی‌های آموزشی توسط دفتر پرستاری دانشگاه با همکاری معاونت درمان، تعداد پرستاران ICU را یک و نیم برابر برابر کردیم.

وی افزود: با روش‌های مختلف تمام تلاش‌مان را برای تامین وسایل حفاظت فردی پرسنل انجام دادیم تا پرسنل کمتری درگیر شوند. در اسفندماه و فروردین‌ماه هیچ کارخانه تولید ماسکی در خوزستان وجود نداشت و بسیاری از استان‌ها اجازه خروج ماسک را از استان خود نمی‌دادند. روزانه ۳ هزار ماسک استفاده می ‌کردیم و در نهایت توانستیم ماسک را از آذربایجان شرقی وارد خوزستان کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دسترسی به ماسک در خوزستان تا حدی کم بود که اگر پرواز با تاخیر به زمین می‌نشست برای پرسنل ماسک نداشتیم اما اکنون خوزستان روزانه یک میلیون ماسک تولید می‌کند. البته با این وجود، تعدادی از پرسنل حین ارائه خدمت درگیر شدند.

ابول‌نژادیان با اشاره به کمبود کادر پرستاری، تصریح کرد: خوزستان یکی از استان‌هایی است که کمترین تعداد پرستار را نسبت به تخت دارد؛ خوزستان به ازای هر یک تخت بیمارستانی، ۰.۶۸ درصد پرستار دارد. در مدت شیوع کرونا ۲۲۹ پرستار، ۱۲۴ کمک پرستار و ۶۵ نیروی خدماتی به مجموعه بیمارستان‌ها افزوده شد تا کمبودها رفع شود.

وی در خصوص مطالبات کادر پرستاری، بیان کرد: تا اسفندماه، کارانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا ۱۴ ماه عقب بود اما با کمک‌های وزارت بهداشت، اکنون حدود پنج ماه عقب هستیم. تا بهمن‌ماه پرداخت کارانه مانند روال قبل بود اما با شیوع کرونا درآمد همه بیمارستان‌ها کاهش یافته است؛ درآمد دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا ۵۱ درصد کاهش یافته است و حوزه بهداشت نیز صرفا خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۲۷ درصد درآمد بیمارستان، صرف کارانه پرسنل می‌شود. با کاهش درآمدها به تبع کارانه پرسنل نیز کاهش می‌یابد اما با روش‌های مختلف سعی شده به صورت پاداش، این کمبودها جبران شود. وزارت بهداشت در دو مرحله پاداش‌هایی در نظر گرفت که امیدواریم دومین پاداش را در هفته جاری پرداخت کنیم تا کسری کارانه جبران شود.

ابول‌نژادیان بیان کرد: البته نمی‌توانیم برای این کار پرسنل، ارزش مادی قرار دهیم؛ این افراد با خدا معامله کردند.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.