×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
هشدار دامپزشکی خوزستان نسبت به شیوع تب برفکی

دکتر مصطفی کنارکوهی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ واکسیناسیون دام‌ها در بین دامداران، اظهار کرد: واکسن تب برفکی در گذشته به طور رایگان توزیع می‌شد اما امروزه با توجه به سیاست‌های کلان ملی، واکسن رایگان ارائه نمی‌شود و این امر موجب شده که تهیه و مصرف واکسن، کم‌تر مورد استقبال دامداران و روستاییان واقع شود.

وی گفت: این در حالی است که دامداران می‌توانند با واکسیناسیون دام‌های خود با هزینه‌ای ناچیز نسبت به به‌خطر افتادن سرمایه اصلی خود که دارای اهمیت و ارزش بالایی است، از آن صیانت کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به علائم تب برفکی در دام بیان کرد: کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام از جمله علائم این بیماری هستند.

کنارکوهی عنوان کرد: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری‌ها نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

وی افزود: دامداران علاوه بر همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر استان، باید نسبت به رعایت موازین بهداشتی – قرنطینه‌ای اقدام کنند. یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است بنابراین از تردد و جابه‌جایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار خودداری کرده و آن‌ها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابه‌جایی دام‌های تلف‌شده و انتقال آن‌ها به کلینیک‌ها و ادارات دامپزشکی اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات، مراتب را به اطلاع نزدیکترین اداره دامپزشکی برسانند. همچنین افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحدهای دامداری غیر درگیر تا حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، بدیهی است که عامل بیماری از طریق افراد قابل جابه‌جایی است.

کنارکوهی نسبت به فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی واحد دامداری تاکید کرد و گفت: همچنین ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج، به ویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است. ضدعفونی کردن بستر و مکان نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آن‌ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی نیز توصیه می‌شود.

وی افزود: دام‌های تلف‌شده از بیماری در کنار دیگر دام‌ها قرار نگیرد و آن‌ها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دام‌های گله به صورت مناسب و بهداشتی دفن کنند. همچنین در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: کنترل تب برفکی و محدود کردن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر مقدور نیست بنابراین نیازمند مشارکت، مساعدت و همکاری آن‌ها در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه است.

وی گفت: از دامداران تقاضا می‌شود ضمن همکاری با دامپزشکی، هرگونه وقوع بیماری را سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و بخش‌های مربوطه گزارش کنند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.