×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۸۳ درصد مشکل انتقال ویروس کرونا از برگزاری دورهمی‌ها است

فرهاد ابول‌نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین زمینه‌های انتقال ویروس کرونا تماس نزدیک، شلوغی و تجمع افراد و فضاهای سرپوشیده با تهویه نامناسب و ناکافی است.

وی افزود: خطر تماس و انتقال ویروس به میزان تهویه محیط، تجمع جمعیت، میزان استفاده از انواع ماسک، مدت تماس و نوع فعالیت افراد بستگی دارد که بر این اساس نگرانی‌هایی برای شب یلدا وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد مبتلایان مسوول بیش از ۸۰ درصد موارد انتقال ویروس هستند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مقالات علمی و هم شواهد نشان می‌دهد که کانون خانواده‌ها و دورهمی‌های خانوادگی از عمده‌ترین راه‌های انتقال ویروس است و متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها اصول پیشگیری را تا زمان بروز علائم بیماری در یکی از اعضای خانواده رعایت نمی‌کنند.

فرهاد ابول‌نژادیان تصریح کرد: براساس آخرین بررسی‌ها حدود ۸۳ درصد مشکل انتقال ویروس با لغو دورهمی‌های کوچک، ۷۳ درصد با تعطیلی مؤسسات آموزشی، ۵۶ درصد با محدودیت در تردد و ۵۱ درصد با افزایش لوازم خود مراقبتی مانند ماسک قابل‌ حل خواهد بود.

وی بیان کرد: ۲۲ درصد مبتلایان طی هفته گذشته در استان خوزستان از طریق تماس با مورد مثبت در خانواده، ۲۱ درصد از طریق تماس با مورد مثبت یا مشکوک در محله، ۱۶ درصد در اثر تماس با سایر بستگان و شرکت در میهمانی‌ها و دیدوبازدیدها و ۱۵ درصد دیگر از طریق ترددهای مکرر درون شهری به این بیماری دچار شدند.

ابول‌نژادیان اذعان کرد: رعایت فاصله اجتماعی حداقل دو متر، استفاده از ماسک در خانه در صورت داشتن علائم عطسه و سرفه که نباید براحتی از این علائم عبور کرد از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا به کرونا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استفاده همه اعضای خانواده از ماسک در صورت ابتلا یکی از افراد خانه، خودداری از روبوسی و در آغوش گرفتن، تحویل منظم هوای منزل، ضدعفونی کردن مکرر سطوح، ضدعفونی کردن مرتب و مکرر سرویس بهداشتی و قرنطینه‌ همه اعضای خانواده حتی در صورت نداشتن علائم هنگام ابتلا یکی از افراد خانواده از موارد ضروری در مقابله با کرونا ویروس است.

رعایت موارد بهداشتی درصورت تهیه آجیل

وی اظهار کرد: در صورت تهیه آجیل برای شب یلدا لازم است مواردی همچون گذاشتن در فر با دمای ۴۰ درجه، ضدعفونی بسته‌بندی پیش از استفاده، خرید آجیل بسته‌بندی، خرید نکردن از دست‌فروش به‌صورت فله‌ای، بیرون گذاشتن آجیل‌ها به مدت ۴۸ سال رعایت شود.

فرهاد ابول‌نژادیان ادامه داد: پرهیز از خرید شیرینی تر، گرم کردن شیرینی‌های خشک در فر یا تستر، شستشوی خشکباری که امکان آبکش دارند از دیگر نکات لازم‌الاجرا در مصرف آجیل است.

وی افزود: درحال حاضر سه شهر اهواز، آبادان و بهبهان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند و سایر شهرهای استان در وضعیت زرد هستند.

ابول نژادیان تصریح کرد: اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در خالی شدن بیمارستان‌ها و کاهش آمارها بسیار مؤثر بود به‌طوری‌که قبل از محدودیت‌ها پنج بیمارستان در اهواز مشغول پذیرش بیماران کرونایی بودند‌.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیمارستان امیرالمؤمنین و فاطمه الزهرا از چرخه درمان کرونا خارج شده، در بیمارستان نفت تعداد کمی بیمار کرونای بستری هستند، بیمارستان رازی نیز فقط یک‌سوم ظرفیت، بیمار کرونایی دارد و در بیمارستان گلستان صرفاً ۱۰ تخت مراقبت ویژه به بیماران کرونایی اختصاص داده شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: الان به نسبت قبل از اجرای محدودیت‌ها ۵۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو استان کاهش یافته‌اند و تعداد بیماران بستری در تخت‌های عادی به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

۷۸ درصد مبتلایان به بیماری زمینه‌ای دچار نبودند

وی عنوان کرد: خدا را شاکریم که فعلاً از پیک خارج شدیم و امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم وارد پیک زمستان نشویم.

فرهاد ابول نژادیان اذعان کرد: درحال حاضر نیز متوسط تعداد کل موارد مبتلا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل ۱۵٫۷- درصد بوده و در همین بازده موارد بستری ۲۳/۴- درصد و فوت ۹٫۲- درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: تعداد بیماران بستری در خوزستان نسبت به پیک قبلی کمتر بوده که این نشان از تأثیرات مثبت اعمال محدودیت های کرونایی است.

ابول نژادیان تصریح کرد: ۲۹ درصد از کل مبتلایان به بیماری در استان افراد خانه‌دار، ۱۳ درصد آزاد، ۱۵ درصد کارگر و کارمند و ۹ درصد از حوزه بهداشت و درمان هستند.

وی ادامه داد: در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، ۷۸ درصد دچار بیماری زمینه‌ای نبودند همچنین در مناطق شهری ۸۹ درصد موارد ابتلا به بیماری را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میانگین سن فوتی‌های استان، ۶۷ سال بوده که آمار فوتی در سن ۴۵ تا ۵۹ سال ۱۹ درصد است اما به‌محض ورود به سن ۶۰ تا ۷۴ سال این آمار به ۳۹ درصد رسیده که نشان از ضعف سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی افزود: ۲۹ درصد موارد فوتی دچار دیابت۲۹ درصد دارای فشار خون، ۲۶ درصد مبتلا به بیماری قلبی عروقی بوده‌اند.

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.