×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
عملیات علاج‌بخشی سد دز باید سریعتر آغاز شود

فاضل عبیات بیان کرد: علاج‌بخشی این سد و یا احداث سد بختیاری راهکارهای هستند که می‌تواند استان خوزستان را از بروز بحران و تبعات ناشی از وجود رسوب دریاچه سد دز در هفت سال آینده رها کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان آب و برق خوزستان ایده‌هایی برای علاج بخشی سد دز دارد گفت: اگر بررسی کارشناسی نتیجه بخش بودن این ایده‌ها را رد کند، تنها احداث سد بختیاری است که می‌تواند از بروز بحران جدی برای استان خوزستان جلوگیری کند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ اقدام عملی در زمینه علاج‌بخشی این سد صورت نگرفته و این درحالی است که عملیات اجرایی سد بختیاری به دلیل تامین نشدن منابع مالی آن از سال ۱۳۹۲ متوقف شده است.

عبیات، با هشدار در خصوص شرایط پیشرو برای سد دز افزود: در بیشتر نشست‌های کارشناسی نسبت به شرایط سد دز هشدار داده شده و به‌همین دلیل لازم است تا در این رابطه اقدامات جدی در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قدمت این سد حدود ۶۰ سال است گفت: بر اساس آمار ۱۵ ساله (۱۳۷۴ تا ۱۳۹۰)، متوسط سرریز آب از این سد بیش از یک میلیارد مترمکعب بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان سرریز نابهنگام از این سد را دلیل تولید انرژی نابهنگام بیان‌کرد و افزود: این تولید در زمانی صورت می‌گیرد که برق حاصل از آن بی ارزش بوده و فاقد کاربرد است.

عبیات، خواستار توجه وزارت نیرو نسبت به شرایط سد دز شد و ادامه داد: در صورتی که رسوب موجود در این سد به “اینتک” نیروگاه برسد دیگر امکان خروج آب از دریجه‌های سد ممکن نیست و کنترل حوضه آبی دز به شدت دشوار خواهد شد.

وی یادآورشد: از جمله اثرات این اتفاق تاثیر بر ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی پایین دست این سد “بین سد دز و منطقه بندقیر (محل تلاقی رودخانه‌های دز و کارون)” است که در نتیجه خوزستان را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان رسیدن به این شرایط را باعث بروز سیلاب بیان ‌کرد و گفت: منطقه شعیبیه، بامدژ و … بر اساس احداث سد دز شکل گرفته‌اند، و اگر این سد احداث نمی‌شد، جانمایی مزارع، مناطق و روستاهای فعلی به شکل دیگری صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: بر این اساس ‌باید پیش از اینکه رسوب، سد دز را پر کند نسبت به علاج بخشی و یا احداث سد بختیاری اقدام جدی در دستور کار مجموعه وزارت نیرو قرار گیرد.

سد دز در شمال خوزستان واقع است و شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر ، اهواز و اندیمشک در پایین دست آن قرار دارد و از افزایش خروجی این سد تاثیر می‌پذیرند. در زمستان ۹۷ و بهار ۹۸، بخش‌هایی از این شهرستان‌ها را سیلاب فراگرفت. در این مقطع زمانی به دلیل طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.