×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
راه‌اندازی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها به منظور گسترش همکاری‌ها با شرکت مناطق نفتخیز

شاهین کرد در نشست خبری که امروز (۲۴ آذر) به مناسبت هفته پژوهش در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش و فناوری به معنای هر کار جدیدی است که به شکل نظام‌مند انجام می‌شود تا به حل یک مشکل منجر شود. اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که یک پژوهش چگونه تعریف می‌شود و مبنای تعریف آن چیست و چه تعریفی دارد. فرآیند پژوهش قائم به شخص است یعنی باید یک شخص دغدغه‌مند پیدا شود و مشکلی از صنعت را به زبان پژوهشی حل کند. این فرآیند خوب است اما واقعیت این است که کفایت نمی‌کند. باید معلوم شود که یک کار پژوهشی از کجا آمده و چه برنامه‌ای برای آینده دارد.

وی افزود: موضوع مهم بعدی این است که نسبت کارهایی که انجام می‌دهیم با اسناد بالادستی کشور چیست. این مسائل به نوعی مبنای ما قرار گرفته تا یک برنامه مدون در قالب برنامه راهبردی برای پژوهش ارائه دهیم و سعی کنیم فعالیت‌های خود را در راهبردهای تعریف شده بگنجانیم و بر مبنای آن حرکت کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در اداره پژوهش و فناوری سه راهبرد اصلی را تعریف کردیم. اولین راهبرد بسترسازی جهت دستیابی به دانش فنی، فناوری‌های نوین و بومی‌سازی این فناوری با رویکرد رفع چالش و تنگناها در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است. یعنی هر پژوهش در برابر رفع حداقل یک چالش قرار می‌گیرد.

کرد ادامه داد: در گذشته نیاز به پژوهشگرپروری داشتیم اما اکنون به اندازه کافی نیروی انسانی پژوهشگر متخصص داریم. پس تلاش ما در این راستا قرار گرفته که پروژه‌های متوسط به بالا را به یک محصول منجر کنیم. دومین راهبرد ما در حوزه پژوهش‏، ایجاد ارتباط مؤثر درون و برون‌سازمانی است که با هدف ایجاد فرهنگ پژوهش و فعال‌سازی توانمندی مخاطبین ما است که شامل دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به یکی دیگر از راهبردهای  پژوهشی این شرکت‏ بیان کرد: راهبرد سوم پایش مداوم بهینه‌سازی و بروزرسانی فرآیندها برای تسریع در شناسایی به موقع نیازهای پژوهشی و تمرکز بر حل مسائل روز است. در بحث بسترسازی برای دانش فنی‏ رویکرد اصلی ما قرارگرفتن هر پژوهش در برابر حل یک مشکل است. همچنین در ارزیابی فناوری‏، رویکرد ما این است که چالش‌ها را شبیه‌سازی و رتبه‌بندی کنیم و بر مبنای این فرآیند اقدام به حل مسائل و مشکلات از طریق پژوهش کنیم. منابع مالی خود را نسبت به شرکت‌های بزرگ دنیا مقایسه کردیم و متوجه شدیم که منابع مالی‌مان نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر است. بنابراین مهم است که بدانیم چالش‌ها چه هستند و بر اساس آن حرکت کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خصوص ارتباط مؤثر درون و برون‌سازمانی‏ گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب یک سازمان بزرگ است و چندین شرکت بهره‌بردار دارد. یکی از موضوعاتی که همیشه دغدغه سازمان بوده نگهداشت نیروهای انسانی است. یکی از مسائل مهم این است که نیروی انسانی احساس کند در سازمان دیده می‌شود‎؛ به این منظور تلاش خود را می‌کنیم تا به هر یک از شرکت‌های بهره‌بردار حداقل یک سمت پژوهشی بدهیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات پژوهش با تأمین کالا اشتباه گرفته می‌شود؛ یکی از رسالت‌های ما این است که کارکرد پژوهش را مشخص کنیم. اما برای بیرون سازمان نیز تلاش ما این بوده در همایش‌ها و جلسات به صورت فعال شرکت کنیم و نیازهای فناورانه را جمع‌آوری کردیم. به این منظور دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه را ایجاد کردیم. این کار را از دانشگاه صنعت نفت در جنوب کشور آغاز کردیم و سعی شده طرح‌های میدان‌محور در اولویت قرار گیرند. در دانشگاه شیراز نیز یک دفتر ارتباط با صنعت را راه‌اندازی کردیم. همچنین فردا این دفتر در دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی می‌شود. برنامه ما برای شرق و غرب کشور نیز راه‌اندازی این دفتر در دانشگاه مشهد و تبریز است.

کرد با اشاره به توسعه همکاری‌ها با دانشگاه‌های مختلف‏، گفت: دانشگاه شهید چمران را نیز در برنامه خود قرار دادیم. همچنین با دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، دانشگاه آزاد ماهشهر، شهید چمران اهواز و اقصی نقاط کشور پروژه داریم. در سال جاری ۲۰ پروژه پژوهشی در حال انجام است درحالی‌که در سال ۹۸ این تعداد ۱۷ پروژه بوده و نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است.چ

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پایان با اشاره به وجود ۱۳۰ پروژه در حوزه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه‌های مختلف، افزود: پروژه‌های پژوهشی استانی ۴۰ درصد هستند. همچنین تعداد پروژه‌های تحصیلات تکمیلی درون استانی بیش از ۴۰ درصد کل پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی مناطق نفت خیز را تشکیل می‌دهند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.