×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
کاهش ۱۰ درصدی خریدها در آبان ماه

در آبان‌ماه امسال بیش از ۲ میلیارد و ۷۵۹ میلیون تراکنش با ارزش ۴۳۸ هزار میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به مهرماه رشد منفی ۱,۵۱ درصدی در تعداد و رشد منفی ۹.۵ درصدی در ارزش ریالی داشته است. همچنین تراکنش‌های آبان‌ماه ۱۳۹۹ به نسبت ماه مشابه سال ۱۳۹۸ از نظر تعدادی ۲۳.۸۷ درصد و از نظر ریالی ۷۳.۶۱ درصد رشد داشته است.

اگرچه می‌توان این کاهش خرید را تابع افزایش قیمت‌ها در آبان دانست اما واقعیت آن است که به طور معمول، مهرماه زمان پرخرج‌تری برای خانواده‌ها است. بنابراین دست کم بخشی از این کاهش خریدها را می توان به این مناسبت ارتباط داد و تبیین کرد.

این در حالی است که همچنان مثل مهرماه، کارت‌خوان‌های فروشگاهی با سهم ۹۰,۳۲ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته است و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب با ۵.۶۶ و ۴.۰۲ درصد از تراکنش‌ها در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در آبان سال جاری، ۲۳۱ تراکنش بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش ۷,۸۵ درصدی داشته است. بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارت‌خوان فروشگاهی است که البته دلیل آن افزایش ۱.۴۹ درصدی تعداد دستگاه کارتخوان است.

اما نکته قابل توجه در این باره تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش در آبان‌ماه است.

در این ماه سهم کارت‌خوان‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی، ۱۸,۵۲ درصد از کل کارت‌خوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی شبکه شاپرک را شامل شده است. این عدد نسبت به رقم مشابه در مهرماه حدود  یک درصد بالا رفته است.

منبع: شاپرک

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.