×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
یک هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا اختصاص یافت

«مژگان خانلو» درباره ویژگی‌های بخش سلامت در لایحه بودجه سال آینده اظهارداشت: هدف اصلی نظام سلامت، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، ایجاد هماهنگی برای تأمین مالی ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در تولید منابع انسانی، فیزیکی، تجهیزات و دارو است.

سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ افزود: ایجاد این هماهنگی مستلزم وجود ساختاری منسجم، پویا، ارتباط‌گرا و مؤثر است که بتواند بر هر چهار نقش تسلط داشته و با تغییرات محیطی سازگار باشد. این نقش بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده تا ضمن تأمین سلامت برای جمعیت کشور، پاسخگوی آنها باشد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت، مسئولیت سلامت را بر عهده دارد و تأمین منابع مالی و اعتبارات موردنیاز جهت تحقق اهداف موردنظر به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا از اهمیت مضاعفی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برخوردار است، افزود: برای جبران خدمات کادر درمان و اعمال افزایش‌های قانونی حقوق و مزایا، اعتبارات موردنیاز برای تولید یا واردات واکسن کرونا و تجهیز مراکز درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اعتبارات و تمهیداتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

خانلو با مقایسه برنامه مالی یک‌ساله بخش سلامت در سال ۱۴۰۰ نسبت به بودجه امسال، گفت: دولت در بخش اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رشد ۱۳۸ درصدی را در بودجه سال آینده نسبت به امسال پیشنهاد کرده و براین اساس اعتبار این وزارتخانه از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی درباره حقوق کادر بهداشت و درمان در سال آینده نیز گفت: با احتساب افزایش اعمال شده در اسفندماه سال گذشته (افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور) و پیش‌بینی بار مالی استخدام‌های جدید مورد نیاز و تقویت کادر درمان وزارتخانه، پیش‌بینی شده حقوق کادر درمان ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد.

سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت: همچنین در لایحه پیشنهادی دولت سهم بخش سلامت از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۲ افزایش یافته و از هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت تامین دارو و واکسن در این دوران گفت: اعتبارات مورد نیاز برای تامین دارو، واکسن و شیرخشک از ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به سه هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۶۱ درصدی). همچنین به دلیل اهمیت و ضرورت تامین واکسن کرونا، مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

خانلو با اشاره به اهمیت و ضرورت تامین یارانه وزارت بهداشت به خبرنگار ایرنا گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد ۴۶ درصدی برای تامین یارانه وزارت بهداشت پیش بینی کرده و رقم پیشنهادی از سه هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان در قانون امسال به پنج هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی بودجه ۱۴۰۰، اعتبارات طرح تحول سلامت در بودجه سال آینده نیز ادامه داشته و بدون تغییر نسبت به امسال معادل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مانده است.

وی با اشاره به اینکه رشد اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی ناشی از افزایش حقوق و مزایای کارکنان به میزان ۱۵۲ درصد اعمال شده است، توضیح داد: در سال‌های قبل، بخشی از کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی از محل درآمد اختصاصی حقوق دریافت می‌کردند که با کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها با شرایط فعلی اعتبار موردنیاز پرداخت حقوق حدود ۴۵ هزار نفر از افراد مزبور به بودجه عمومی منتقل شد که به همراه اعتبارات موردنیاز جهت جبران کمبود کادر پرستاری در سال جاری (حدود ۲۲ هزار نفر) و تکمیل مابقی کسری کادر درمان موردنیاز در سال ۱۴۰۰، در مجموع اعمال افزایش یادشده اجتناب‌ناپذیر بود.

خانلو مهمترین ویژگی بخش سلامت بودجه سال آینده را تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش سلامت دانست و گفت: به دلیل ضرورت افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و تکمیل واحدهای بیمارستانی جدید، اعتبارات این بخش از حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با ۲۰ درصد رشد منظور شده است.

آخرین سند دخل و خرج دولت دوازدهم توسط «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهور ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

نظام سلامت مشتمل بر تمام سازمان‌ها و منابعی است که به ارائه اقدامات سلامت می‌پردازند که این اقدامات عبارتست از هرگونه تلاشی که خواه در مراقبت سلامت فردی، خدمات سلامت عمومی و یا از طریق برنامه‌های بین‌بخشی انجام می‌گیرد و هدف آن ارتقای سلامت جامعه است.

نظام سلامت با اعاده، حفظ و بهبود وضعیت سلامت افراد، خانواده‌ها و جوامع در جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی آحاد جامعه ایفای نقش می‌کند.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.